Skip to main content

In mei gaan wij over naar KPN. Wij hebben een vrij nieuw huis en het Isra punt zit in de meterkast. Een vaste telefoonaansluiting in de kamer. Kan ik nu de experiabox ook in de kamer plaatsen.

 

Hallo @WimKl 

Dat kun je vragen aan de monteur die bij jullie de experiabox komt installeren. Ik heb destijds de experiabox op de eerste verdieping laten plaatsen. De KPN-monteur verzorgde de bedrading. (Geen extra kosten) Het voordeel van het plaatsen van de experiabox op een hoge plek in jouw huis is dat je dan overal goede wifi hebt. Want eigenlijk kun je de experiabox vergelijken met een zendmast. Hoe hoger de antenne/experiabox, hoe verder het bereik.

 


Hallo @WimKl , officieel behoort de modem zo dicht mogelijk bij het IS/RA-punt aangesloten te worden, maar je zou ook kunnen kijken of het goed werkt als je de modem aansluit op het telefoonpunt in de kamer, wil dat niet, dan kun je de modem altijd nog weer in de meterkast plaatsen.

Succes.


Want eigenlijk kun je de experiabox vergelijken met een zendmast. Hoe hoger de antenne/experiabox, hoe verder het bereik.

Een zendmast buiten staat hoog zodat die over de gebouwen heen zend. In huis is dat natuurlijk niet van toepassing. WiFi gaat net zo makkelijk (of moeilijk) van de begane grond naar de eerste verdieping als van de eerste verdieping naar de begane grond. Tis niet zo dat de zwaartekracht mee helpt als je hem hoger zet ofzo.

 


KPN zet zelf ook ergens op de website (ik weet even niet waar) dat je de experiabox zo hoog mogelijk (in de meterkast) moet plaatsen. Ik weet wel dat ik twintig meter verderop in de straat  nog steeds wifisignaal oppak.  


ik vraag dit omdat wij ook een vaste telefoon hebben en de tv moet ook nog met een upt kabel aangesloten worden. Of zijn er betere mogelijkheden 


De vaste telefoon is meestal een draadloze dect tegenwoordig. Basis kan bij experiabox.

Klein nadeel is vaak dat de basis ook lader is. Maar dat kan je oplossen door voor die handset een losse oplader aan te schaffen. (dat is goedkoper dan een losse basis zonder oplaadfunctie)

Is het heel lastig om een utp kabel naar de plek voor de tv ontvanger te leggen, dan zou het nog met een Draadloze VerbindingsSet (DVS) kunnen.

Wat het trekken van utp betreft: de kpn aansluitmonteur gaat niet boren in muren e.d. Het is dus handig, als je zelf niet zo handig bent, om een plaatselijke installateur dat te laten aanleggen.

Voor het modem is w.b. de wifi inderdaad het handigst deze zo centraal mogelijk in het huis te hebben, wat @Noordzee al aangeeft. Bij bv 3 woonlagen op de middelste.


Gaat het hier om DSL of glasvezel ?

Ik sluit me aan bij Nick83 over de antenne hoogte, in den beginnen van de schotels had men ook de neiging om die op het dak te zetten,is toch een stukje dichterbij de satelliet :-)


ik vraag dit omdat wij ook een vaste telefoon hebben en de tv moet ook nog met een upt kabel aangesloten worden. Of zijn er betere mogelijkheden 

Een Telfort-monteur heeft het vorig jaar bij mij als volgt opgelost:

Het modem in de meterkast geplaatst, de DSL-kabel van modem naar IS/RA-punt aangesloten.

De kabel die naar de huiskamer loopt aangesloten op de telefooningang van het modem en de (DECT) telefoon kon direct op de telefoonaansluiting in de huiskamer aangesloten worden.

Voor de TV heb ik van de meterkast/modem naar de TV een LAN-kabel via de kruipruimte aan laten leggen.


Lijkt mij ook de meest logische oplossing. 


@WimKl Welkom op het forum. Ik zie dat je al goed geholpen bent door de mede-forumgebruikers. Mocht je nog vragen hebben over de aansluitsituatie dan hoor ik dit natuurlijk graag.