Skip to main content

Hi allen,

Na een hoop telefoontjes, research en trial & error, lijkt het erop dat ik een permanente fix heb voor het probleem waarbij de Xbox (One) aangeeft 100% package loss te hebben. Dit is een erg specifiek probleem i.c.m. KPN internet + een Experiabox v10A. Hierdoor is geen verbinding mogelijk met bepaalde games, waaronder Warzone. En nee; het ligt niet aan de gameservers, je Xbox of je bekabeling. De fout zit in de router.

Zie andere fora met andere mensen met hetzelfde probleem:

https://forum.kpn.com/internet-9/xbox-one-pakketverlies-bij-upnp-480252

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/xbox-one-pakketverlies-489149

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/100-packet-loss-xbox-one-480322

https://forum.kpn.com/internet-9/100-pakketverlies-xbox-one-507136

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/package-loss-nat-494094

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/xbox-one-upnp-440888

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/xbox-one-wil-niet-verbinden-met-call-of-duty-495640

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1938026

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1964216

Enz. enz. Ik ben dus niet alleen.

Ondanks dat KPN medewerkers ook niet wisten wat te doen, ben ik goed geholpen (geen sarcasme; ze deden echt hun best). Maar tot een oplossing kwam het helaas niet.

Het resetten van de router (niet herstarten, maar compleet resetten: zie https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/herstart-reset-experia-box.htm) werkt tijdelijk. Maar na enkele dagen tot een week ben je weer terug bij af. Een raar probleem vond ik, dus ben ik de instellingen van de router gaan vergelijken in de situaties met 0% package loss en 100% package loss.

Wat blijkt? Op het moment dat de Xbox One 100% package loss aangeeft, heeft de Experiabox besloten om automatisch over te schakelen naar IPv6-modus. Waarom? Geen idee. Misschien omdat KPN bezig is met het overschakelen naar deze nieuwe IP-versie. 

Zoals in één van de fora al wordt genoemd, zit het probleem waarschijnlijk in UPnP. Dat klopt: maar dus i.c.m. IPv6. In IPv4-modus werkt UPnP wel naar behoren. Je zou ervoor kunnen kiezen om ‘m terug te zetten op IPv4, maar ik ben bang dat dit net als de reset slechts een tijdelijke oplossing is.

Daarom raad ik het volgende aan. Waar KPN zegt dat je UPnP in moet schakelen, moet je dit juist uitschakelen. Ik ga ervan uit dat je enige voorkennis hebt en dat je weet hoe je:

  1. Kunt inloggen in de router via https://mijnmodem.kpn/login.htm
  2. Vervolgens UPnP uitschakelt via Network > UPnP.

Daarna wordt het iets complexer, al is het nog steeds behoorlijk eenvoudig als je deze stappen volgt :D

  1. Ga naar Overview > Connected devices en zoek naar je Xbox. Noteer het MAC-adres. Je Xbox moet hiervoor overigens ingeschakeld zijn.
  2. Ga naar Network > LAN > LAN DHCP. Klik op ‘Add’. Je gaat je Xbox nu een vast IP-adres geven.
  3. Voer het MAC-adres in dat je net genoteerd hebt. Het kan zijn dat je hem erboven aan kan vinken, maar bij mij staat ‘ie er niet tussen. Daarom voer je het handmatig in.
  4. Voer vervolgens het IP-adres aan met de cijfers achter de laatste punt. Ik kies hier voor 222, omdat dit buiten de DHCP-range ligt (voor de zekerheid, om te voorkomen dat andere apparaten het IP-adres willen gebruiken) en het makkelijk te onthouden is.
  5. De Host Name mag je zelf kiezen, maar maak hem herkenbaar.
  6. Laat ‘Enable this rule’ aangevinkt en klik op ‘Save settings’.
LAN DCHP scherm


Gelukt? Mooi. Dat was deel 1. Je Xbox heeft nu in theorie een vast IP van 192.168.2.222. Nu het tweede deel.

  1. Ga naar Network > NAT > Port Mapping
  2. Voeg hier onderstaande regels toe. Je moet elke regel apart aanmaken middels de knop ‘Add rule’.
    1. Vul het IP-adres aan met de laatste cijfers van het vaste IP dat je de Xbox eerder hebt gegeven (222).
    2. Let op het protocol. Zie per regel het screenshot hieronder.
    3. Vul bij Private Port/Public port 4x hetzelfde getal in.
    4. Vergeet niet elke regel op te slaan.
Port Mapping regels

 

Dan nu de laatste stappen. Ik weet niet zeker of dit nodig is, maar doe het voor de zekerheid wel. We gaan nogmaals poorten forwarden/mappen, maar nu voor IPv6.

  1. Ga naar Network > IPv6 > Port Forwarding
  2. Daar zie je o.a. ‘Application’ staan. Je moet hieronder (helemaal naar beneden scrollen) in totaal 3x op ‘Add’ klikken om de volgende ‘Applications’ los van elkaar toe te voegen:
UDP

 

TCP
TCP & UDP

 

  1. Klaar? Klik dan onder ‘Port Forwarding (up to 256)’ op ‘Add’.
  2. Vink ‘Enable individual rule’ aan en vul de overige gegevens in:
  3. Kies bij ‘Address mode’ voor MAC Address, omdat we zeker weten dat die niet zomaar verandert. Voer het MAC Address handmatig in als je deze niet kunt selecteren. Je hebt hem eerder al genoteerd.
  4. Selecteer bij ‘App Name’ de eerste van de bovenstaande Applications. De data wordt nu verder automatisch ingevuld. Zie je de drie aangemaakte Applications niet verschijnen? Check dan of ze wellicht onder een andere ‘App Group’ vallen.
  5. Herhaal stappen 3 t/m 6 voor de overige twee Applications. Je ziet nu als het goed is daarna onderstaand overzicht. De volgorde maakt niet uit.
IPv6 Port Forwarding overzicht

 

  1. Check de selectiebox ‘Enable IPv6 Port Forwarding’ aan. Zie ook het screenshot hierboven. Standaard staat deze uit.
  2. Scroll helemaal naar beneden en Klik op ‘Save settings’
  3. (Her)start je Xbox en controleer het pakketverlies. Nog steeds 100%? geen paniek. Schakel hem uit en koppel los van de stroom. Herstart nu ook je router. Let op: niet resetten; alleen herstarten. Dit doe je door de aan/uit-knop op de achterkant in te drukken, 10 seconden te wachten en dezelfde knop nogmaals in te drukken. Zet je Xbox pas aan nadat het router-lampje groen brandt. Je pakketverlies zou nu 0% moeten zijn. 
  4. Zo niet, check dan nogmaals alle stappen hierboven goed.

Zo, een heel verhaal. Maar al met al valt het best mee en voorkomt het uiteindelijk een hoop gedoe. Vragen of opmerkingen? Ik hoor het graag!

Succes!

Hallo,

 

ik zag idd dat je hetzelfde probleem had met de xbox one. Toen loste ik heb op door hem in dmz te zetten. Echter is dat qua veiligheid niet handig.

Mooi dat dit dan zou werken, maar heel veel werk voor iets wat al zou moeten werken. 
 

Ik heb het zelf toen opgelost door een fritzbox 7590 te gebruiken. Deze geeft al maanden geen problemen gelukkig.

 

Heb je hier wel nog verder contact over gehad met kpn? Gaan ze dit nog oplossen met een update voor de v10a? 


In principe zou het aan zetten van UPnP precies hetzelfde moeten doen.

Wat het nu interessant maakt is of UPnP i.c.m. IPv6 wel lekker werkt op de V10a.

Ik dacht overigens dat IPv6 nog helemaal uit stond op de V10a maar begrijp ik het goed dat de aangesloten apparaten een IPv6 adres krijgen beginnend met 2a02?


Hallo,

 

ik zag idd dat je hetzelfde probleem had met de xbox one. Toen loste ik heb op door hem in dmz te zetten. Echter is dat qua veiligheid niet handig.

Mooi dat dit dan zou werken, maar heel veel werk voor iets wat al zou moeten werken. 
 

Ik heb het zelf toen opgelost door een fritzbox 7590 te gebruiken. Deze geeft al maanden geen problemen gelukkig.

 

Heb je hier wel nog verder contact over gehad met kpn? Gaan ze dit nog oplossen met een update voor de v10a? 

 

 

 

 

Het is even relatief veel werk, maar zoals het er nu naar uit ziet hoeft het gelukkig maar één keer. De Fritzbox is inderdaad een goed alternatief. Helaas ook het enige alternatief wat er is: op een update voor de v10A hoeven we niet te rekenen gaf men aan :neutral_face: . Er werd geprobeerd mij de Fritzbox te verkopen, maar dit kost zo’n + € 7,- per maand. Voor mij persoonlijk niet de moeite als het pakketverlies de reden van aanschaf moet zijn.

 

 


In principe zou het aan zetten van UPnP precies hetzelfde moeten doen.

Wat het nu interessant maakt is of UPnP i.c.m. IPv6 wel lekker werkt op de V10a.

Ik dacht overigens dat IPv6 nog helemaal uit stond op de V10a maar begrijp ik het goed dat de aangesloten apparaten een IPv6 adres krijgen beginnend met 2a02?


Het gekke is dat toen ik de router een jaar geleden kreeg, ik een IPv6-adres had. Onlangs kwam ik er door uitsluiten in Google Analytics achter dat dit niet langer zo was: ik had ineens een IPv4-adres. Door het pakketverlies-probleem enkele weken later, ontdekte ik vervolgens dat IPv6 wél weer ingeschakeld was. De router lijkt dus zo nu en dan te switchten van IPv4 naar IPv6.

En inderdaad: er zit duidelijk een verband tussen IPv6 en UPnP, waardoor mijn conclusie is dat deze combi al jaren niet lekker werkt op de v10A. UPnP uit en bovenstaande instellen = een goed werkende Xbox.

Aangesloten apparaten krijgen automatisch een IPv6-adres indien dit aan staat. Dit begint bij mij inderdaad ook met 2a02, dus ik verwacht dat deze startcijfers voor iedereen gelden.


Dan hoop ik dat KPN eens goed wil kijken naar de implementatie van UPnP i.c.m. IPv6 want ik ben bang dat de oorzaak in die hoek gezocht moet worden. @Erik_, iets voor jou?


Hi,

 

ik had ook dezelfde problemen (100% package loss) op mijn Xbox one x. Deze heb ik op een andere manier opgelost dan @s.mooi.

Bij mij lag het net iets anders: Ik heb namelijk de ps4 pro en Xbox one x bekabeld in dezelfde thuisnetwerk hangen. Beide consoles maken gebruik van poort 3074. Daar is waar het bij mij dus botste. Voor mijn ps4 heb ik een aantal poorten open gezet waaronder dus de 3074. Maar omdat een poort maar aan 1 apparaat toegewezen kan worden botste dit dus met mijn Xbox omdat als je naar de instellingen van je Xbox gaat (Instellingen > Algemeen > Netwerkinstellingen > Geavanceerde instellingen), kun je zien dat de standaard toegewezen poort, poort 3074 is.

Wat ik dus heb gedaan is:

Op de Xbox, deze poort (3074) veranderd. (via instellingen > Algemeen > Netwerkinstellingen > Geavanceerde instellingen > andere poort selecteren > handmatig) en uit het lijstje bij poort selecteren heb ik een willekeurige poort geselecteerd.

In mijn Experiabox V10a heb ik mijn Xbox een static ip gegeven zoals @s.mooi ook heeft gedaan en via poort forwarding heb ik voor mijn Xbox de poort (die ik daarnet willekeurig had geselecteerd in de instelling) open gezet. 
 

Dit was voor mij dus de oplossing. Mochten mensen dezelfde thuisopstelling hebben, probeer het dan ook eens op deze manier.  


@Gewoon_Rev, Is IPv6 actief op jouw aansluiting?


@Gewoon_Rev, Is IPv6 actief op jouw aansluiting?

Ja ik heb ipv6 aanstaan, maar dat maakte bij mij niet uit. Als ik alleen ipv4 gebruik, dan werkt mijn oplossing voor mij ook nog steeds. 


@Gewoon_Rev, Is IPv6 actief op jouw aansluiting?

Ja ik heb ipv6 aanstaan, maar dat maakte bij mij niet uit. Als ik alleen ipv4 gebruik, dan werkt mijn oplossing voor mij ook nog steeds. 

Maar een Xbox maakt, naar ik begrepen heb, toch altijd gebruik van IPv6?

De Xbox maakt op IPv4 only netwerken toch gebruik van een Toledo IPv6 tunnel om met de buitenwereld te communiceren?


@Gewoon_Rev, Is IPv6 actief op jouw aansluiting?

Ja ik heb ipv6 aanstaan, maar dat maakte bij mij niet uit. Als ik alleen ipv4 gebruik, dan werkt mijn oplossing voor mij ook nog steeds. 

Maar een Xbox maakt, naar ik begrepen heb, toch altijd gebruik van IPv6?

De Xbox gebruikt op IPv4 only netwerken toch gebruik van een Toledo IPv6 tunnel om met de buitenwereld te communiceren?

Dat zou kunnen, daar heb ik dan net niet zoveel verstand van. Ik weet wel dat als ik in mijn modem ipv6 uitzet en bij mijn Xbox instellingen kijk dat alleen ipv4 gebruikt wordt. Zet ik in mijn modem ipv6 aan dan zie ik in mijn Xbox instellingen ipv4 en ipv6 staan. 


Top, dit heeft het voor mij opgelost! Wel heb ik UPnP aan laten staan, mijn NAT-type bleef op Gemiddeld en staat nu op Open.


Heel erg bedankt voor deze uitleg! maar ik loop zelf nog ergens tegen aan. Ik heb alle stappen gevolgd. Bij mijn Xbox staat dat alle service bereikbaar zijn, NAT-type open, en bij alle netwerk testen is alles in orde. Maar toch kan ik niet verbinden met de ea-servers op fifa 22…. Is daar een oplossing voor?

 

Alvast bedankt

 


Dank voor deze uitleg en oplossing :-)


Dank voor deze uitleg inclusief aanvulling van gewoon_rev. Ik heb zowel Xbox series X als PlayStation 5 via kabel aangesloten op de Experia Box V10a. Heb UPnP aangezet, IPv6 uitgezet en poort 3074 op de Xbox aangepast naar poort 52691 (3074 was al voor PS5 geforward). Laatste stappen met IPv6 forwarden heb ik niet gedaan. 
 

Beide consoles hebben nu open NAT, geen pakketverlies en benutten de volle snelheid. 
 

Het zijn wat stappen maar met binnen een half uurtje met alles dubbel-check werkt het uitstekend! 


Enorm bedankt! Heeft helemaal gewerkt voor mij op mijn Xbox Series X


Iemand tips hoe dit eraan toegaat met een box 12? Heb bovengenoemde stappen uitgevoerd. Alleen kan ik geen ipv6 port forwarding doen. Zie daar geen instelling voor op de experia box 12. Nog steeds 100% pakketverlies. Xbox is aangesloten met een kabel via de superwifi 2 booster. Hopelijk heeft iemand tips


@Hulscher21, stappen voor regulier port forwarden op de Box 12 vind je hier:

Het tabblad ernaast is voor IPv6 Pinholing. Als ik het goed begrijp kun je dat gebruiken voor IPv6 ‘port forwarding’ .