Skip to main content

Zojuist glasvezelkastje aangesloten op mijn modem.

De bijgeleverde Plug&Play kaart geeft onjuiste instructie, kan duidelijker en laat nog vragen open.

,Stap 1 zegt: "blauwe klepje sluiten" !

Gaat echt niet lukken zo, het blauwe klepje moet juist open staan.

Stap 2: kan duidelijker als gezegd wordt dat het zwarte dopje van de groene connector af moet (ja, staat wel in stap3)

Stap 4 of 5?: wat doe ik met de bestaande aansluitingen van de telefoondraad???

Graag uw reactie en antwoord op mijn bevindingen

 

@Hoaglundcase Welkom op het forum. 

Wat jammer om te lezen dat het aansluiten van glasvezel niet zo makkelijk is gegaan. 

Wijkt de Plug & Play kaart ook af van de instructies op de website? 

  1. Ik durf niet direct te zeggen wat er in dit geval met het blauwe klepje bedoelt wordt. Heb je een mogelijkheid hier een foto van te plaatsen? 
  2. Deze staat inderdaad in stap 3. 
  3. -
  4. Wat bedoel je precies met de bestaande aansluitingen van de telefoondraad? 

Beste Rutger  Volgens mij bedoelt Hoaglundcase de aansluiting van de koper ISRA deze is dan niet nodig als het Glaskastje is aangesloten. Er staat inderdaad blauwe klepje dicht maken dat heeft te maken dat er licht op kan staan daar moet je niet in kijken. Als je het glaskast over de glas aansluiting wil schuiven moet het klepje wel open staan en er staat niet vermeld hoe je de rode ethernet aan kan sluiten op het modem/router  dus de WLAN.

Wij hebben hetzelfde ondervonden jammer dat de communicatie tijdens het aanleg van de glaskast om te vertellen (buitenlandse monteurs ) werk was wel goed uitgevoerd of via brief wisseling dat het aansluiten pas later zou plaatsvinden. Email is pas gisteren gekomen dat er een glaskast onderweg was een de omzetting van koper naar glas  23 aug zal plaats vinden.

Was het niet beter  tijdens het plaatsen van de glasaansluiting direct het glaskast te plaatsen dan was het gemakkelijk voor iedereen om alleen de rode ethernet kabel aan te sluiten.

Mocht ik het verkeerd omschrijven laat me het weten.


Het gaat over deze kaart denk ik.

Het blauwe klepje aan de onderzijde moet dicht blijven ter bescherming van de glasvezel. Het klepje moet vanzelf opengaan bij het plaatsen van het zwarte kastje door een palletje aan de zijkant van het witte kastje. Helaas lukt dat vaker niet, er zijn daar meer klachten over. 


Bedankt Ruud je antwoord is juist maar de klant dacht dat ze al aangesloten was na het aansluiten van de glaskastaansluiting.

De communicatie moet beter pas na 4 dagen komt er een e-mail dat een Glaskast is onderweg.

Misschien is het beter dat KPN direct een glaskast mee geeft en aansluiten met Ethernetkabel dan is het voor een klant overzichtelijk.

Mooi dat er er forum is.

Groetjes


@Maria J45, 

" de aansluiting van de koper ISRA deze is dan niet nodig als het Glaskastje is aangesloten. "

Betekent dit dat ik de oude telefoonkabel af kan knippen op de plek waar deze door de gevel komt ? Gr cees


@Maria J45, 

" de aansluiting van de koper ISRA deze is dan niet nodig als het Glaskastje is aangesloten. "

Betekent dit dat ik de oude telefoonkabel af kan knippen op de plek waar deze door de gevel komt ? Gr cees

Hallo @Hoaglundcase je mag niets afknippen, eigendom KPN.

Het enigste dat je mag doen is de DSL-kabel uit de modem trekken en aan de andere kant uit het IS/RA-punt.

 


Hallo,

Ik volg dit topic met veel interesse; ik hoop in het najaar van 2024 eindelijk glas te krijgen.

Het thema van dat blauwe klepje schijnt velen bezig te houden.

Wat ik tot nu toe niet begrijp is de KPN manual het klepje te sluiten om vervolgens het zwarte kastje er over heen te schuiven..…

Maar wat heeft het voor zin een klepje te sluiten dat door de schuifhandeling sowieso geopend wordt?

Wie weet raad?

 

gerrit


Zoals hierboven al aangegeven zorgt het sluiten van het klepje voor bescherming van de glasvezel zolang het zwarte kastje er niet op zit.


Ik begrijp de verwarring wel. Ik krijg binnenkort hopelijk glasvezel van Glaspoort maar heb al een glasvezelaansluitpunt van Delta. Uit andere topics begrijp ik dat het blauwe klepje nog wel eens open staat. Maar dat is niet standaard. De verwarring ontstaat nu doordat op de instructiekaart gesuggereerd wordt dat het klepje altijd gesloten moet worden terwijl dat juist vaak al het geval is. De tekst zou dus zoiets moeten zijn als: "Alleen als het blauwe klepje open staat moet je het sluiten.". Verder kom ik ook wel eens topics tegen waarbij het opschuiven van het glasvezelkastje alleen lukt als het klepje juist wel eerst handmatig is opengezet. Kortom niet heel duidelijk allemaal.

't Zal mij benieuwen hoe dat hier zal gaan. Zal nog wel ff duren want volgens de bestelstatus zou afgelopen week begonnen worden met de aanleg maar daar is nog in geen velden of wegen iets van te bekennen. En ook de aankondigingsbrief voor de graafwerkzaamheden (als genoemd in het betreffende Kennisbank topic) heb ik nog niet ontvangen. We gaan 't zien, hopelijk. 


Het klepje staat wel vaker open, doordat de laatste handeling na de montage door de medewerker is om een meetapparaat in de aansluiting te steken voor een controle. Daarna zouden ze het klepje weer moeten sluiten, maar dat gebeurt soms niet. Het blijft verder een enigszins fragiel kastje, waardoor soms het klepje niet goed sluit of juist klemt. En dan heb je later bij het plaatsen van het zwarte glasvezelkastje een probleem.

Bij mij klopte alles en ik kon de Genexis XGS-PON ONT zonder problemen plaatsen.


Tja, ik kan alleen maar afgaan op het (bij mij ongebruikte) aansluitpunt van Delta en daar zit het klepje dicht. 


Zie hier mijn Glaspoort glasvezelaansluitpunt met het blauwe klepje dicht zoals de bedoeling is. 

 


Reageer