Skip to main content
Uitspraak ACM per januari 2022 van kracht.
Specificaties FRITZ!Box 5530 GPON
specificaties NOKIA ONT

Volgend jaar wordt de wet op vrije modemkeuze van kracht. Vanaf dat moment moet de aanbieder de lijn passief aanbieden als de eindgebruiker daar om vraagt. Dit betekent dat in theorie die ONT (noodzakelijk voor GPON) niet meer verplicht gesteld kan worden. Als ik naar de technische eigenschappen kijk van zowel de FRITZ!Box 5530 als naar de NOKIA ONT dan lijkt het me dat de 5530 prima in staat is om de functionaliteiten van de ONT over te nemen. Echter moeten hiervoor wel de decodeergegevens aangeleverd worden door de aanbieder van de glasvezelverbinding. KPN Netwerk in dit geval. 

 

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

 

Is er wellicht iemand op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven? Of heeft KPN al een statement naar buiten gebracht naar aanleiding van de wet vrije modemkeuze?

Stop nu even ben nu bij de Makro


Hoi @F. Jonkman, van harte welkom op het KPN Forum!

Zelf kan ik je inhoudelijk niet veel verder helpen met een eigen modem. Echter is ons forum een prima plek om deze vraag te stellen. We hebben hier verschillende behulpzame gebruikers met veel kennis, die anderen graag op weg helpen. Mogelijk komt er nog iemand langs je topic die je daar inhoudelijk meer over kan vertellen. Daarnaast vind je hier meer informatie over de vrije modemkeuze bij KPN en bieden we sinds een tijdje ook de mogelijkheid om via KPN een FRITZ!Box te nemen. Hopelijk kom je met deze informatie verder :)

Hoezo vrije keuze? Ik kan bij KPN slechts twee Fritz!box modems kiezen. Daar zit de FB 5530 niet bij. Hulp die sedert 28 jan 2022 verplicht is, kun je vergeten want de kennis ontbreekt. Er komt gewoon standaard een monteur die een ONT monteert. Daar mag je een gewone digitale modem aanhangen.


Hoezo vrije keuze? Ik kan bij KPN slechts twee Fritz!box modems kiezen. Daar zit de FB 5530 niet bij. Hulp die sedert 28 jan 2022 verplicht is, kun je vergeten want de kennis ontbreekt. Er komt gewoon standaard een monteur die een ONT monteert. Daar mag je een gewone digitale modem aanhangen.

Je kan ook niet verwachten dat KPN zelf alle typen apparatuur kan leveren. Het feit dat het verder nog niet aangeboden wordt door fabrikanten betekent ook niet dat het niet mag. KPN is ook niet verplicht te helpen, een provider moet het mogelijk maken en daarin voldoet KPN exact aan de eisen zoals gesteld in de beleidsregel van de ACM.


Hoezo vrije keuze? Ik kan bij KPN slechts twee Fritz!box modems kiezen. Daar zit de FB 5530 niet bij. Hulp die sedert 28 jan 2022 verplicht is, kun je vergeten want de kennis ontbreekt. Er komt gewoon standaard een monteur die een ONT monteert. Daar mag je een gewone digitale modem aanhangen.

Er is helemaal geen "hulp" verplicht. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat providers support zouden moeten leveren bij het gebruik van een eigen (modem)router.

Het enige dat de provider verplicht is om te doen is publiceren aan welke technische specificaties een (modem)router moet voldoen om op het netwerkaansluitpunt van de provider aangesloten te kunnen worden.

Het is daarna aan de producent om geschikte (modem)routers te ontwikkelen en aan de consument om een geschikte (modem)router te kiezen.


Hoezo vrije keuze? Ik kan bij KPN slechts twee Fritz!box modems kiezen. Daar zit de FB 5530 niet bij. Hulp die sedert 28 jan 2022 verplicht is, kun je vergeten want de kennis ontbreekt. Er komt gewoon standaard een monteur die een ONT monteert. Daar mag je een gewone digitale modem aanhangen.

Je kan ook niet verwachten dat KPN zelf alle typen apparatuur kan leveren. Het feit dat het verder nog niet aangeboden wordt door fabrikanten betekent ook niet dat het niet mag. KPN is ook niet verplicht te helpen, een provider moet het mogelijk maken en daarin voldoet KPN exact aan de eisen zoals gesteld in de beleidsregel van de ACM.

Misschien gebruik ik de verkeerde terminologie. Natuurlijk kan KPN geen kennis in huis hebben over alle modems. Maar KPN dient wel mee te werken aan de activatie en het verstrekken van de gegevens die daarvoor nodig zijn. Hierna wat achtergrond informatie.

Gisteren is de monteur geweest om de aansluiting te activeren. De ONT hoefde niet te worden geplaatst, omdat ik een eigen modem rechtstreeks op de FTY zou aansluiten. Bij problemen moet de Box 12 worden aangesloten. Helaas had de monteur per ongeluk de kabel tussen de FTU en de KPN ONT weer meegenomen. De helpdesk wist niet om welke kabel het ging. Om daar achter te komen moest ik gebruik maken van service plus voor €5.

De eisen van KPN zijn reeds gepubliceerd en de FB 5530 voldoet daaraan.  Zij moeten wel de gegevens beschikbaar stellen voor de werking van ingebouwde GPON. 


Is het jullie ook opgevallen dat nergens in Nederland een Fritz!box 5530 met GPON kan worden aangeschaft? Kies je er wel voor staat er dat deze alleen via de provider wordt geleverd, maar niet bijvoorbeeld bij KPN. 

 


Misschien gebruik ik de verkeerde terminologie. Natuurlijk kan KPN geen kennis in huis hebben over alle modems. Maar KPN dient wel mee te werken aan de activatie en het verstrekken van de gegevens die daarvoor nodig zijn. Hierna wat achtergrond informatie.

En dat doen ze ook met de bijbehorende servicetools op de website van KPN. 

 

Gisteren is de monteur geweest om de aansluiting te activeren. De ONT hoefde niet te worden geplaatst, omdat ik een eigen modem rechtstreeks op de FTY zou aansluiten. Bij problemen moet de Box 12 worden aangesloten. Helaas had de monteur per ongeluk de kabel tussen de FTU en de KPN ONT weer meegenomen. De helpdesk wist niet om welke kabel het ging. Om daar achter te komen moest ik gebruik maken van service plus voor €5.

De KPN monteur zal altijd een ONT van KPN moeten plaatsen en een KPN-modem aansluiten, zodra de monteur de installatie volledig heeft afgerond ben je vrij om hier zelf je apparatuur op aan te sluiten. Dat zijn de regels die KPN stelt zodat er niet achteraf geklaagd kan worden dat de monteur niet alles heeft aangesloten. De monteur moet immers ook kunnen aantonen dat de verbinding goed binnen komt. Over die kabel: ieder type netwerkkabel volstaat maar pak bij voorkeur CAT6. Mogelijk is heeft de klantenservicemedewerker het verkeerd begrepen als er ‘Fritzbox’ aan de telefoon genoemd is.

 

De eisen van KPN zijn reeds gepubliceerd en de FB 5530 voldoet daaraan.  Zij moeten wel de gegevens beschikbaar stellen voor de werking van ingebouwde GPON. 

En daar zit 't hem: KPN ondersteund geen vrije modemkeuze op GPON omdat GPON uit gefaseerd wordt, er wordt door KPN enkel nog op XGS-PON geleverd in de PON-netwerkstructuren. Het risico met GPON is ook dat er een verkeerd NT aangesloten wordt die heel de poort down laat gaan omdat deze op exact dezelfde lichtgolflengtes opereert als de actief optische netwerken (AON). Met XGS-PON bestaat dit probleem niet. Daarbij, hoe zou je het vinden als je nu investeerd in GPON-apparatuur en KPN besluit om je over enkele maanden over te zetten naar XGS-PON? Dan betaal je in feite dubbel voor een geschikte SFP omdat GPON-SFP's niet werken op XGS-PON en vice versa.

 

Nee, KPN voldoet precies aan alle eisen die er in de beleidsregel genoemd worden, op dit moment is het AVM die nog niet klaar is om XGS-PON apparatuur te leveren. Nu vind ik sowieso wel dat AVM in gebreke is met de 55-serie door enkel hun eigen modules toe te laten. Als hier ook SFP's van andere makelij gebruikt konden worden dan was het probleem al een stuk minder.

 

Is het jullie ook opgevallen dat nergens in Nederland een Fritz!box 5530 met GPON kan worden aangeschaft? Kies je er wel voor staat er dat deze alleen via de provider wordt geleverd, maar niet bijvoorbeeld bij KPN. 

Dat klopt. Vooralsnog was dat altijd zo omdat vrije ONT-keuze in Nederland nog geen ding was waardoor AVM het niet nodig vond om deze modules dan ook te verkopen in Nederland. Hoe het bij andere providers zit met GPON weet ik niet, hier in de regio is Glasoperator (onderdeel van T-Mobile) de enige andere partij die naast KPN Wholesale apparatuur in de wijkcentrale heeft hangen en zij werken vooralsnog enkel met AON en GPON naar mijn weten maar de kans bestaat dat zij ondertussen ook al overstappen naar XGS-PON. Geen idee.


Hoezo vrije keuze? Ik kan bij KPN slechts twee Fritz!box modems kiezen. Daar zit de FB 5530 niet bij. Hulp die sedert 28 jan 2022 verplicht is, kun je vergeten want de kennis ontbreekt. Er komt gewoon standaard een monteur die een ONT monteert. Daar mag je een gewone digitale modem aanhangen.

Er is helemaal geen "hulp" verplicht. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat providers support zouden moeten leveren bij het gebruik van een eigen (modem)router.

Het enige dat de provider verplicht is om te doen is publiceren aan welke technische specificaties een (modem)router moet voldoen om op het netwerkaansluitpunt van de provider aangesloten te kunnen worden.

Het is daarna aan de producent om geschikte (modem)routers te ontwikkelen en aan de consument om een geschikte (modem)router te kiezen.

Lees nog eens de regelgeving na die effectief is sedert 28 januari 2022.


Lees nog eens de regelgeving na die effectief is sedert 28 januari 2022.

Ik denk dat je dat niet aan @wjb hoeft te vertellen, mede dankzij hem heeft KPN al sinds 2020 een vrije modemkeuze, het enige wat er nu bij is gekomen is het besluit dat het eindapparaat van de infrastructuur passief moet zijn en daardoor dus een vrije NT/ONT-keuze mogelijk werd. Op xDSL en AON-glasvezel wordt al sinds 2020 eigen apparatuur toegelaten.

Ben nu wel benieuwd waar in de regelgeving je leest dat afwijkt van wat wjb net schrijft.


Is het jullie ook opgevallen dat nergens in Nederland een Fritz!box 5530 met GPON kan worden aangeschaft? Kies je er wel voor staat er dat deze alleen via de provider wordt geleverd, maar niet bijvoorbeeld bij KPN. 

Je moet ook niet een G.PON module hebben maar een XGS.PON module immers KPN ondersteunt geen G.PON en zal bij gebruik van een eigen router een G.PON aansluiting ook omzetten naar XGS.PON. Pas na deze omzetting zal je een eigen ONT kunnen laten registreren.


Is het jullie ook opgevallen dat nergens in Nederland een Fritz!box 5530 met GPON kan worden aangeschaft? Kies je er wel voor staat er dat deze alleen via de provider wordt geleverd, maar niet bijvoorbeeld bij KPN. 

 

Dàt is me al opgevallen toen ik een FRITZ!Box 5530 fiber met een aon en gpon-module kocht. De kpn heeft in hun wijsheid de specificaties zo veranderd dat ze géén gpon glasvezel meer leveren. Alleen nog maar xgs-pon glasvezel en daar heb je dan een xgs-pon-module voor nodig die momenteel nog niet te koop is.


Dit staat in de FRITZ!Shop bij de FRITZ!SFP XGS.PON.

Bron.


Eindelijk gelukt dus nu in tha house  ‘de FRITZZ!SPF+ XGS-PON’ Met de juiste Fiber Patch Cabel. SC/APC-SC/APC

Alleen nu nog weten waar ik de ‘ONT-installatie code’ krijgen kan? Iemand een idee?

 

 

 


@jpdelabou Dat is mooi, ben je sneller dan @gensnet Die dacht wel de eerste te zijn, maar waar heb de die xgs-pon sfp op de kop getikt als ik vragen mag?

Nu de aansluiting, je bent als omgezet naar XGS-PON?

Dan geld onderstaande,

Bij XGSPON techniek is de ONT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. De XGSPON ONT moet niet alleen
voldoen aan de specificaties (zoals hieronder vermeld). Ook moet het serienummer worden doorgegeven aan KPN
voor activatie in het netwerk. Gebruik hiervoor de servicetool op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm om dit aan te vragen

 

Hoe dit gaat werken, geen idee, als ik de link gebruik krijg ik alleen de sip optie, dus niet de mogelijkheid voor de XGS serienummer ingeven, zouden ze er nog niet klaar voor zijn.

Onderstaande link het hele verhaal,

https://www.kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e48a-485a-90a8-7389c5d6f5d4&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=50183&mode=incontext


Ja…. dus gewoon mailen naar AVM. Probleem voorleggen. Hempt van mijn lijf gevraagd. Zij wilden er geen patchcabel meeleveren ivm teveel opties bij verschillende FTTH’s etc. Gewoon vanuit Duitsland toegestuurd… Simpeler kan niet… Gewoon geluk gehad met het treffen van de juiste personen die mij helpen wilden…

 


Hallo @jpdelabou zie mijn reactie in je andere topic of nogmaals hieronder:

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm


@Doornekamp33 TOP  dank je wel voor je reactie ga ik doen...


Hallo @Doornekamp33 , @jpdelabou blijkt klant bij Online.nl te zijn, dan werkt de KPN-tool dus niet zo meldde @NHendriks mij zojuist in het andere topic van @jpdelabou 


@Doornekamp33 , @JanD , @NHendriks . Ik kan idd niet de KPN-Tool niet gebruiken. Ben /sta nog wel bij MIJN KPN  maar herkent direct dat ik niet op het KPN netwerk zit en dan is het helaas pindakaas. Ben pas overgegaan op Online, maar daar staan ze bij de helpdesk sowieso met de handen in het haar, omdat alles via de KPN gaat en dat is ook het eerste wat ze roepen. Bij het overstappen kreeg ik te horen dat er een KPN monteur eerst moet langskomen, terwijl er al een ONT hing etc...


@jpdelabou Met Online lukt de KPN tool zeker niet, dan moet het echt via Online geregeld worden, en werken ze niet mee zou ik er een berichtje richting de ACM van maken, de provider moet het mogelijk maken, en ook al gebruikt Online de KPN verbinding, zij zijn je provider.

@JanD , Jammer dat ik dat niet eerder wist, had ik niet hoeven zoeken.🤪


@Doornekamp33 , @JanD , @NHendriks . Ik kan idd niet de KPN-Tool niet gebruiken. Ben /sta nog wel bij MIJN KPN  maar herkent direct dat ik niet op het KPN netwerk zit en dan is het helaas pindakaas. Ben pas overgegaan op Online, maar daar staan ze bij de helpdesk sowieso met de handen in het haar, omdat alles via de KPN gaat en dat is ook het eerste wat ze roepen. Bij het overstappen kreeg ik te horen dat er een KPN monteur eerst moet langskomen, terwijl er al een ONT hing etc...

Dat er standaard een monteur moet komen gebeurd wel vaker, Online laat bij glasvezelverbindingen bijna altijd een KPN-monteur (die op dat moment namens KPN Wholesale daar staat) langs komen om de glasvezelverbinding na te lopen om zeker te zijn dat het werkt en indien nodig een NT-wissel uit te voeren.

 

Online kan informeren bij KPN Wholesale maar ergens wel een tegenvaller dat ze hier zelf niet op voorbereid zijn, ook Online moet toch al enkele maanden voldoen aan de vrije modemkeuze en vrije ONT-keuze hoort daar ook bij. Ondanks dat Online een Wholesale WBA-provider is met KPN-randapparatuur op het FTU moeten ook zij kunnen voldoen aan de beleidsregel. KPN Wholesale heeft hier volgens mij wel informatiesessies over gehouden.


@jpdelabou Dat is mooi, ben je sneller dan @gensnet Die dacht wel de eerste te zijn, maar waar heb de die xgs-pon sfp op de kop getikt als ik vragen mag?

Nu de aansluiting, je bent als omgezet naar XGS-PON?

Dan geld onderstaande,

Bij XGSPON techniek is de ONT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. De XGSPON ONT moet niet alleen
voldoen aan de specificaties (zoals hieronder vermeld). Ook moet het serienummer worden doorgegeven aan KPN
voor activatie in het netwerk. Gebruik hiervoor de servicetool op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm om dit aan te vragen

 

Hoe dit gaat werken, geen idee, als ik de link gebruik krijg ik alleen de sip optie, dus niet de mogelijkheid voor de XGS serienummer ingeven, zouden ze er nog niet klaar voor zijn.

Onderstaande link het hele verhaal,

https://www.kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e48a-485a-90a8-7389c5d6f5d4&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=50183&mode=incontext

 > Dat is mooi, ben je sneller dan @gensnet Die dacht wel de eerste te zijn…….

Ik heb dat bericht eigenlijk een beetje als aanjager geplaatst om de gemoederen wat bezig te houden. Als het zo over is gekomen van een wedstrijdje ziet iemand dat toch verkeerd. Ik wil helemaal niet winnen bij een wedstrijd. Ik win toch nooit wat. En ja, ik heb dan straks dan wel een xgs-pon-module maar een gpon aansluiting. Die moet dan overgezet worden naar xgs-pon en het zal mij dan benieuwen of de kpn dat voetstoots/zonder morren doet…….


Die moet dan overgezet worden naar xgs-pon en het zal mij dan benieuwen of de kpn dat voetstoots/zonder morren doet…….

Dat doet het 😉. Je loopt de servicetool door en dan komt die tot de conclusie dat je overgezet moet worden, hoe het dan exact loopt durf ik niet te zeggen maar er volgt of een link per mail voor het maken van een afspraak of je kan het gelijk via die tool doen. Zo'n migratie duurt doorgaans enkele dagen en is voornamelijk afhankelijk van de capaciteit van de monteursorganisatie. KPN mag overigens ook niet moeilijk gaan doen aangezien KPN voor deze uitvoering gekozen heeft binnen de kaders van de beleidsregel omtrent eindapparaten van de ACM. Als KPN moeilijk zou doen dan zal de ACM daar snel genoeg hoogte van krijgen en actie ondernemen met alle gevolgen van dien.

 

Voor KPN is zo'n migratie van GPON naar XGS-PON niet anders dan Ethernet over Fiber naar Gigabit over Fiber of van VDSL naar pairbonding. Met PON zou het nog sneller kunnen omdat er geen fysieke wijziging meer in de infrastructuur hoeft plaats te vinden, het enige dat er moet gebeuren is een monteursbezoek om eenmalig een XGS-PON ONT te plaatsen als formaliteit maar ook om te kunnen plaatsen bij storingen om eigen apparatuur als storingsbron uit te kunnen sluiten. Al loopt er volgens mij wel een onderzoek om te kijken naar hoe vaak er nou precies eigen apparatuur is aangesloten en in welke hoeveelheid dit nou echt voor problemen zorgt. 


En ja, ik heb dan straks dan wel een xgs-pon-module maar een gpon aansluiting. Die moet dan overgezet worden naar xgs-pon en het zal mij dan benieuwen of de kpn dat voetstoots/zonder morren doet…….

Dat zal KPN inderdaad zonder morren doen.


En ja, ik heb dan straks dan wel een xgs-pon-module maar een gpon aansluiting. Die moet dan overgezet worden naar xgs-pon en het zal mij dan benieuwen of de kpn dat voetstoots/zonder morren doet…….

Dat zal KPN inderdaad zonder morren doen.

Dàt moet ik dan zelf nog ervaren. Waar ik dan nog het meeste overin zit zijn de- meestal- extreem hoge kosten van zo'n omzettingen. Nu “ken” ik wat dat betreft de kpn maar al te goed als ze een klant een poot uit kunnen draaien doen ze dat zonder maar met de ogen te knipperen.

Ik heb overigens al een passende groene sc/apc (ftu) naar groene lc/apc (xgs-pon-module) glasvezelkabel om de zaak rechtstreeks op glasvezel aan te kunnen sluiten.