Skip to main content
Vraag

Experia Box V10 valt dagelijks weg (3-5 min) - Monteur is al geweest

• January 23, 2026
  • 7 reacties
  • 56 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik ervaar hardnekkige problemen met mijn internetverbinding (Experia Box V10) die ik niet opgelost krijg met de standaard stappen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een oplossing voor dit probleem

Het probleem: Meerdere keren per dag valt de internetverbinding voor 3 tot 5 minuten volledig weg. Opvallend is dat het lokale netwerk (LAN) op dat moment wel gewoon blijft werken. Ik kan mijn lokale apparaten op die momenten gewoon bereiken, maar internetverkeer naar buiten ligt volledig plat. Wanneer ik een ping doe via de router werkt die 

Mijn test met eigen router: Om uit te sluiten dat het aan mijn interne bekabeling ligt, heb ik als test een eigen router achter de V10 geplaatst en deze in de DMZ van de V10 gezet. Met deze opstelling komt het probleem nagenoeg niet meer voor.

Hoewel dit de verbinding stabieler maakt, is dit voor mij geen acceptabele oplossing. In deze opstelling kan ik namelijk geen gebruik maken van mijn KPN SuperWiFi-punten. Daarnaast heb ik hem te leen en moet ik heb uiteindelijk wel weer terug geven.

Wat is er al gebeurd?

• Monteur: Is langs geweest, heeft de kabel nagemeten en die is in orde bevonden.

• Hardware: Modem is al eens vervangen door een andere V10.

• Software: Draait op de nieuwste softwareversie (V10.C.25.08.15). Na de update met de nieuwe webinterface ging het 2 maanden goed, maar nu zijn de problemen weer terug.

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 23, 2026

Gaat er een rood of oranje lampje branden op het modem als jij uitval ervaart?

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Mijn test met eigen router: Om uit te sluiten dat het aan mijn interne bekabeling ligt, heb ik als test een eigen router achter de V10 geplaatst en deze in de DMZ van de V10 gezet. Met deze opstelling komt het probleem nagenoeg niet meer voor.

En heb je op die momenten dan wel gewoon internet toegang? Dat zou toch wel heel raar zijn want je eigen router krijgt toch echt alleen zijn internet van de V10. Dus daarop geen internet, ook geen internet op je eigen router.

Staat er op die tijdstippen iets in de logs van de router?

Gaat er een rood of oranje lampje branden op het modem als jij uitval ervaart?

Nee helaas niet, alles lijkt in orde

En heb je op die momenten dan wel gewoon internet toegang? Dat zou toch wel heel raar zijn want je eigen router krijgt toch echt alleen zijn internet van de V10. Dus daarop geen internet, ook geen internet op je eigen router.

Staat er op die tijdstippen iets in de logs van de router?

Ik denk dat het probleem niet voorkomt wanneer de v10 modem niks hoeft te behalve het internet door te sturen. De logs gaan niet ver genoeg terug naar het laatste voorval (gister ochtend), maar zodra het weer voorkomt zal ik direct kijken en mijn bevindingen hier plaatsen.

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • January 23, 2026

Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk; is het alleen je internet via wifi die wegvalt of ook je bekabeld internet die de experiabox loopt? 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi en welkom ​@aardbeien zijn rood, we denken hier graag met je mee! 

Je hebt dus als ik het goed begrijp last van wegvallend internet, maar er vallen geen lampjes uit op je modem, het modem is al vervangen en een monteur heeft je verbinding nagekeken en geen problemen geconstateerd op de lijn. 

Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk; is het alleen je internet via wifi die wegvalt of ook je bekabeld internet die de experiabox loopt? 

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van ​@Flitsend, want dat is me niet helemaal duidelijk.

En kan je specifieker uitleggen hoe je ervaart dat internet wegvalt? Is dit op één of op meerdere apparaten tegelijk? En wat doen de lampjes op je SuperWifi punten op dat moment? Als je meer details kunt delen, ook van wat je allemaal hebt geprobeerd en wat er precies gebeurt, dan kunnen we je beter op weg helpen hier in de community.

Excuses voor het vertraagde antwoord. Ik heb telefonisch contact gehad met de KPN. Zij hebben mij aangeraden om de modem + super wifi punten terug te brengen naar fabrieksinstellingen. Wat mij hier bij opviel is dat hij nu geen instellingen terug bracht. Wanneer ik het deed via de webinterface bracht hij bepaalde instellingen wel weer terug (zoals SSID en wachtwoord).

Dit lijkt te hebben geholpen alleen viel mij op dat de 4g modem nu niet meer werkt. Deze ga ik nog een keer resetten in de hoop dat hij dan werk, en dan ga ik kijken of het probleem terugkeert.

Als antwoord op ​@Alexandra van KPN & ​@Flitsend: Bekabeld valt ook weg, maar het probleem deed zich niet altijd voor bij elk apparaat. Soms werkte bijvoorbeeld mijn telefoon wel, maar mijn pc (bekabeld) niet. Wanneer ik mijn pc verbond via wifi werkte hij vervolgens wel weer. Maar meestal viel alles weg.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

​@aardbeien zijn rood Geen probleem hoor, kan gebeuren. Goed dat je intussen contact gehad hebt. Een reset lijkt me in die situatie een prima poging, zeker als het probleem zich niet altijd op alle apparaten voordeed. Als apparatuur altijd aan staat (en dat is logisch met bijvoorbeeld een modem), kan het op den duur nodig zijn om de boel eens opnieuw op te starten, of soms te resetten als je gekke dingen merkt.

Wat de wifi-instellingen betreft, klopt! Die worden bij ons in de cloud opgeslagen, zodat ze na een reset weer ingeladen worden en je niet alles opnieuw hoeft in te stellen.