Skip to main content

Beste,

 

Ik heb contact gehad met de klantenservice van KPN, en ben hier erg prettig geholpen door Jelle. Echter weet ik nog niet zeker of ik er helemaal uit ben.


Het gaat om het volgende: ik heb een vrij slechte ervaring met modem/router combinaties van een ISP zelf. Ik zou graag mijn eigen apparatuur (router en wifi punt) gebruiken. Het makkelijkste lijkt mij, denk ik, de Experia Box V10A in bridge modus te zetten. In dat geval gebruik ik gewoon de ‘modem’ functionaliteit van die box, en sluit ik mijn eigen router aan om de verdere instelling voor mijn netwerk te beheren, zoals portforwarding en VPN etc.

Jelle heeft mij naar de volgende site gewezen: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/vrije-modemkeuze-bij-kpn-490647, maar dit is echt bedoeld voor een eigen modem te gebruiken. Waar ik naar opzoek ben is de vrijheid om mijn eigen instellingen in de router te doen, ik vind het prima om de Experia Box te gebruiken als modem. In dat geval lijkt mij dit dus een stap te ver.

 

De router die ik wil gebruiken is de edge router X, met een UniFI AP-lite als wifi punt. Heeft iemand ervaring met dit opzetten achter de Experia Box in bridged modus? Alles wat ik op de forums kan vinden is meer dan een jaar oud, en ik weet dat er onlangs veranderingen zijn geweest op dit vlak.

 

EDIT: Nuttig om hierbij te vermelden, ik heb geen ITV of telefonie, dat vergemakkelijkt het volgens mij.

EDIT2: Zoals het er naar uitziet, volgens deze forum post: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609 is het mogelijk om de Experia Box te vervangen met de Edge Router X. Ik zal in ieder geval deze forum post updaten met het resultaat.

Om ubiquiti accesspoints te kunnen gebruiken heb je in ieder geval een ubiquiti unifi controller/ een cloudkey nodig.
Als je voor de software voor de unifi controller zoekt bij deze https://www.ui.com/download/unifi

Als je een scriptje zoekt voor installatie op ubuntu raad ik je aan om deze te gebruiken werkt prima https://community.ui.com/questions/UniFi-Installation-Scripts-or-UniFi-Easy-Update-Script-or-UniFi-Lets-Encrypt-or-Ubuntu-16-04-18-04-/ccbc7530-dd61-40a7-82ec-22b17f027776


Dank voor de info Brian. Ik was er nog niet van op de hoogte dat het nodig was om een controller te gebruiken, maar dat is geen probleem. Dat scriptje is inderdaad nuttig, ik ben van plan om deze: https://tweakers.net/pricewatch/462454/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite-1-pack/specificaties/ te gebruiken als wifi punt. 


Heb je een glasvezel of een VDSL aansluiting?


Heb je een glasvezel of een VDSL aansluiting?

Glasvezel. Ik heb het hussel 500/500 abonnement, aankomende dinsdag komt de monteur langs, ik wil graag voor die tijd al mijn apparatuur al binnen hebben. Ik heb nog niks besteld, dus tips zijn welkom!


Dan kan je jouw EdgeRouter X gewoon rechtstreeks op de NTU aansluiten en kan je de Experia Box gewoon in de doos laten zitten.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".


Dan kan jje jouw EdgeRouter X gewoon rechtstreeks op de NTU aansluiten en kan je de Experia Box gewoon in de doos laten zitten.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Top. Ik had die gevonden maar ik wist niet zeker of dit zou lukken. Hartelijk bedankt!


Ik heb het script gebruikt voor zonder VoIP (aangezien ik toch geen telefonie heb). Het werkt, ik heb hier ook internet nu, echter gaat het wel fout bij deze line:

MAC_Address=$(ifconfig | grep -m 1 eth0 | awk '{print $5}' | awk -F':' '{print ""$1"-"$2"-"$3"-"$4"-"$5"-"$6""}')

`ifconfig` bestaat niet meer op de nieuwere routers, wellicht nuttig om de scripts in de eerste post om te schrijven naar gebruik met de nieuwe `ip` command.


Ik heb het script gebruikt voor zonder VoIP (aangezien ik toch geen telefonie heb). Het werkt, ik heb hier ook internet nu, echter gaat het wel fout bij deze line:

 MAC_Address=$(ifconfig | grep -m 1 eth0 | awk '{print $5}' | awk -F':' '{print ""$1"-"$2"-"$3"-"$4"-"$5"-"$6""}')

`ifconfig` bestaat niet meer op de nieuwere routers, wellicht nuttig om de scripts in de eerste post om te schrijven naar gebruik met de nieuwe `ip` command.

Dank je voor de melding. Ik zal de configuratiescripts vanavond aanpassen.

MAC_Address=$(ip link | grep -A 1 eth0 | grep -m 1 link/ether | awk '{print $2}' | awk -F':' '{print ""$1"-"$2"-"$3"-"$4"-"$5"-"$6""}')

 


De configuratiescripts zijn aangepast.


De configuratiescripts zijn aangepast.

Super. Thanks voor die originele post met de scripts. Het was bijna plug and play, en het werkt top!


Hoi wjb,

Mijn internet snelheid is zojuist gekelderd: https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/1bf96a40-afea-11ea-855b-e16696dc6dee

Na bellen met de KPN geven zij aan dat er niks mis is met de glasvezel box. Wel dat er een melding was van 2 ip adressen. Zou dit kunnen komen door ipv4 en ipv6? Enig idee wat de reden zou kunnen zijn voor de trage download snelheid maar prima upload snelheid?


Ik heb nog niemand hier op het forum gezien met een dergelijk probleem en ik heb dan ook geen idee waar dit door veroorzaakt zou kunnen worden.

Ik denk niet dat ze met twee IP adressen iets bedoelen t.a.v. IPv4 en IPv6.

Heb je gevraagd welke twee IP adressen dat dan zijn?

Als je jouw ER-X herstart, heb je het probleem dan nog steeds?


Het leek mij ook neit dat dat een ipv4 ipv6 issue zou zijn inderdaad. Maar ik zal zo even vragen wat die 2 ip adressen dan zijn, goeie. Ik zal proberen zoveel mogelijk info daar over te verkrijgen van ze.

Ik heb alles inderdaad helemaal gereboot, maar dat deed niks. 

Ik heb net de experia box aangesloten direct achter de glasvezelbox. Maar dan heb ik nog steeds maar 5/500 down/up. Dus het r probleem zit, zoals ik al had verwacht, niet aan mijn kant. In iedergeval niet mijn router.


Zojuist contact gehad met KPN. Ongeveer 30 minuten aan de telefoon tests gedraaid met de experia box. Helaas niet opgelost. Hij kon de dubbele ip adressen niet zien, maar het had te maken met "meerdere registraties op 1 IP adres". Wat dat dan ook mag betekenen. Maar dat heeft niets te maken met de config van de edgerouter X dus, want dat probleem was er nog steeds met de experia box.

Vervelend in ieder geval, aangezien ik donderdag ochtend een online sollicitatie gesprek heb. En komende week online tentamens.


Reageer