Skip to main content

Op 16 augustus ontvangen we de onderstaande mail:

 

We zijn oud Telfort klant en gebruiken al jaren een eigen router in plaats van de experiabox, maar om de KPN ter willen te zijn hebben we de experiabox op de 16e netjes aangesloten zodat de update uitgevoerd kan worden. 

Dus op 17 augustus is er uiteraard niets gebeurt. Aan de hand van meerdere forum posts wisten we al dat de planning van KPN vs de realistatie mijlen ver uit elkaar ligt, dus de 17e direct weer de eigen router aangesloten en deze functioneerde weer als vanouds.

Afgelopen vrijdag constateren we plotseling dat de internet verbinding s'morgen om 9:02 wordt verbroken, bij nadere controle hebben we een nieuw IP adres gekregen.

We zijn KPN nog steeds ter wille, dus we hebben de experiabox wederom aangesloten, gereset, en weer de configuratie van KPN laten inlezen, maar er is niets veranderd in het modem

We hebben tevens begrepen dat wanneer de update is uitgerold we ook qua VLAN configuratie zijn gemigreerd van VLAN 34 naar VLAN 6. Dit is niet het geval, dus de vraag die we nu vooral hebben: Wat heeft deze hele exercitie nu opgeleverd? Er is voor ons niets veranderd, of is de migratie mislukt? Wat ons betreft is de communicatie van KPN slecht te noemen, zeer slecht. Dus langs deze weg willen we graag weten wat KPN nu aan het doen is en of er nog vervolg acties komen waar we rekening mee moeten houden.

Afgelopen vrijdag constateren we plotseling dat de internet verbinding s'morgen om 9:02 wordt verbroken, bij nadere controle hebben we een nieuw IP adres gekregen.

We zijn KPN nog steeds ter wille, dus we hebben de experiabox wederom aangesloten, gereset, en weer de configuratie van KPN laten inlezen, maar er is niets veranderd in het modem.

Je hebt in ieder geval een nieuw IP-adres. Dan is men wel degelijk bezig de zaken om te zetten.
Omdat je steeds je eigen router ingeschakeld hebt gehad, en niet de Experia Box, is die update waarschijnlijk nog niet uitgevoerd? In de overgang zijn er twee systemen voor een week of wat actief.

Omdat je eigen router nog onder VLAN 34 draait, lijken die twee systemen nu dus actief te zijn.

Welke Experia Box model heb je. Zou ik dan toch terughangen, en niet voor een uurtje maar enkele dagen. Of als je een frabriekstreset doet, niet gelijk ongeduldig zijn en na de reset kijken welke firmware erin zit. Dat kan 5-10 minuten alsnog gebeuren.


@Babylonia , Ik denk dat de Telfort verbinding er al af ligt, anders had men nog op het oude Telfort profiel internet gehad met de eigen router, die verbinding lag er zo te lezen uit.

Denk dus dat je de boot gemist hebt @Cruguah  En je nu op de volwaardige KPN lijn zit.


Helaas Babylonia, De update had uitgevoerd moeten zijn, de experiabox is inmiddel meerdere uren rechtstreeks aangesloten geweest. En op VLAN 6 (met PPPOE) krijgen we geen IP adres, kortom de vraag blijft staan: wat is KPN nu aan het doen is en of er nog vervolg acties komen waar we rekening mee moeten houden?

 


@Babylonia, Ik denk dat de Telfort verbinding er al af ligt, anders had men nog op het oude Telfort profiel internet gehad met de eigen router, die verbinding lag er zo te lezen uit.

Denk dus dat je de boot gemist hebt @Cruguah  En je nu op de volwaardige KPN lijn zit.

Ik heb nog steeds intenet op VLAN 34, dus daar ligt het gelukkig nu nog niet aan, de verbinding was kortstondig verbroken, maar herstelde zich na 2 minuten op VLAN 34.

Wat ons vooral stoort is de informatie voorziening van KPN die dusdanig vaag is dat wij nu niet weten waar we rekening mee moeten houden.

 


Heb je de Experiabox overdag aangesloten gehad? Dergelijke migraties worden namelijk naar mijn weten in de nacht uitgevoerd om het mogelijke hinder zo klein mogelijk te houden. 

 

Het is wel gek dat je zowel een nieuw IP-adres hebt gekregen als dat je op VLAN 6 geen verbinding binnen krijgt. Normaal gesproken volgt dat nieuwe IP-adres namelijk samen met het KPN-profiel op de DSLAM-poort in de centrale.

 

Ik zou even je profiel invullen met postcode en huisnummer, dan kan een moderator er even in duiken. 


@Babylonia, Ik denk dat de Telfort verbinding er al af ligt, anders had men nog op het oude Telfort profiel internet gehad met de eigen router, die verbinding lag er zo te lezen uit.

Ik begreep dat hij alleen een ander IP-adres heeft gekregen. Dus dan ligt de verbinding “met zijn eigen router” er niet uit, want met een niet werkend profiel kun je geen IP-adres toegewezen krijgen.

En op VLAN 6 (met PPPOE) krijgen we geen IP adres,

Als je met je eigen router nog steeds kunt draaien onder VLAN 34  “hangt” het achterliggende systeem kennelijk nog steeds op twee systemen voor verdere actie?

Wel gevraagd, nog geen antwoord. Welk type Experia Box heb je nu?

“Meerdere uren” de Experia Box terughangen kan mogelijk niet voldoende zijn, als KPN er specifiek voor kiest om alleen 's nachts de zaken actief te houden voor updates (tussen 00:00 uur - 06:00 uur ).

Toevallig afgelopen week ook omgezet van Telfort naar KPN.
In eerste instantie is er nog geen sprake van een update, maar al wel een ander WAN IP adres.
Na de daadwerkelijke update weer een ander WAN IP-adres gekregen.  Zie mijn relaas met wat ik erover heb geschreven. Die update 's nachts uitgevoerd binnen de tijdspanne die ervoor staat.
(Is bij die reactie niet expliciet erbij geschreven, maar is dus tussen 00:00 - 06:00 uur uitgevoerd).


Ik las het later ook terug na het antwoord @Babylonia , Maar als het punt gemist is zou toch bij een echte reset, dus via de reset knop de update binnengehaald moeten worden, maar op Vlan 6 is er geen verbinding.

Gaat dus iets niet goed.


dus via de reset knop de update binnengehaald moeten worden,

Nee, een reset haalt niet direct de update op. De modem/router is namelijk nog niet opgestart.

Het is hooguit een “trigger” voor het achterliggende systeem om als de router helemaal is opgestart, alles functioneert, er is connectie mee, met de nodige controles, pas erna te beginnen met een update.

Dat kan pakweg 5-10 minuten later zijn.
(Maar heb het eerder met een Telfort “ZyXEL” ook wel eens ooit meegemaakt nog een stuk later).


Hoi @Cruguah, welkom op het forum. Het andere IP-adres doet inderdaad vermoeden dat jouw verbinding al is overgezet. Bij deze overzetting staan VLAN 6 en VLAN 34 een weekje naast elkaar, in die tijd kan de Experia Box 's nachts (het vermoeden van @NHendriks klopt :slight_smile:) tussen 01.00 en 06.00 de andere firmware ophalen.

In jouw geval is dat zo te zien niet het geval, de update wordt in batches gedaan en bij jouw batch is niet goed gegaan waardoor de daadwerkelijke migratie voor jou is uitgesteld. Je zult in een latere batch opnieuw worden meegenomen, daarvoor zal je een opnieuw een mail krijgen. Als een batch niet doorgaat hoort er ook een bericht te worden gestuurd dat het is uitgesteld, maar die heb je niet gehad dus?


Hallo Jasper,

 

Inderdaad is er geen bericht gekomen dat de batch was uitgesteld, nog een mail dat we nu in een nieuwe batch zouden worden meegenomen. Kortom de berichtgeving vanuit KPN is verschrikkelijk slecht!!

 

We hebben het modem gisteren gereset, en opnieuw een nacht aangesloten en inderdaad is er niets gebeurt.

 

We begrijpen dat de migratie later opnieuw uitgevoerd gaat worden en dat we daar opnieuw bericht over gaan krijgen. Je begrijpt dat we zeer sceptisch zijn over de communicatie en dat de migratie lukt, maar zolang de dienstverlening niet wordt verstoord vinden we het prima!

 


De dienstverlening wordt er niet door geraakt inderdaad, je verbinding zal gewoon blijven werken. Ik had vorige week ook een ander voorbeeld waar het berichtje van uitstel niet was doorgekomen, hoe dat is gekomen wordt onderzocht. Ik heb jouw gegevens daar als voorbeeld aan toegevoegd, zodat we die berichtgeving kunnen verbeteren.