Skip to main content

Ik ben nieuw hier op het forum, dus corrigeer me als ik iets niet goed doe.

Zelf heb ik een Experia V8 modem uit de Telfort tijd. Op zich doet hij het goed WiFi is op een flatje toch al niet te lastig. Wel heb ik veel WiFi netwerken om me heen.

Wat ik wel merk op mijn telefoon is dat WiFi goed werkt, tot dat ik Bluetooth er bij gebruik om geluid te streamen dan zakt WiFi vaak helemaal weg tot zelfs 2 a 3 Mbit maximaal. Het lijkt wel of die twee elkaar niet verdragen en dat WiFi weg gedrukt wordt?

Ik dacht eerst dat het aan mijn telefoon lag, maar op mijn nieuwe telefoon is dit hetzelfde verhaal. Wel heeft mijn nieuwe telefoon WiFi ondersteuning op 5 Ghz echter dat ondersteund de V8 niet zo ver ik dat kan vinden.

 

Uiteraard begrijp ik dat KPN niet zomaar modems gaat vervangen, zeker niet als ze op zich werken. Mijn vraag is dan ook of modems met WiFi 5 Ghz ondersteuning te koop zijn en waar je dan mee moet rekenen. Ik heb geen idee misschien schrik ik me wel suf. Het moet dan wel een voor KPN ingesteld modem zijn. Paswoorden veranderen en kleine instellingen lukken best maar zo'n apparaat volledig configureren dat kan ik niet en het moet ook wel veilig blijven.

 

Iemand hier die iets weet? In dat geval bij voorbaat dank voor het lezen en de moeite!

 

Groet,

Martin

Hoi, heb je de Wifimanager al gedaan? Zoniet doe die dan en laat even weten hoe het afloopt. 


Hallo Joep,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb de Wifimanager bekeken. Maar daar zit niet echt het probleem. Het WiFi signaal is goed. TV heb ik bedraad aangesloten, mijn computer ook. Dus mijn modem heeft doorgaans alleen mijn telefoon op WiFi. Normaal behaal ik 40 Mbit op Wifi van de 50 Mbit die ik bedraad haal, dus dan mag ik echt niet klagen.

 

Het probleem doet zicht echt voor als ik op mijn telefoon ook Bluetooth gebruik om geluid te streamen (Youtube of Spotify) dan is WiFi heel grillig. In de woonkamer op nog geen drie meter van het het modem vandaan haal ik misschien nog 10 Mbit. Op mijn balkon is Youtube kijken al niet meer mogelijk en zo groot is het hier niet. Het modem staat ook in de woonmaker die grenst aan het balkon.

 

Ik vraag me af of meer mensen dit ervaren, ik lees dat WiFi en Bluetooth beide op 2,4 Ghz zitten. Vandaar dat ik dacht dat 5 Ghz WiFihet misschien beter zou kunnen scheiden.

 

Kanalen instellen heb ik ook al geprobeerd met weinig resultaat. Ik heb ook niet zo veel keuze in kanalen want de lage zijn al overbezet. Alleen de hoge zijn wat rustiger qua buren.

 

Groet,

Martin

 

 


Je kunt bij KPN een versterker kopen …

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/

... deze neemt de WiFi functie van de Experiabox over en zend wel 5 GHz uit.


Als je nu nog een Telfort abonnement hebt, dan zou je kunnen overwegen om je abonnement om te zetten naar KPN Hussel abonnement. Mensen die dat doen krijgen nogal eens zomaar een nieuwe box met uiteraard 5 GHz ondersteuning  toegestuurd. Maar ... ik weet natuurlijk niet of dat ook bij u gaat gebeuren. 

Als je al Hussel hebt: je kunt een Fritzbox bij KPN afnemen:

https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm

Deze zend ook 5 GHz uit.


Nick,

Hartelijk dank voor de reactie. Zo'n versterker is misschien wel een betaalbare oplossing ik ga er naar kijken. Dat is het fijne van het forum, ik had daar zelf nog niet aan gedacht.

 

Voorlopig houd ik nog het liefst mijn KPN-TFT abonnement. De snelheid is zelfs hoger als destijds beloofd werd, en het werkt prima.

 

De Fritzbox heb ik niet echt nodig. Als ik straks via Wifi op 5 Ghz Youtube kan kijken op mijn smartphone en het geluid via Bluetooth kan streamen naar de koptelefoon en dat gewoon werkt dan ben ik waar ik wezen wil. Ik vind het wel leuk om op het balkon een documentaire te bekijken of zo.