Skip to main content

Als ik een 2e Experia WiFi versterker wil aansluiten, dan geeft KPN aan dat deze aangesloten kan worden op een ethernet kabel die voor TV ontvangst gebruikt wordt. De kabel voor de TV wordt dan aangesloten op de Experia WiFi versterker.

Maar kan ik de 1e Experia WiFi versterker ook op deze manier aansluiten? 

“Let op! Als je op deze plek een ethernet kabel gebruikt voor bijvoorbeeld een tv-ontvanger, dan kun je deze kabel voor de Experia WiFi gebruiken en de tv-ontvanger aansluiten op de tweede ethernet poort van de Experia WiFi.”

 

 

 

Het is verstandig om 1 experia wifi naast de ontvanger te zetten zoals je beschreef. De tweede ontvanger kan je dan bekabeld boven neer zetten. Je hoeft er niet perse 1 naast de experiabox te zetten. Is dat wat je bedoelde met de vraag?


Wat bedoelt u met “naast de ontvanger” ?

Om duidelijk te maken wat ik bedoel zal ik proberen uit te leggen hoe ik het wil aansluiten.

Op beide slaapkamers van mijn kinderen heb ik een ethernet kabel aansluiting, daarop zijn nu de TV ontvangers op aangesloten. (Beneden hangt de experia box in de meterkast) Beneden is de wifi prima, boven is het minder. Ik wil de wifi op de kamers van de kinderen verbeteren door in elke kamer een Experia Wifi versterker aan te sluiten door deze op de bestaande ethernet kabel aan te sluiten, en vervolgens de TV ontvanger weer op de Experia Wifi versterker aan te sluiten.

Echter KPN geeft aan dat dit wel kan voor de 2e Experia Wifi versterker, maar geeft niet aan dat dit ook voor de 1e Experia Wifi versterker kan.

 


Het kan voor beiden. Maar … een Wi-Fi apparaat op een slaapkamer … bij kinderen? Dat zou ik toch niet doen. De straling is weliswaar niet zo schadelijk maar om er nou zo ongeveer bovenop "te zitten”, of er vlakbij te slapen. Ik zorg altijd wel dat er een muur of zo tussen zit.


Henk, dank je voor de reactie en bezorgdheid. Ik ga kijken of het ook goed werkt als ik het in de hal aansluit. Ik heb nu wel antwoord op mijn vraag, bedankt !


Wat je zegt is prima. Misschien wel een beetje te veel. 2 versterkers op 1 etage is niet nodig. Maar let op. Als je een ander modem hebt dan de V10A dan zal je er beneden ook 1 moeten hebben want de wifi van het modem wordt uitgeschakeld. welk modem heb je?


Joep, Dat is een goede opmerking, ik wist niet dat de wifi van de experia box uitgeschakeld wordt, ik heb experia box V9. Dus: 2x Experia Wifi versterker aansluiten, 1x beneden als vervanging voor WiFi van de experia box, en 1x boven aansluiten als zijnde verbeterde wifi ontvangst. Correct?

 


Ik heb een V10, dus 1 EW heb ik naast de V10 hangen. Daarnaast staat er één op de eerste verdieping (niet op een slaapkamer) en verder heb ik op de tweede verdieping nog een KPN WiFi Versterker (de originele witte). Zodoende heb ik overal goede Wi-Fi dekking. Die laatste fungeert ook als 4 ports switch; op de tweede verdieping heb ik tegenwoordig mijn "kantoor”, dus extra aansluitingen kan ik daar wel gebruiken. Ik sluit eigenlijk alles bekabeld aan, behalve slimfoons e.d.


Henk, het is me duidelijk. Ander vraag : Verschil tussen experia box V9 en V10 ? Moet ik V9 laten vervangen? Hij werkt verder prima.


Mijn advies zou zijn zet er 1 in de woonkamer naast de ontvanger. De kabel die nu in de ontvanger zit stop je in de versterker en het korte bijgeleverde kabeltje stop je in poort 2 van de versterker. Dan is alles bekabeld beneden en heb je in de woonkamer uitstekend wifi. De tweede zet je bekabeld op 1 van de slaapkamers die je dan weer door kan lussen aan de ontvanger. Dan moet het helemaal goed zijn. De v9 is nog prima!!


Nee, als de V9 nog prima werkt hoef je 'm niet te vervangen. KPN doet dat ook niet.

Via deze tool  kun je zien welke apparatuur verouderd is en vervangen moet worden


@Henk2304 die tool werkt alleen voor de ontvangers:wink:


Joep en Henk, beide heel erg bedankt voor alle info. Ik ga het uitproberen, en met KPN "thuis app” kan ik makkelijk de snelheid testen en zien welke opstelling de beste is.


Graag gedaan. hou je ons op de hoogte?


Zal ik doen !


@Henk2304die tool werkt alleen voor de ontvangers:wink:

Weet je dat zeker?  Volgens mij wordt er ook gecontroleerd of je EB nog courant is: de hele keten wordt geëvalueerd, zo heb ik begrepen. Maar wellicht is dat inmiddels bijgesteld. 


ja @Henk2304 ik dacht dat ook maar ik werd recent terug gefloten.


Ik heb zojuist de tool gedraaid en er wordt wel degelijk gecontroleerd of de EB nog up-to-date is:

 

 


@MMag  Welkom op het forum! Ik zie dat je uitstekende tips hebt gekregen van Joep en Henk 🙂 . Ben je eruit gekomen en heb je de kwaliteit van het Wifi-signaal kunnen verbeteren?  Als je nog vragen hebt dan beantwoord ik ze graag 🙂


@Joep1965en @Henk2304 en Remco_ 

 

Inmiddels werkt de Wifi Versterker. En naar volle tevredenheid. Voordat ik begon heb ik met de KPN Thuis App op meerdere plaatsen in huis en in de tuin de snelheid gemeten. Dit heb ik na installatie van de Wifi Versterker weer gedaan en het resultaat was boven verwachting, overal is de snelheid fors toegenomen (zowel download als upload. 

In eerste instantie was mijn bedoeling de Wifi versterker aan te sluiten op de bestaande bekabeling naar 1 van de slaapkamers. Uiteindelijk heb ik daar niet voor gekozen en heb ik de Wifi Versterker op de 1e verdieping in de hal gehangen. Hiervoor moest ik wel een nieuwe kabel aanleggen en een extra stopcontact.  Zelfs buiten is de snelheid van het netwerk heel veel toegenomen. 

Dat heeft mij doen besluiten om nog niet de 2e Wifi Versterker (in de woonkamer) aan te sluiten. Dit kan altijd nog. Enige vraagteken wat ik nu nog heb is hoe het kan dat deze Wifi Versterker zoveel beter is dan de Experiabox. 

Alsnog bedankt voor het meedenken en jullie tips.

Gr Marcel

 

 


Waarschijnlijk omdat de EB in de meterkast hangt en de WiFi Versterkers meer "ademruimte" hebben. 


@Joep1965en @Henk2304 en Remco_ 

 

Inmiddels werkt de Wifi Versterker. En naar volle tevredenheid. Voordat ik begon heb ik met de KPN Thuis App op meerdere plaatsen in huis en in de tuin de snelheid gemeten. Dit heb ik na installatie van de Wifi Versterker weer gedaan en het resultaat was boven verwachting, overal is de snelheid fors toegenomen (zowel download als upload. 

 

In eerste instantie was mijn bedoeling de Wifi versterker aan te sluiten op de bestaande bekabeling naar 1 van de slaapkamers. Uiteindelijk heb ik daar niet voor gekozen en heb ik de Wifi Versterker op de 1e verdieping in de hal gehangen. Hiervoor moest ik wel een nieuwe kabel aanleggen en een extra stopcontact.  Zelfs buiten is de snelheid van het netwerk heel veel toegenomen. 

Dat heeft mij doen besluiten om nog niet de 2e Wifi Versterker (in de woonkamer) aan te sluiten. Dit kan altijd nog. Enige vraagteken wat ik nu nog heb is hoe het kan dat deze Wifi Versterker zoveel beter is dan de Experiabox. 

Alsnog bedankt voor het meedenken en jullie tips.

 

 

Kijk dat is goed om te lezen. Het is moeilijk in re schatten waarom deze opstelling beter werkt. Een goede spreiding van de signalen werkt over het algemeen het beste wat betreft de Wifi. Ik ben blij dat het nu een stuk beter werkt. Post gerust nog wat als wij iets voor je kunnen doen!

 


Reageer