Skip to main content

bij mijn experia box staat de wifi uit. op elke verdieping heb ik een experia wifi versterker (kleine zwarte boxjes) bekabeld aangesloten.

Op mijn mobiel heb ik vaak slechte wifi max 72Mbps. (wifi is vaak te slecht om een gesprek te voeren via bellen via wifi of via whatsapp). Als ik de wifi even uit en weer aan doe dan stijgt dit naar 430 Mbps.

Ik denk dat dit komt door dat de wifi niet terugschakeld van 2,4 naar 5 ghz. Misschien dat mijn mobiel verbonden blijft met het 2,4 ghz netwerk van een andere verdieping, ook al zit ik naast een wifi point.

Ik ben zelfs overgegaan op een ander mobieltje omdat ik dacht dat het daar aan lag, maar op mijn nieuwe mobiel SAMSUNG A50 werkt wifi eigenlijk nog slechter.

Kan ik ook een apart 2,4 en een 5 ghz aanzetten op de experia wifi? en kan ik ook een gast-netwerk opzetten? Kan ik elke verdieping ook een eigen netwerknaam en kanaal geven? of is dat helemaal niet handig.

Of is super de enige mogelijkheid?

Op de wifi apparatuur van KPN is het helaas niet mogelijk om verschillende SSID's te gebruiken voor 2.4 en 5 GHz. Dit is niet alleen op de Experia WiFi zo maar ook op de "super"WiFi en Experia Box.

Dat is echt waardeloos van KPN en ik heb er al meerdere keren voor gepleit dat dit mogelijk gaat worden omdat er veel abonnees zijn die hier hinder van ondervinden.


Hi WJB.

goed nieuws en slecht nieuws……

het kan (deels) wel, maa rik weet niet hoe.

Via de Experia box kan je wel een 2,4 en een 5 ghz netwerk aanmaken (met ieder een eigen naam). Maar omdat wij experia wifi hebben staat de wifi op de ExperiaBox uit.
Een monteur heeft bij ons een keer (ongevraagd) voor de ExperiaWifi op zolder een andere naamgegeven. Na een aantal maanden heette het hele netwerk zo (omdat het de primaire wifi was). Ook ongevraagd overigens.


Het hele netwerk heeft gewoon dezelfde naam. prima toch? Dan kan je het hele huis doorlopen zonder verbinding te verliezen. Wat is nu het probleem?


Wat is nu het probleem?

Slecht werkende bandsteering!


Het probleem is dat is goede wifi wil en heb daarom een duur abonnement.

Maar nu zit ik vaak naast een ExperiaWifi punt en heb maar 72 Mbps. Als ik de wifi uit en weer aanzet (op mijn mobiel) dan heb ik opeens 433 Mbps.


Dat bedoel ik, slecht werkende bandsteering!

Ik snap precies wat je bedoelt en de oplossing is ook bloody obvious alleen weigert KPN daar tot op heden aan mee te werken.