Skip to main content
Antwoord

Experia Box v10a weigert poort te openen in firewall IPv4

• August 26, 2025
  • 6 reacties
  • 38 keer bekeken

Hoi,

Ik heb een server staan en ik wil op afstand SSH kunnen doen.

Dit heb ik nu werkend, alleen ik wil graag de standaard poort (22) veranderen naar iets anders om bot spam te verminderen.

Alleen, als ik een regel wil toevoegen op mijn Experia Box v10a, dan gebeurt er gewoon helemaal niks.

Als ik IPv4 kies, dan voegt hij hem toe aan IPv6, en niet aan IPv4. IPv6 doet ook IPv6 (ik dacht misschien is het een bug en is het omgedraaid).

Ik heb poorten overal geprobeerd, 46, 69, en 2222.

Zie ook bijlage

Beste antwoord door Marlon92

De firewall heeft niets met poortforwarding te maken. Laat die gewoon op "Standaard" staan. 

De server verander je ook niets aan. Die laat je ook gewoon op poort 22 luisteren. 

Bij de poortforwarding stel je in dat die aan de internet kant op 2222 moet luisteren. En dat het verkeer geforward moet worden naar 22.

6 reacties

• August 26, 2025

De schermafdruk die je plaatst is volgens mij om een firewall regel toe te voegen. Dat is voor jou niet van toepassing. Jij moet een poortforwarding aanmaken. 

Zet de firewall gewoon op Standaard en verander daar verder niets aan.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@MartyCrackman, welkom op de community. In de Kennisbank hebben we een artikel die dit uitlegt: 

Als je die stappen volgt verwacht ik dat het lukt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 30, 2025

De schermafdruk die je plaatst is volgens mij om een firewall regel toe te voegen. Dat is voor jou niet van toepassing. Jij moet een poortforwarding aanmaken. 

Zet de firewall gewoon op Standaard en verander daar verder niets aan.

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb poort 22 al open staan onder port forwarding. Dat is niet het probleem. Ik wil die poort veranderen, maar als ik een andere poort wil gebruiken dan werkt SSH niet meer. Ook niet als ik de daemon op mijn server ook instel op diezelfde poort. Daarom dacht ik dat het misschien aan de firewall lag.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 30, 2025

Hoi ​@MartyCrackman, welkom op de community. In de Kennisbank hebben we een artikel die dit uitlegt: 

Als je die stappen volgt verwacht ik dat het lukt.

Hoi,

Bedankt voor je reactie, maar ik ben welbekend met hoe port forwarding werkt. Dat is niet mijn probleem, als je de post goed leest.

Ik wil graag de ssh poort veranderen om botspam te verminderen, maar dit werkt niet. Daarom dacht ik dat het misschien aan de firewall lag.

• Antwoord
  • August 30, 2025

De firewall heeft niets met poortforwarding te maken. Laat die gewoon op "Standaard" staan. 

De server verander je ook niets aan. Die laat je ook gewoon op poort 22 luisteren. 

Bij de poortforwarding stel je in dat die aan de internet kant op 2222 moet luisteren. En dat het verkeer geforward moet worden naar 22.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 31, 2025

Aah ja tuurlijk, dat klinkt logisch. Ik zal het proberen. Dankjewel!