Skip to main content

Sinds december 2019 werd wifi steeds trager. De afgelopen weken viel het echter steeds vaker helemaal uit. Met een reset (aan / uit) van modem/router en de apparatuur opnieuw in te laten loggen werkte het weer even, maar na een paar minuten en of soms zelfs maar seconden weer weg.  Steeds vaker ook de melding wachtwoord onjuist…. Soms wel verbinding met drie streepjes maar geen (of super traag) internet……

Ook na een fabrieks reset (paperclip in de reset knop) werkt het maar heel even en dan weer de zelfde fouten.

Heb nu na twee dagen puzzelen wifi in de Experiabox v9 maar compleet uitgezet en er een 6 jaar oude router achter gehangen als Accespoint. Dat werkt tot nu toe goed en nog veel sneller ook (want dat was blijkbaar al een dualband 5 GHz ac router, Netgear r2650).  Heb het vermoeden dat de wifi zender stuk is in de box of de firmware daarvan niet goed, maar die nieuwe 10a box schijnt nog slechter te zijn.  Bovendien heeft deze oude Netgear standaard ook een gastnetwerk mogelijkheid en ook nog eens flexibele DNS server instellingen. (Als je nog meer (instel) mogelijkheden wilt kun je er ook DD-wrt of tomato shade firmware opzetten, maar dat terzijde...)

Dus KPN wordt het niet eens tijd voor een hardwarematige update van jullie modem/router?

Tip aan andere KPN gebruikers met vergelijkbare problemen, Zoek op marktplaats een "oude" router. Stel die in als AP en hang die direct achter je box  (of zet hem bijv. bekabeld op de (tussen) verdieping zodat je je hele huis in een keer kunt bereiken met Wifi). Zet wifi op je Experia BOX uit. Als je wat zoekt  koop je voor een paar tientjes al een tweede hands wifi 6 of zelfs een oudere ac router (wifi 5) voor slechts een paar euro. Dat is goedkoper dan de oplossing van KPN zelf met hun wifi (5?) versterkers en geeft veel meer flexibiliteit en instel mogelijkheden. 

Nu maar hopen dat die oude box v9 het "bekabeld" nog even blijft doen:thinking:

Als er later 1 gbit glasvezel komt (ik heb nu 500mbit glasvezel en via die extra oude router nu dus bijna 400mbit wifi snelheid :sunglasses: ) zal er waarschijnlijk alsnog wel een nieuwe box moeten komen , maar dat zien we dan wel weer.

Vriendelijke groet,

 

 

 

 

Ik heb al jaren een eigen router. En eigen accespoints, 2x TP-Link EAP 225. En een V9 met uitgeschakeld WiFi. Ook 2 SuperWifi's en 2 Experia WiFi overigens, die het ook uitstekend doen.


Ik heb al jaren een eigen router. En eigen accespoints, 2x TP-Link EAP 225. En een V9 met uitgeschakeld WiFi. Ook 2 SuperWifi's en 2 Experia WiFi overigens, die het ook uitstekend doen.


Ja, ik had die router als AP al jaren eerder moeten aansluiten (lag ongebruikt op zolder...). Maar ja “never changed a working system”:mask:


Foutje


Hoi @wielxp, welkom hier. 

Ik lees dat de WiFi slechter is geworden op de V9. Dit heb je echter opgelost met een extra acces point en daarmee haal je prachtige snelheden helemaal top. Bedankt voor het delen. :)

En wanneer het modem niet meer goed functioneert of zijn werkt niet meer doet, dan zal deze zeker vervangen worden. Laat dan even van je horen bij ons.