Skip to main content

Vorige week heeft er een update plaatsgevonden van het modem. Vandaag wilde ik een PC en een laptop verbinden met internet via de kabel en dat werkt niet meer zoals voorheen. Via WiFi werkt internet wel maar daar heb ik niets aan. Op Windows PC krijg ik o.a. de melding Ethernet heeft geen geldige IP-configuratie. Ik neem aan dat deze automatisch via DHCP gevuld zou moeten worden. Tevens wordt het (kabel) netwerk aangegeven als ‘onbekend netwerk’ van het type ‘openbaar netwerk’ Ook dit hoort volgens mij niet zo te staan maar ik krijg nergens gevonden waar ik dit aan kan passen. Via google gezocht maar er staat bij mij geen mogelijkheid om iets te w=switchen van ‘publiek/public’ naar ‘prive/private’. Heeft iemand een suggestie?

Hallo en welkom, @RobW62. Balen dat het niet lukt om jouw pc bekabeld verbinding met het netwerk te laten maken. Als ik jouw verhaal zo lees, klinkt het als een Windows probleem. Mijn advies is daarom om de stappen onder het kopje ‘Problemen met het netwerk oplossen op uw apparaat’ te doorlopen. De pagina is ingericht op wifi, maar deze stappen kunnen ook goed voor een bekabelde netwerk gebruikt worden.


Het probleem is inmiddels opgelost maar heeft me toch veel tijd gekost om van alles uit te proberen wat ik op de forums was tegengekomen. Uiteindelijk heeft de ‘reset van het netwerk’ ervoor gezorgd dat het daarna weer werkte. Vreemd blijft natuurlijk dat ik op zowel mijn laptop als de desktop tegen hetzelfde probleem aanliep. Mijn laptop deed het elders wel gewoon via de vaste bekabeling. Ook vreemd was dat ik een ‘195’ ip-adres automatisch toegewezen via DHCP kreeg en dus geen '192’ netwerk zoals normaal het geval is. Dat ‘195’ ip-adres gaf ‘onbekend netwerk’ van type ‘openbaar netwerk'. Samengevat: probleem opgelost en er mag een slotje op.


Fijn dat het gelukt is om het probleem op te lossen, @RobW62!