Skip to main content
Uitspraak ACM per januari 2022 van kracht.
Specificaties FRITZ!Box 5530 GPON
specificaties NOKIA ONT

Volgend jaar wordt de wet op vrije modemkeuze van kracht. Vanaf dat moment moet de aanbieder de lijn passief aanbieden als de eindgebruiker daar om vraagt. Dit betekent dat in theorie die ONT (noodzakelijk voor GPON) niet meer verplicht gesteld kan worden. Als ik naar de technische eigenschappen kijk van zowel de FRITZ!Box 5530 als naar de NOKIA ONT dan lijkt het me dat de 5530 prima in staat is om de functionaliteiten van de ONT over te nemen. Echter moeten hiervoor wel de decodeergegevens aangeleverd worden door de aanbieder van de glasvezelverbinding. KPN Netwerk in dit geval. 

 

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

 

Is er wellicht iemand op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven? Of heeft KPN al een statement naar buiten gebracht naar aanleiding van de wet vrije modemkeuze?

Gebruik jij nog gewoon jouw NTU i.p.v. de AON SFP module van jouw 5530?


Gebruik jij nog gewoon jouw NTU i.p.v. de AON SFP module van jouw 5530?

Nee 7590 weer 


 

Toch maar het KPN NT terug gehangen? Ik dacht dat je juist die 5530 had om direct op glas te kunnen?

5530 is instabiel met 1gbit 

Is retour


In ieder geval heb ik de patchcover al gemaakt 

Meer om de rede de 5530 retour omdat een karig model is 

Zo missen de 2 usb poorten wat de 7590 wel heeft 

En 1 lan poort maar dat laatste wist ik al 

Op naar de 5590 

 


5530 is instabiel met 1gbit 

Op naar de 5590 

Waarom denk je dat de 5590 wel stabiel zal zijn?


5530 is instabiel met 1gbit 

Op naar de 5590 

Waarom denk je dat de 5590 wel stabiel zal zijn?

Geen idee we gaan t zien 

 


Trouwens dat je er zo op tegen bent om direct op glasvezel aan te sluiten wjb 

Het stelt echt niks voor 

Een versterker aansluiten is meer werk bijvoorbeeld

 


Trouwens dat je er zo op tegen bent om direct op glasvezel aan te sluiten wjb 

Het stelt echt niks voor 

Daar gaat het ook helemaal niet om, het gaat mij om flexibilteit, gemak, eenvoud om support van kpn te krijgen en, last but not least, het veel ... veel ... veel grotere aanbod van routers waar een keuze uit gemaakt kan worden. Daar zitten routers tussen met een veel grotere functionaliteit dan die van de FRITZ!Boxen.


Ik zie het nut er ook niet van in om mijn XGS-PON te vervangen door iets anders.

Het standaard spul van KPN werkt perfect en er is toch niets aan in te stellen.

Een eigen router op het glasnetwerk, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen als je daar meer mogelijkheden wilt gebruiken die je mist in de standaard router.

Wat dat betreft, sta ik geheel achter @wjb , en nee, ik word (helaas:slight_frown: ) niet door hem gesponsored.:blush:


Trouwens dat je er zo op tegen bent om direct op glasvezel aan te sluiten wjb 

Het stelt echt niks voor 

Daar gaat het ook helemaal niet om, het gaat mij om flexibilteit, gemak, eenvoud om support van kpn te krijgen en, last but not least, het veel ... veel ... veel grotere aanbod van routers waar een keuze uit gemaakt kan worden. Dar zitten routers tussen met een veel grotere functionaliteit dan die van de FRITZ!Boxen.

Je kunt de NT er zo op klikken 

Bij aanschaf van een router met een rj45 wan poort 

Zo gedaan 


Je kunt de NT er zo op klikken 

Maar wel weer even de contactpunten van de glasvezel reinigen want anders heb je kans dat je keer op keer de kwaliteit van de verbinding terug ziet lopen. Dit is mijns inziens echt iets wat je "de consument" niet moet aanraden en al helemaal niet als het alternatief net zo goed werkt, minder risico's met zich mee brengt, meer keuze biedt en vaak nog goedkoper is ook.


@wjb Oke je hebt gelijk 

 


@wjb Oke je hebt gelijk 

Het gaat helemaal niet om gelijk hebben, het gaat om waar je in gelooft als het gaat om het beste advies voor "de consument".


Daar gaat het ook helemaal niet om, het gaat mij om flexibilteit, gemak, eenvoud om support van kpn te krijgen en, last but not least, het veel ... veel ... veel grotere aanbod van routers waar een keuze uit gemaakt kan worden. Daar zitten routers tussen met een veel grotere functionaliteit dan die van de FRITZ!Boxen.

Ik sta hier ook volledig achter. OneClick cleaners zijn gewoon duur en ik zie echt niet iedereen zoiets aanschaffen, vooral omdat je voor veel glasvezel-apparatuur zowel een voor LC- als een voor SC-connectoren moet hebben. Kosten lopen dan al snel richting de 80 euro bovenop de prijs voor de apparatuur.


@wjb Oke je hebt gelijk 

Het gaat helemaal niet om gelijk hebben, het gaat om waar je in gelooft als het gaat om het beste advies voor "de consument".

het gaat ook helemaal niet om het beste advies geef ik dat aan dan

ik zit op het kpn forum om mensen te informeren en dat ik bereid ben om dit soort testen uit te voeren is toch leuk

ik raad niemand wat aan om direct op glasvezel aan te sluiten

ik geef aan dat het kan het moet niet

potverdikke dit topic gaat daar over (om Gpon dan)

mensen die geen interesse hebben zoeken ook niet in dit topic

ik zou zeggen mensen die willen testen is het mooi voor andere gebruikers

beter als blind staren op 1 ding (altijd gelijk willen hebben):grinning:

ik ga zeker de 5590 testen niet dat ik het nodig heb

maar kan dan ervaring delen met het topic / forum

nogmaals ik heb nog niemand het aangeraden om direct op glasvezel te moeten aansluiten het tegendeel juist

 

 


ik zit op het kpn forum om mensen te informeren en dat ik bereid ben om dit soort testen uit te voeren is toch leuk

Maar wel jammer dat je je ervaringen niet gedeeld hebt. Op de 50/100 en 200Mbps-verbindingen moet alles het wel prima doen. Met gigabit-snelheden zie je toch vaak dat apparatuur ergens een bottleneck vormt. Ik was namelijk wel benieuwd naar de prestaties van zo'n 5530 op gigabit-verbindingen en hoe die instabiliteit zich uitte. 😉


mensen die geen interesse hebben zoeken ook niet in dit topic

Precies en daarom zijn topics als deze juist de topics om mijn advies in aan te geven. Laat de NTU/ONT van KPN gewoon zijn werk doen, dat doet hij uitstekend.

Dus kies niet voor een 5530 of 5590 maar voor een 4060.

En bij Ziggo precies hetzelfde, kies niet voor een 6660 of 6690 maar voor een 4060.


@wjbWaarom steeds die 4060, in mijn ogen niet de beste keuze van AVM, dan zou ik de 7590AX aanraden als je voor WiFi AX kiest of de gewone 7590 als WiFi AX niet noodzakelijk is.

Waarom, zelfde specs prijs maakt weinig (AX variant, zonder is een stuk goedkoper) uit en de 4060 is alleen inzetbaar op een glaslijn, ga je over op DSL (verhuizing) heb je er weinig meer aan, de 7590 kan je dan vaak wel inzetten.

Daarbij, de 4060 kan niet hangen, is dus ook nog eens een onhandig ding, en nog lelijker dan de andere fritzboxen.


Waarom steeds die 4060, in mijn ogen niet de beste keuze van AVM, dan zou ik de 7590AX aanraden als je voor WiFi AX kiest of de gewone 7590 als WiFi AX niet noodzakelijk is.

Ik zou nooit kiezen voor een modem/router combinatie maar altijd voor een los modem en een losse router. In het geval van een VDSL aansluiting zou ik dus altijd kiezen voor een Zyxel VMG4005-B50A VDSL modem gecombineerd met een 4060.

Dat biedt mij de mogelijkheid om de router bijvoorbeeld in de woonkamer te plaatsen terwijl de modem toch met een korte kabel op het ISRA punt in de meterkast kan komen.


ik zit op het kpn forum om mensen te informeren en dat ik bereid ben om dit soort testen uit te voeren is toch leuk

Maar wel jammer dat je je ervaringen niet gedeeld hebt. Op de 50/100 en 200Mbps-verbindingen moet alles het wel prima doen. Met gigabit-snelheden zie je toch vaak dat apparatuur ergens een bottleneck vormt. Ik was namelijk wel benieuwd naar de prestaties van zo'n 5530 op gigabit-verbindingen en hoe die instabiliteit zich uitte. 😉

ik ga niet weer swapen tussen 50 /100 / 200 / 500  pakketten

de 5530 was wel stabiel alleen vond ik het gebrek aan usb poorten een tekort

de 7590 is net wat sneller met NT trouwens menu loopt ook wat sneller als de 5530

bottleneck zal het hier niet zijn echter is er alleen een swap van de 7590 naar de 5490 en naar de 5530 uitgevoerd

nu heb ik mijn 7590 ebay 30 euro uit Duitsland er weer hangen

dat is mijn inziens ook de beste fritzbox die er is als je geen wifi ax nodig hebt

gebruik zelf de wifi niet van fritz maar de dect telefoon centrale met mijn fritz fon toestellen vindt ik geweldig


ik ga niet weer swapen tussen 50 /100 / 200 / 500  pakketten

Dat vraag ik ook nergens 😉

 

de 5530 was wel stabiel alleen vond ik het gebrek aan usb poorten een tekort

 Hmm, ik snap het niet meer, nu geef je aan dat ie wel stabiel was, eerder geef je aan dat ie niet stabiel was op 1Gbps..

 

de 7590 is net wat sneller met NT trouwens menu loopt ook wat sneller als de 5530

Geloof ik graag, ik heb echter geen idee. Heb wel een 7583 in gebruik maar die doet enkel dienst als back-up via 4G. Kom verder eigenlijk nooit in aanraking met Fritzboxen.

 

bottleneck zal het hier niet zijn echter is er alleen een swap van de 7590 naar de 5490 en naar de 5530 uitgevoerd

 Ook dat is niet wat ik aangeef. Ik geef aan dat je op gigabit-snelheden eerder tegen bottlenecks aan zult lopen dan bijvoorbeeld een 200Mbps-verbinding. Vandaaruit is een ‘review’ op een 200Mbps abonnement minder ‘betrouwbaar’ (bij gebrek aan een beter woord) dan op een gigabit-verbinding omdat je daar echt het maximale eruit trekt.


de 5530 was wel stabiel alleen vond ik het gebrek aan usb poorten een tekort

5530 is instabiel met 1gbit 

Bron


de 5530 was wel stabiel alleen vond ik het gebrek aan usb poorten een tekort

5530 is instabiel met 1gbit 

Bron

Dat dacht ik omdat ik niet de volle snelheid haalde 

Google 5530 problems

 


Dat dacht ik omdat ik niet de volle snelheid haalde 

En dit is dus wat ik bedoelde met ‘jammer dat je je ervaringen niet deelt’. Snelheid en stabiliteit zijn twee zaken die niet met zomaar door elkaar gebruikt moeten worden en dat zorgt in dit geval dus voor verwaring.

Als ik 200Mbps haal maar mijn lijn valt iedere vijf minuten weg dan heb ik wel snelheid maar geen stabiliteit. Haal ik met datzelfde abonnement nog maar 10Mbps maar de lijn is perfect up dan is de stabiliteit nog steeds goed.

Een fluctuerende gemeten snelheid, zegt ook niet direct iets over het kunnen van een router, het kan immers ook bij de Speedtest-server liggen waarmee gemeten wordt of met een switch of router er tussenin. 


Midden in de nacht 

En dat was de druppel voor mijÂ