Skip to main content
Uitspraak ACM per januari 2022 van kracht.
Specificaties FRITZ!Box 5530 GPON
specificaties NOKIA ONT

Volgend jaar wordt de wet op vrije modemkeuze van kracht. Vanaf dat moment moet de aanbieder de lijn passief aanbieden als de eindgebruiker daar om vraagt. Dit betekent dat in theorie die ONT (noodzakelijk voor GPON) niet meer verplicht gesteld kan worden. Als ik naar de technische eigenschappen kijk van zowel de FRITZ!Box 5530 als naar de NOKIA ONT dan lijkt het me dat de 5530 prima in staat is om de functionaliteiten van de ONT over te nemen. Echter moeten hiervoor wel de decodeergegevens aangeleverd worden door de aanbieder van de glasvezelverbinding. KPN Netwerk in dit geval. 

 

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

 

Is er wellicht iemand op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven? Of heeft KPN al een statement naar buiten gebracht naar aanleiding van de wet vrije modemkeuze?

Schrik niet :sweat:

 


Er zit ook nog folie op de repeater :grin:


Er zit ook nog folie op de repeater :grin:

Gebruik ik niet


Ik bedoel ook meer het uiterlijk van de producten

Ik heb hier de thermostaten die de vloerverwarming aansturen vervangen door tp-link omada wall 

Een centrale geroote toon zorgt nu voor alles kwa verwarming

Utp in trekken en naar tp-link omada poe switch 

Zitten ook nog 3 poorten op de onderkant 1poe uit 

 

Qua vormgeving ben ik het zeker met je eens, ik vind de producten van AVM zeer zeker niet de mooiste. Ook de ‘oude’ FritzRepeaters vind ik niet de meest handige qua vormgeving. Maar het kan altijd erger, kijkend naar die futuristische ruimteschepen die veel producenten tegenwoordig op de markt zetten. Afschuwelijk..


De folie of de repeater? 


De folie of de repeater? 

Ha ha


@NHendriks 

Mee eens ik vindt de r9000 ook een lomp ding de r7000 vond ik wel best aardig 

Tenminste routers die je op kan hangen 

Die fritzbox 4060 lijkt mij zo,n onding 

 


229 x 136.5 x 31.1 mm. :wink:


229 x 136.5 x 31.1 mm. :wink:

Die dingen zijn niet stabiel 

Gelezen op het net 

Ik zat daar ook al aan te denken toen 

Trouwens ap,s van dat merk was ook bagger (getest) 

 


Die dingen zijn niet stabiel 

Wow, waar haal je die onzin nu toch weer vandaan.

 

Trouwens ap,s van dat merk was ook bagger (getest) 

Vandaar dat ik ook geen wifi apparatuur van Ubiquiti gebruik.


Die dingen zijn niet stabiel 

Gelezen op het net 

Ik zat daar ook al aan te denken toen 

Trouwens ap,s van dat merk was ook bagger (getest) 

EdgeRouters zijn mega betrouwbaar mits goed ingesteld. AP's van Ubiquiti zijn gewoon goed, ze worden niet voor niets wereldwijd groots ingezet bij bedrijven.

 

229 x 136.5 x 31.1 mm. :wink:

Jep, love dat soort apparaten waar niet alles ingebouwd zit. Gebruik zelf een TP-Link TL-R605 in combinatie met een OC200 hardware controller en overige randapparatuur van TP-Link Omada.

 


Kijken of dit ding werkt 

Heb ik ook nog liggen 

 


229 x 136.5 x 31.1 mm. :wink:

Jep, love dat soort apparaten waar niet alles ingebouwd zit. Gebruik zelf een TP-Link TL-R605 in combinatie met een OC200 hardware controller en overige randapparatuur van TP-Link Omada.

 

Het nadeel van dat apparaat is dat KPN TV niet geconfigureerd kan worden.


Kijken of dit ding werkt 

Heb ik ook nog liggen 

 

Werkt fantastisch. Heb hem hier direct op het NT aangesloten zitten, drie poorten in gebruik, 2x WAN, 1x LAN. Alles verloopt verder via een switch. In combinatie met een hardware of software controller is de integratie in Omada helemaal top. Alleen iTV wordt niet ondersteunt omdat er geen multi-VLAN WAN-poort op zit. Dan zou VLAN 4 via een aparte WAN-poort binnengebracht moeten worden. Of er ook nog routering toegepast moet worden weet ik dan weer niet. Ik moet daar nog steeds eens mee experimenteren.

 

Het nadeel van dat apparaat is dat KPN TV niet geconfigureerd kan worden.

Klopt, ik moet nog steeds eens kijken met een managed switch aan de WAN-zijde of er iets mogelijk is maar ik ben er inderdaad bang voor. De enige obstructie is het gebrek aan meerdere VLANs op een enkele WAN-poort, verder is alles voor zover ik weet wel aanwezig zoals bijvoorbeeld de IGMP Proxy Server v2 en IGMP snooping op de switches.


Kijken of dit ding werkt 

Heb ik ook nog liggen 

 

Werkt fantastisch. Heb hem hier direct op het NT aangesloten zitten, drie poorten in gebruik, 2x WAN, 1x LAN. Alles verloopt verder via een switch. In combinatie met een hardware of software controller is de integratie in Omada helemaal top. Alleen iTV wordt niet ondersteunt omdat er geen multi-VLAN WAN-poort op zit. Dan zou VLAN 4 via een aparte WAN-poort binnengebracht moeten worden. Of er ook nog routering toegepast moet worden weet ik dan weer niet. Ik moet daar nog steeds eens mee experimenteren.

Ga maar eens die grote stap maken en de r9000 vervangen 

De fritzbox heb ik voornamelijk voor itv 2x vip5202 en de fritz fon c5 telefoons dect 

Dmz heb ik al mijn hele leven naar een 2e router en zal ook wel werken met de 605 

@NHendriks heb jij ook meerder vlans draaien 


Het nadeel van dat apparaat is dat KPN TV niet geconfigureerd kan worden.

Klopt, ik moet nog steeds eens kijken met een managed switch aan de WAN-zijde of er iets mogelijk is maar ik ben er inderdaad bang voor. De enige obstructie is het gebrek aan meerdere VLANs op een enkele WAN-poort, verder is alles voor zover ik weet wel aanwezig zoals bijvoorbeeld de IGMP Proxy Server v2 en IGMP snooping op de switches.

Als jij er een switch voor zou zetten die vlan 4 en vlan 6 uitsplitst naar twee verschillende poorten en die vervolgens op twee aparte WAN poorten van die TP-Link aansluit dan heb je de vlans dus apart van elkaar beschikbaar.


Ga maar eens die grote stap maken en de r9000 vervangen 

De fritzbox heb ik voornamelijk voor itv 2x vip5202 en de fritz fon c5 telefoons dect 

Dmz heb ik al mijn hele leven naar een 2e router en zal ook wel werken met de 605 

@NHendriks heb jij ook meerder vlans draaien 

Yes, heb ik. Bij Omada heb je de keuze tussen ‘VLAN’ en ‘Interface’. Bij een interface heb je verschillende opties zoals bijvoorbeeld eigen DHCP-ranges maar ook DHCP-opties en dergelijke. Ik heb nu vier VLANs actief:

  • Eigen bekabeld netwerk
  • Eigen wifi (met eigen SSID en authenticatie op basis van een FreeRADIUS-server)
  • Netwerk waar huisgenoten op zitten (met eigen SSID en WPA2-key)
  • OpenVPN

 

Vanaf het bekabelde netwerk is alles zichtbaar en bereikbaar, vanaf de wifi is enkel poort 53 naar mijn PiHole toegankelijk maar de rest van het netwerk niet. Vanaf het netwerk van mijn huisgenoten is mijn eigen netwerk niet bereikbaar door ACL's.

De OpenVPN-server draait op de ingebouwde server van de router.

Verder heb ik nog een policy routing ingesteld voor de 4G failover verbinding die de tweede WAN-poort gebruikt als de primaire uitvalt. Dit heb ik toentertijd ingesteld om mee te experimenteren voor de lokale boulderhal waar ik een tijdje terug advies en ondersteuning gegeven heb over de inrichting van hun Omada-netwerk. 

Authenticatie met de FreeRADIUS-server van mijn wifi was ook weer puur om te experimenteren maar moet nog eens teruggezet worden naar een reguliere WPA2/WPA3-key. Ik gebruik wifi echter amper en enkel voor mijn mobiele telefoon, werktelefoon en werk tablet, verder is alles wat bekabeld aangesloten kan worden gewoon bekabeld aangesloten.

 

Als jij er een switch voor zou zetten die vlan 4 en vlan 6 uitsplitst naar twee verschillende poorten en die vervolgens op twee aparte WAN poorten van die TP-Link aansluit dan heb je de vlans dus apart van elkaar beschikbaar.

Dat was inderdaad ook mijn gedachtegang. Alleen nog eens een keertje aanklooien en experimenteren of het ook echt werkt. Ik maak zelf geen gebruik van iTV dus dat zou ik dan aan mijn abonnement toe moeten voegen om het eens te proberen. Staat echter niet echt hoog op mijn prioriteitenlijstje. 


@NHendriks 

Ga die 605 er maar een keer achter klooien

De tp-link omada draait achter de r9000 nu 

 


@peter-keetfm, pssst ... je glasvezel naar de stal ligt eruit. :wink:


Hé @peter-keetfm, pssst ... je glasvezel naar de stal ligt eruit. :wink:

 De tp-link outdoor is niet meer aangesloten 

 


Too bad,.. Dan hebben de Hynders geen horse & country TV meer :slight_frown:


@wjb 

Ff gepatched 🍻

 


 


 


 

Toch maar het KPN NT terug gehangen? Ik dacht dat je juist die 5530 had om direct op glas te kunnen?