Skip to main content
Beantwoord

Extra onderzoek nodig vanuit KPN voor aansluiting

• May 13, 2025
  • 83 reacties
  • 843 keer bekeken

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img

Hoi,

Ik heb onlangs internet besteld bij de KPN omdat ik op basis van artikel 6:265 van het BW bij de vorige provider heb opgezegd.

Ze zijn bij mij bezig met glasvezel, maar dat ligt alleen in de straat, niet naar de woning. Ik heb hier ook standaard in de woning geen DSL. Woning is van 2022.

Nu kreeg ik vandaag deze email:

We doen extra onderzoek om je verbinding klaar te maken voor gebruik. Daarom ontvang je de e-mail met informatie over je bestelling en de startdatum van je abonnement iets later.

Kan iemand mij uitleggen wat voor onderzoek? Hoelang het gaat duren?

Admin: klantgegevens verwijderd i.v.m. privacy

Beste antwoord door Bastiaan Sahetapy

Hi ​@xJustxMegx ,

alvast welkom bij KPN. Het onderzoek wat ze doen heet een “haalbaarheid onderzoek”. Dit onderzoek kan om meerdere redenen gebeuren. Maar heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat de woning destijds niet aangesloten is. Het haalbaarheidsonderzoek gebeurd vaak op de achtergrond door de aannemer. Op basis van het onderzoek zullen ze vaststellen hoe de vezel aan te sluiten naar de woning. 
Voor zover ik weet kan een haalbaarheidsonderzoek maximaal 3 weken duren maar krijgt u binnen een aantal dagen meer info over de aansluiting!

83 reacties

Bastiaan Sahetapy
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@xJustxMegx ,

alvast welkom bij KPN. Het onderzoek wat ze doen heet een “haalbaarheid onderzoek”. Dit onderzoek kan om meerdere redenen gebeuren. Maar heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat de woning destijds niet aangesloten is. Het haalbaarheidsonderzoek gebeurd vaak op de achtergrond door de aannemer. Op basis van het onderzoek zullen ze vaststellen hoe de vezel aan te sluiten naar de woning. 
Voor zover ik weet kan een haalbaarheidsonderzoek maximaal 3 weken duren maar krijgt u binnen een aantal dagen meer info over de aansluiting!

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 14, 2025

Hi ​@Bastiaan Sahetapy,

Dat is duidelijk! Er is geen eventuele ‘noodoplossing’? Aangezien ik nu gewoon ‘offline’ ben door de acties van de andere provider. 

Bastiaan Sahetapy
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+5

Je kunt altijd de klantenservice bellen om te vragen of er een noodpakket oid kan komen. Maar omdat het een onderzoek betreft is het abonnement nog niet lopende en wordt er dus ook nog niet voor het abonnement betaald, dus ik zou niet durven te zeggen dat een noodpakket een optie is. Maar bellen ervoor kan altijd!

• May 14, 2025

Hi ​@Bastiaan Sahetapy,

Dat is duidelijk! Er is geen eventuele ‘noodoplossing’? Aangezien ik nu gewoon ‘offline’ ben door de acties van de andere provider. 

Wat heeft die andere provider dan gedaan?

De noodpakketten van KPN zijn alleen voor bestaande klanten met een lopend abonnement. En zelfs die krijgen ze zomaar niet. Er zijn maar een beperkt aantal pakketten beschikbaar. En volgens mij zijn die meestal allemaal in gebruik.

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 14, 2025

Wat heeft die andere provider dan gedaan?

Dat is voor derden niet van toepassing. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 14, 2025

Dat is voor derden niet van toepassing. 

Kpn hoeft hierin niks te doen

Klop maar aan bij je oude provider die is nog verantwoordelijk 

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 14, 2025

Kpn hoeft hierin niks te doen

Klop maar aan bij je oude provider die is nog verantwoordelijk 

Die doen helaas niets, die denken niet eens in oplossingen. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 14, 2025

Die doen helaas niets, die denken niet eens in oplossingen. 

Das dan pech hebben

Kpn gaat denk ik niet veel doen zeker als je nog geen eens klant bent

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 14, 2025

De andere provider is opgezegd, heb een noodoplossing gevonden.

En ​@MR_CHIP ik ben al wel klant bij de KPN, met mijn mobiele nummer en daarnaast altijd klant geweest samen met mijn ouders (die het nog steeds zijn).

Het is nu wachten tot ik meer van ze hoor.

Bastiaan Sahetapy
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+5

De andere provider is opgezegd, heb een noodoplossing gevonden.

En ​@MR_CHIP ik ben al wel klant bij de KPN, met mijn mobiele nummer en daarnaast altijd klant geweest samen met mijn ouders (die het nog steeds zijn).

Het is nu wachten tot ik meer van ze hoor.

Gaat er meer om dat je qua internet voor thuis nog geen klant bent omdat het abonnement nog nooit actief is geweest. Zolang dat nog niet actief is geweest kan er nog geen noodpakket aangevraagd worden omdat dit enkel op lopende abonnementen gebeurd. Daarbij is dit ook mijn aanpassing tbc mijn eerdere antwoord. Zoals ​@MR_CHIP al aangeeft is tot die tijd de oude provider nog verantwoordelijk voor het internet.

• May 15, 2025

Zoals ​@MR_CHIP al aangeeft is tot die tijd de oude provider nog verantwoordelijk voor het internet.

@xJustxMegx heeft opgezegd bij die vorige provider. Dus die "verantwoordelijk" is niet van toepassing natuurlijk. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Leuk dat je Thuis ook voor KPN hebt gekozen, ​@xJustxMegx! 💚 Ik kan me voorstellen dat je jouw verbinding graag zo snel mogelijk wil kunnen gebruiken. Helaas is het nog even wachten op de uitkomst van het Haalbaarheidsonderzoek, zoals ​@Bastiaan Sahetapy ook al aangaf. Ik snap ook dat je in de tussentijd graag een noodoplossing wilt. Omdat jouw Thuis abonnement nog niet geactiveerd is, gaat dit lastig. Maar ik begrijp dat het ook niet meer nodig is, omdat je al een oplossing hebt gevonden? Dan is het inderdaad een kwestie van wachten tot je meer informatie per e-mail krijgt.

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 15, 2025

Hoi ​@Denise van KPN,

Ja, WiFi van de buren kan ik voor de laptop en tv gebruiken, maar dat is natuurlijk niet handig voor het komende half jaar. Verder is het afwachten.

Hoelang duurt zo een onderzoek normaal gesproken?

• May 15, 2025

Hoe is de status bij je buren? Hebben die al glasvezel? 

Wat zegt http://netwerk.kpn.com over je adres? En wat zegt die site over de adressen van je buren?

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 15, 2025

Dat de aanleg is gestart, maar de kabel ligt in de straat alleen nog niet naar de woning.

Heb mezelf wel aangemeld bij GlasDraad, maar is DSL dan geen tijdelijke oplossing? Wat ook niet aanwezig is in deze woning. :P

• May 15, 2025

Als DSL niet aanwezig is, dan is dat geen oplossing. KPN gaat geen DSL aanleggen als de aanleg van glasvezel al bezig is. Dat zou geldverspilling zijn.

Bastiaan Sahetapy
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+5

Dat de aanleg is gestart, maar de kabel ligt in de straat alleen nog niet naar de woning.

Heb mezelf wel aangemeld bij GlasDraad, maar is DSL dan geen tijdelijke oplossing? Wat ook niet aanwezig is in deze woning. :P

Vaak in nieuwbouw is DSL geen optie. Omdat de wijk  daar niet meer op voorbereid is. Dit zou nog meer werk opleveren dan het doortrekken van de glasvezel. Zoals eerder genoemd kan het haalbaarheidsonderzoek tot 3 weken in beslag nemen, maar hoor je binnen 1 week meer info te krijgen! 
Het is helaas even door de zure appel heen bijten, hopelijk komt er snel een vervolg!

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 15, 2025

Dank, ik houd het in de gaten.

• May 15, 2025

GlasDraad... vragen die geen vergoeding ofzo?

https://glasdraadbollenstreek.nl/aanbod.php

Bollenstreek. Daar moeten ze 2300 euro betalen? Ik hoop nie dat je daar woont 😵‍💫

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 15, 2025

Haha nee en ik zit in een huurwoning, heb niets over kosten gezien.

• May 15, 2025

Dat jij in een huurwoning zit maakt niets uit. Als het betaald moet worden, dan moet da ook bij een huurwoning gewoon betaald worden.

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 15, 2025

Toen ik mezelf aanmelden werd er niets over kosten gemeld.

• May 15, 2025

https://glasdraadschouwenduiveland.nl/aanbod.php

In dit gebied is het 200 euro. Of 2300 voor adressen waar geen Delta ligt. Leuk. De prijs is afhankelijk van de beschikbaarheid van andere netwerken. 

En het hoeft pas betaald te worden als je daadwerkelijk een abonnement afsluit bij een provider. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2025

Toen ik mezelf aanmelden werd er niets over kosten gemeld.

In een paar uitzondering (in stadkern) vraagt Glasdraad geen vastrechtvergoeding. Maar in meesten gevallen betaal je eenmalig rond 2000€ of maandelijks 15-20€

xJustxMegx
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • May 15, 2025

En daar woon ik ook niet. Ik wacht gewoon de KPN af.