Skip to main content
Antwoord

Extra kosten via Simyo, maar dat komt door wegvallende Wifi van KPN

• October 21, 2025
  • 20 reacties
  • 255 keer bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een klacht over de slechte/instabiele internet verbinding via wifi. 

Lees aub het hele bericht eerst helemaal door. Zodat u niet al conclusies trekt voordat u alle informatie heeft.

Onze zoon van 13 heeft een sim-only abonnement van Simyo. (Dochteronderneming van KPN)

Zondag zei onze zoon ineens: “Huh, ik heb bijna geen data meer!” Omdat we niet thuis waren heb ik snel extra mb’s gekocht om buitenbundelkosten te beperken.

Ik ben gaan zoeken hoe het komt dat onze zoon zo snel door zijn data heen is. En toen kwam ik erachter dat er op 1 oktober, in nog geen kwartier tijd, 10GB is aan data is verbruikt. Tijdens etenstijd, en dat is vreemd want de telefoon mag hier niet aan, aan tafel. En nog veel vreemder is dat hier thuis de telefoon altijd op wifi zit. En dat is dus KPN glasvezel 1000GB. Er staan verder 2 wifi-versterkers in huis. En voor de laptops gebruiken we zelfs de internetkabel. 

Doorgaans hebben we in de woonkamer een gemiddelde upload en download snelheid via Wifi van rond de 500 GB (volgens Speedtest.net). Maar toch hebben we regelmatig even geen Wifi-verbinding. Dat herstelt meestal snel, dus vonden we dat niet echt heel erg. MAAR nu wel.

Want, ik ben het verder gaan zoeken. En naar nu blijkt is het bijwerken naar IOS 26 van zijn databundel af gegaan. Zo’n grote update doet een iPhone alleen als de telefoon aan het stroom hangt. En ook dat gebeurt alleen thuis. Dus deze update zou gewoon op de KPN wifi moeten hebben plaatsvinden, zonder datagebruik. Maar dat is dus blijkbaar niet gebeurd. 

Voor de volledigheid, de wifi-assistentie op de iPhone staat standaard UIT. 

Feit is dat Simyo en dochteronderneming is van KPN. We betalen veel geld voor deze snelle glasvezelverbinding. Ik vind het geen eerlijke handelswijze als KPN blijkbaar problemen heeft om een stabiele Wifi-verbinding te leveren (nogmaals glasvezel 1000GB!) dat de dochteronderneming Simyo hiervan profiteert omdat de databundel verdampt en er nog extra bij betaald moet worden voor extra mb’s. Terwijl een databundel van 20GB normaal wel voldoende is.

En nu ik er specifiek op let, zie ik dat dit probleem blijft voortduren. Want ik heb net zelf direct LIVE kunnen constateren dat er weer data wordt verbruikt terwijl de telefoon op de wifi zit. Namelijk (21 oktober 2025) om 17:34 uur 59 mb, 17:37 uur 59 mb en om 17:40 uur 36 mb. Onze zoon zat hier op de bank met zijn telefoon. Zo gaat het hard met zijn data en dat volledig buiten onze schuld om.

Ik hoor graag van u hoe u dit probleem gaat oplossen en ons schadeloos gaat stellen.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Scharrekop ,

Je schrijft dat de WiFi-assistentie uit staat en dat is een mooi begin. 

Check of deze twee instellingen in het menu Mobiel Netwerk ook uitstaan: 

ICloud Drive 

Back-up in iCloud

En wat zeker ook kan helpen: Zet in het menu Algemeen bij Software-updates de instelling Automatische updates op uit. 

Voer dan zo’n update uit als het zeker is dat de telefoon op WiFi is aangesloten. 

Tenslotte adviseer ik jou om het abonnement bij Simyo aan te passen. Voor maar 0,50 per maand kun je een dataplafond instellen. Dan wordt de bundel nooit meer overschreden.

20 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 21, 2025

@Scharrekop 

Niet toevallig recentelijk een nieuwe app geïnstalleerd (die veel data opslurpt) ? Loop alle apps na en verwijder alle apps die je niet of nauwelijks gebruikt.

Leen59
Wijsgeer
  • October 21, 2025

Stel eventueel in welke apps mobiele data mogen gebruiken, dat kan al veel schelen. Je komt er dan ook sneller achter dat de WiFi niet werkt.

Let wel, de WiFi in huis is niet de verantwoordelijkheid van KPN, die levert tot het modem, daarna is het jouw eigen zaak. Als je af en toe even geen WiFi hebt zie je dan toevallig iets op het modem, zoals lampjes die opeens uitgaan?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Hoi ​@Scharrekop, onverwachts sneller door je databundel gaan is nooit leuk. Helemaal als het voorkomen had kunnen worden, omdat je zoon thuis was. 

Het is wellicht niet het gewenste antwoord, maar wanneer en hoe je data verbruikt is wel je eigen verantwoordelijkheid. Je zou dit kunnen voorkomen door je 4G/5G uit te zetten als je thuis bent, zodat je iPhone geforceerd wordt om je wifi te gebruiken. 

Ondanks dat ik je onvrede echt wel kan begrijpen, kan je hiervoor niet echt naar Simyo of KPN kijken. Zelf zou je wel wat voorzorgsmaadregelingen kunnen nemen, zoals onder Instellingen > Mobiele data > Opties mobiele data > Datamodus te kiezen voor ‘Databesparingsmodus’. 

Je kan ook bijvoorbeeld bepaalde apps uitschakelen, zodat ze geen gebruik mogen maken van mobiele data. Helemaal waterdicht is dit alleen niet, omdat je iPhone de keuze moet maken om van 4G/5G over te springen naar wifi. 

Naar mijn verwachting zal KPN niks voor je kunnen betekenen. Je zou dit kunnen voorleggen aan de klantenservice van Simyo, maar ik verwacht niet veel. Niet vervelend bedoeld, maar wellicht een leer voor de volgende keer?

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 22, 2025

@WMG-N en ​@ikheetjeff en ​@Leen59 Dit is dus waarom ik schrijf om het bericht goed te lezen. Het is geen APP maar het besturingssysteem, namelijk de update van de iPhone naar IOS26.
Dit blijkt uit mijn check bij mobieledatagebruik in de telefoon. Ik ben niet dom of naïef, ik weet precies welke apps worden gedownload want daarvoor heeft hij eerst mijn toestemming nodig. De databesparingsmodus staat ook altijd ingeschakeld. 

En lees nog een keer goed. Er is 10GB verbruikt in nog geen 15 minuten! Voor 10GB kan je ruim 7 uur in HD video’s streamen via YouTube of Netflix. 

Daarbij is het zeker wel de verantwoordelijkheid van KPN om te zorgen dat er geleverd wordt waarvoor (veel geld) wordt betaald. Als het modem normaal werkt hebben we via wifi een gemiddelde up/downloadsnelheid van rond de 500GB in de woonkamer. De tv’s en laptops hangen aan de kabel. En alle internetkabels (categorie 6) zijn 2 jaar geleden aangelegd. Ja, door het hele huis vanuit de meterkast waar de glasvezel binnenkomt, helemaal door naar zolder. Maar als het KPNmodem dus hapert valt de wifi weg, waardoor wij met een schadepost zijn komen te zitten. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 22, 2025

Gewoon er voor zorgen dat de IPhone niet automatisch bij slechte wifi naar mobiel kan schakelen, dat kan bij een Android, dus het lijkt me dat dat bij een dure Iphone ook moet kunnen.

Gezien het feit dat een kind een dure IPhone heeft, kan die paar extra GB's er ook nog wel van af dunkt me.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 22, 2025

@JanD gelukkig kan onze zoon wel prima lezen. En niet dat het jou iets aangaat, maar het is een refurbished iPhone 12. Gewoon omdat Android voor mij hetzelfde is als links rijden, het voegt niet. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 22, 2025

Hallo ​@Scharrekop ,

ICloud Drive 

Back-up in iCloud

En wat zeker ook kan helpen: Zet in het menu Algemeen bij Software-updates de instelling Automatische updates op uit. 

Voer dan zo’n update uit als het zeker is dat de telefoon op WiFi is aangesloten. 

Tenslotte adviseer ik jou om het abonnement bij Simyo aan te passen. Voor maar 0,50 per maand kun je een dataplafond instellen. Dan wordt de bundel nooit meer overschreden.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

@Scharrekop 

Je hebt gelijk. We lazen jouw eerste post niet goed.

Kun je een patroon ontdekken ? Dat de Wifi altijd bijv. alleen ‘s avonds tussen zeg 18.00 en zeg 20.00 uur “slecht is” ? Of dat er plekken in jouw huis (bijv. op zolder) zijn waar het signaal vaak niet goed doordringt. Welk type KPN box heb je en wat is de versie van de software / firmware ? Recentelijk misschien een update van de firmware gehad ? Daar hebben/hadden KPN klanten ook veel last van. Welke lampjes branden er op de box wel of niet. En in welke kleur ?

Je zegt dat “de wifi assistentie op iPhone uitstaat”. Ik lees dat als dat “de iPhone geen contact met de Wifi  mag maken". Tja, dan gaat de iPhone een mobiele verbinding zoeken. Begrijp/Lees ik dit juist ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 22, 2025

@WMG-N de wifi-assistentie is dat de telefoon bij slecht/instabiele wifi automatisch overgaat naar 4g/5g netwerk. Dus door dat uit te schakelen zou je juist dit soort problemen moeten voorkomen. 

Ik zal straks eens kijken hoe het zit met de modem/router en de software. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 22, 2025

@WMG-N de wifi-assistentie is dat de telefoon bij slecht/instabiele wifi automatisch overgaat naar 4g/5g netwerk. Dus door dat uit te schakelen zou je juist dit soort problemen moeten voorkomen. 

Ik zal straks eens kijken hoe het zit met de modem/router en de software. 

Om de wifiassistent uit te schakelen moet je in de mobiel van je zoon zijn, de modem/router heeft daar niets mee te maken, die gaat over het thuisnetwerk, niet over het mobiele netwerk ​@Scharrekop 

Dat idee gaf ik je al in mijn 1e reactie.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

​ Dit is dus waarom ik schrijf om het bericht goed te lezen. Het is geen APP maar het besturingssysteem, namelijk de update van de iPhone naar IOS26.

@Scharrekop Ik heb je bericht wel goed gelezen. Met alle respect, het maakt niet uit waarvoor je data is verbruikt: verbruikt = verbruikt. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. 

De tips die ik en andere hier hebben gegeven kunnen je helpen om het zo veel mogelijk te voorkomen. Wil je het echt 100% voorkomen, moet je 4G/5G uitzetten wanneer je thuiskomt. Dan kan het simpel gezegd niet mis gaan. 

​Maar als het KPN modem dus hapert valt de wifi weg, waardoor wij met een schadepost zijn komen te zitten. 

Dan raad ik je aan om je Wifi netwerk thuis te verbeteren. Je kan hier KPN niet voor in gebreke stellen, want KPN levert geen WiFi: dat is een dienst van jouw router. Dat gaat door de lucht en is storingsgevoelig. Elk huis is daarin weer anders. Wellicht dat een (extra) SuperWifi punt kan helpen? Of deze tips: 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 22, 2025

Hallo ​@Scharrekop ,

ICloud Drive 

Back-up in iCloud

@Scharrekop 

Heb je bovenstaande tips gelezen? 

Want dit probleem is vrij simpel op te lossen. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Aha, zo dat in elkaar. Misschien is er een app geïnstalleerd die de wifi assistent weer aanzet ? Of misschien zit er een bug in de laatste update van iOS ?

Daarnaast is het aan te raden om ook de haperende WiFi verbinding “aan te pakken". Is er misschien een programma dat dat kan controleren / bijhouden wanneer er wel of niet een WiFi verbinding is. Voor Windows kun je dan GlassWire gebruiken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 22, 2025

Beste iedereen, voor de controle van de wifikwaliteit kan met heel simpel de bestaande MijnKPN app gebruiken, wel zorgen dat je de laatste app-versie geïnstalleerd hebt, vandaag uitgebracht.

Je kunt ook heel simpel met een telefoon of tablet door het huis lopen en dan kijken hoe of het bereik is.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 22, 2025

Wat ik fijn vind bij mijn smartphone (Android) is dat ik altijd de vraag krijg om de update te instaleren. Ik doe dat altijd thuis en laat niet zomaar updates instaleren.

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • October 22, 2025

Je kunt ook heel simpel met een telefoon of tablet door het huis lopen en dan kijken hoe of het bereik is.

Gewoon elke dag even doen Jan, dan blijf je ook nog in beweging 😉👍

Leen59
Wijsgeer
  • October 22, 2025

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 22, 2025

Beste allemaal,

- De IOS26 update is niet automatisch gegaan maar bewust. De telefoon hing aan de stekker.

- De reden dat ik weet dat de wifi het af en toe niet is omdat ik soms op de televisie een korte melding krijg dat er geen wifi verbinding is. 

- Onze KPN box 12 heeft de meest recente update en firmware. Alle brandende lampjes op het modem zijn groen. Alleen die voor vaste telefonie is uit, want dat hebben we niet. 

- De wifi up en download snelheid meet ik regelmatig en is beneden  rond de 500gb.

Op de eerste etage en op zolder staan superwifipunten. Toch is de snelheid daar wat lager wat niet vreemd is omdat het modem beneden staat. Maar dat is voor nu niet van belang omdat ik zeker weet dat de telefoon beneden aan de oplader hing. Zoonlief was na de update (en het eten) direct bezig met zijn nieuwe achtergrond en widgets. 

- Bij Apple support hebben ze bevestigd dat ik er alles aan gedaan heb om dit te voorkomen. Ze geven aan dat dit in principe niet moet kunnen. En ook zij vinden 10GB in een  kwartier nagenoeg niet mogelijk, tenzij je zware spellen gaat downloaden. Dat is niet gebeurd. En dat ga je ook niet doen op het trage 5g (max 300mb). De spelcomputer heeft alleen bekabeld internet. Die snelheid is zo ongeveer 850gb. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 22, 2025

@Scharrekop 

Ik adviseer jou (nogmaals) om het abonnement bij Simyo aan te passen. Voor maar 0,50 per maand kun je een dataplafond instellen. Dan wordt de bundel nooit meer overschreden.

Leen59
Wijsgeer
  • October 22, 2025

Ik lees net op internet dat de grootte van ios26 ca 3G is, dus hoe er dan 10 gedownload is….