Skip to main content
Uitspraak ACM per januari 2022 van kracht.
Specificaties FRITZ!Box 5530 GPON
specificaties NOKIA ONT

Volgend jaar wordt de wet op vrije modemkeuze van kracht. Vanaf dat moment moet de aanbieder de lijn passief aanbieden als de eindgebruiker daar om vraagt. Dit betekent dat in theorie die ONT (noodzakelijk voor GPON) niet meer verplicht gesteld kan worden. Als ik naar de technische eigenschappen kijk van zowel de FRITZ!Box 5530 als naar de NOKIA ONT dan lijkt het me dat de 5530 prima in staat is om de functionaliteiten van de ONT over te nemen. Echter moeten hiervoor wel de decodeergegevens aangeleverd worden door de aanbieder van de glasvezelverbinding. KPN Netwerk in dit geval. 

 

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

 

Is er wellicht iemand op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven? Of heeft KPN al een statement naar buiten gebracht naar aanleiding van de wet vrije modemkeuze?

Dat staat onder PON, jij hebt AON. Maar zal zijn dat de VLANs gelijk behandeld worden, dus dat de Fritz VLAN4 niet ‘voortrekt’ t.o.v. VLAN6 in geval van KPN.

https://www.google.com/search?q=vlan+ignore+ds+priority

Beste is om dit ook na te zoeken bij AVM als je meer wilt weten, want dat dit niet vertaald is zegt mij wel het 1 en ander.


@peter-keetfm , Ziet er goed uit, demping ook wat lager, is er toch wat in de 5490 niet helemaal fris geweest, of in de aansluiting.

En TV? nu geen haperingetjes meer?


Rustig afwachten, er komt dit jaar wel degelijk een FRITZ!Box  5590

@Eric van Uden, Komt er binnenkort ook een FRITZ!SFP XGS.PON?

Ja, maar voorlopig alleen heel beperkt. Reden, module is heel duur. Ook voor ons als inkoop. Er wordt ook gekeken naar de FRITZ!Box 5530 met in de doos een XGS.Pon module. Product hebben we, maar nog niet vrijgegeven voor Nederland. Als iemand een verdeling heeft tussen Active, Gpon(Geen vrij modem) en XGS.Pon, dan heb ik getallen om in Berlin wat harder te duwen.


Weet ook iemand wat dit menu betekent

 

Is bedoeld voor G.PON. Afik voor KPN niet nodig om daar iets aan te passen door de eindgebruiker.


Rustig afwachten, er komt dit jaar wel degelijk een FRITZ!Box  5590

@Eric van Uden, Komt er binnenkort ook een FRITZ!SFP XGS.PON?

Ja, maar voorlopig alleen heel beperkt. Reden, module is heel duur. Ook voor ons als inkoop.

Dat had ik eigenlijk ook wel verwacht.

Ik denk dat AVM er veel beter aan doet om de 4060 te positioneren als beste keuze voor XGS.PON netwerken. Ik denk overigens dat de 4060 ook de beste keuze is voor AON netwerken.


Ik ben van mening dat de 5530 en komende 5590 gewoon de beste keuze is voor welke glasvezel aansluiting dan ook.

En als runner up de 4060 als je zelf niet wil knutselen.

Maar ik ga niemand die mening opdringen, hetgeen jij wel doet @wjb  en zelfs AVM voor dat karretje wil spannen.🤪🤪🤪


Prima dat jij voor een 5530 of 5590 kiest @Doornekamp33, ik blijf met klem adviseren de NTU of ONT van kpn gewoon zijn werk te laten doen en er een 4060 achter te plaatsen als je voor ee FRITZ!Box kiest. De NTU's en ONT's van kpn doen uitstekend hun werk en waarom zou je in vredesnaam geld uit gaan geven om iets te vervangen wat het uitstekend doet. Komt bij dat kpn je zal vragen om de Experia/KPN Box aan te sluiten als je bijvoorbeeld problemen met iTV ondervindt en dat betekent dat je dan ook weer de NTU of ONT van kpn terug zal moeten plaatsen.

 

Ik hoop oprecht dat veel abonnees de pro's en con's goed af zullen wegen en ik denk dat de markt voor de 4060 vele malen groter zal blijken dan die voor de 5530/5590.


4060 is een lelijk ding ondanks het toch vaak in de meterkast staat 

Je kunt het niet eens ophangen 

 

 


Klopt de 4060 is een lastig ding, zou dan gewoon voor de 7590ax gaan, ook lelijk maar die kun je ophangen.

@wjb , Dat is het verschil tussen jou en.mij, jij probeert je zin door te drukken, ik zal luisteren naar wat de klant wenst, niet wat ik prefereer.


Ja jammer dat avm niet zoiets maakt als de tp-link omada wall unit 

Ubiquiti UniFi hebben hier ook mooie oplossing voor 

De fritz 3000 of 6000 ziet er ook niet uit 


Prima dat jij voor een 5530 of 5590 kiest @Doornekamp33, ik blijf met klem adviseren de NTU of ONT van kpn gewoon zijn werk te laten doen en er een 4060 achter te plaatsen als je voor ee FRITZ!Box kiest. De NTU's en ONT's van kpn doen uitstekend hun werk en waarom zou je in vredesnaam geld uit gaan geven om iets te vervangen wat het uitstekend doet. Komt bij dat kpn je zal vragen om de Experia/KPN Box aan te sluiten als je bijvoorbeeld problemen met iTV ondervindt en dat betekent dat je dan ook weer de NTU of ONT van kpn terug zal moeten plaatsen.

 

Ik hoop oprecht dat veel abonnees de pro's en con's goed af zullen wegen en ik denk dat de markt voor de 4060 vele malen groter zal blijken dan die voor de 5530/5590.

Ik snap niet zo het punt 

Dat het nu nog via koper gaat oke 

Maar dat wordt toch anders in de toekomst

Glasvezel is veel beter en heeft geen last van inductie (bliksem) ik gebruik ook zo,n kabel tussen mijn switches

Wat betreft optische kabels gebruik ik al in de jaren 90 voor geluid overdracht 


Als iemand een verdeling heeft tussen Active, Gpon(Geen vrij modem) en XGS.Pon, dan heb ik getallen om in Berlin wat harder te duwen.

Echt cijfers heb ik niet maar vrijwel alle grootschalige glasvezelprojecten die na 2018 zijn ontworpen en aangelegd worden betreffen PON-verbindingen. Bij KPN is het ondertussen zo dat alle nieuwe bestellingen in de PON-gebieden op XGS-PON geleverd worden en alle nieuwe gebieden die niet op een bestaand gebied worden aangesloten als passief netwerk ontwikkeld worden. Misschien heeft @Ward_hier vanuit KPN Netwerk meer inzicht in.


Glasvezel is veel beter.

Met die 4060 ga je toch ook over glasvezel.

En glasvezel binnen een thuisnetwerk is volstrekt onzinnig.


En dan komt er een tijd dat je een woning betrekt waar knutselaars in hebben gewoond, en er niks meer van de glasvezelkabel over is :grin: krijg je dsl praktijken over 20 jaar geen 500mbit meer maar 5mbit aan binnenkomende snelheid :joy:


Glasvezel is veel beter.

Met die 4060 ga je toch ook over glasvezel.

En glasvezel binnen een thuisnetwerk is volstrekt onzinnig.

Waarom onzinnig

Niet om de snelheid maar om bliksem inslag in de grond (inductie)

Ik woon buitenaf ik weet het toevallig

Uit ervaring


Ja jammer dat avm niet zoiets maakt als de tp-link omada wall unit 

Ubiquiti UniFi hebben hier ook mooie oplossing voor 

De fritz 3000 of 6000 ziet er ook niet uit 

De vergelijking is niet echt mogelijk aangezien het twee hele verschillende doelgroepen betreft. De Fritz-serie en Unifi/Omada zijn ook van zichzelf niet vergelijkbaar. AVM heeft de consument als doelgroep met hun producten. TP-Link Omada en Ubiquiti Unifi hebben de ‘prosument’ als doelgroep, dus of de consument die meer wilt maar ook bijvoorbeeld het kleinbedrijf waar misschien wel geen professionele IT-partij aan te pas komt maar toch een professionele en betaalbare oplossing wilt. Juist in deze doelgroep is het van belang om veel verschillende typen AP's te hebben en ik zie een hotel graag als perfecte use-case voor een Unifi of Omada netwerk. In-wall AP's in de hotelkamers waar dan ook de hotel-tv op aangesloten kan worden, reguliere schotels voor de algemene ruimten en kantoren en buiten-AP's voor het terras en andere buitenruimten. Ook het beheer van de netwerken werkt volledig anders, Fritz vanuit de router-interface en Omada/Unifi vanuit een (cloud) controller.


@peter-keetfm, Dat we er eigenlijk op in gaan, is toch best een beetje dom, we weten dat @wjb Maar 1 taal kent, die van hemzelf, wat een ander wil of doet en het past niet in zijn visie of idee is het fout, terwijl wij denken, we willen het anders.😜😜😜😜😜


Waarom onzinnig

Niet om de snelheid maar om bliksem inslag in de grond (inductie)

Ik woon buitenaf ik weet het toevallig

Uit ervaring

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Als ik me ergens geen zorgen om maak dan is het wel een blikseminslag die via netwerkkabels in mijn woning gedistribueerd zou worden en zo voor schade zou zorgen.


@peter-keetfm, Dat we er eigenlijk op in gaan, is toch best een beetje dom, we weten dat @wjb Maar 1 taal kent, die van hemzelf, wat een ander wil of doet en het past niet in zijn visie of idee is het fout, terwijl wij denken, we willen het anders.😜😜😜😜😜

Klopt helemaal 

Toen ik nog dsl had van kpn had ik 4000 euro schade door inductie van bliksem op de dsl lijn 

De Menerga (zwembad regelkast) naar de knoppen 

Ik heb naar de paardenstal glasvezel tussen switches om dat te voorkomen 

Het is regelmatig raak hier in de houtwal ⚡️

 


Toen ik nog dsl had van kpn had ik 4000 euro schade door inductie van bliksem op de dsl lijn 

Tja, die dsl lijn kwam, net als coax en lichtnet via koper jouw huis binnen.

Met jouw glasvezelaansluiting en koperen thuisnetwerk is daar uiteraard geen sprake van. De kans dat de bliksem in jouw thuisnetwerk inslaat dan wel via inductie tot schade leidt is veel, heel veel kleiner dan dat deze via een koperen lijn van buiten in jouw huis binnenkomt.

 

En ook jij gebruikt nauwelijks glasvezel in jouw thuisnetwerk. Hooguit een lijntje tussen twee switches maar de lijnen naar accesspoints, NASsen, PC's zijn ook bij jou gewoon koper immers die apparaten zijn helemaal niet voorzien van (SFP) glasvezel modulen.


Toen ik nog dsl had van kpn had ik 4000 euro schade door inductie van bliksem op de dsl lijn 

Tja, die dsl lijn kwam, net als coax en lichtnet via koper jouw huis binnen.

Met jouw glasvezelaansluiting en koperen thuisnetwerk is daar uiteraard geen sprake van. En ook jij gebruikt nauwelijks glasvezel in jouw thuisnetwerk. Hooguit een lijntje tussen twee switches maar de lijnen naar accesspoints, NASsen, PC's zijn ook bij jou gewoon koper immers die apparaten zijn helemaal niet vorrzien van (SFP) glasvezel modulen.

Lichtnet kan niet hier zit een blok tussen 

Dak ook niet zit afleider op 

De paardenstal daar gaat glas heen 

In het huis zelf is alles koper ja 

Het is het punt dat je naar buiten gaat 

O wat hangt de 5530 mooi 😭

 


In het huis zelf is alles koper ja 

Het is het punt dat je naar buiten gaat 

In 99,5% van de huishoudens gaat men dus niet naar buiten en dat is waarom

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

 

Edit: Waarom haal je trouwens die beschermfolie niet van jouw 5530 af? :thinking:


Ja jammer dat avm niet zoiets maakt als de tp-link omada wall unit 

Ubiquiti UniFi hebben hier ook mooie oplossing voor 

De fritz 3000 of 6000 ziet er ook niet uit 

De vergelijking is niet echt mogelijk aangezien het twee hele verschillende doelgroepen betreft. De Fritz-serie en Unifi/Omada zijn ook van zichzelf niet vergelijkbaar. AVM heeft de consument als doelgroep met hun producten. TP-Link Omada en Ubiquiti Unifi hebben de ‘prosument’ als doelgroep, dus of de consument die meer wilt maar ook bijvoorbeeld het kleinbedrijf waar misschien wel geen professionele IT-partij aan te pas komt maar toch een professionele en betaalbare oplossing wilt. Juist in deze doelgroep is het van belang om veel verschillende typen AP's te hebben en ik zie een hotel graag als perfecte use-case voor een Unifi of Omada netwerk. In-wall AP's in de hotelkamers waar dan ook de hotel-tv op aangesloten kan worden, reguliere schotels voor de algemene ruimten en kantoren en buiten-AP's voor het terras en andere buitenruimten. Ook het beheer van de netwerken werkt volledig anders, Fritz vanuit de router-interface en Omada/Unifi vanuit een (cloud) controller.

Ik bedoel ook meer het uiterlijk van de producten

Ik heb hier de thermostaten die de vloerverwarming aansturen vervangen door tp-link omada wall 

Een centrale geroote toon zorgt nu voor alles kwa verwarming

Utp in trekken en naar tp-link omada poe switch 

Zitten ook nog 3 poorten op de onderkant 1poe uit 

 


In het huis zelf is alles koper ja 

Het is het punt dat je naar buiten gaat 

In 99,5% van de huishoudens gaat men dus niet naar buiten en dat is waarom

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

 

Edit: Waarom haal je trouwens die beschermfolie niet van jouw 5530 af? :thinking:

Heb je de bedrading gezien 

Ik heb er nog een zooi van 

2e meterkast is ook nog een bende 

Komt goed 😉


Toen ik nog dsl had van kpn had ik 4000 euro schade door inductie van bliksem op de dsl lijn 

Tja, die dsl lijn kwam, net als coax en lichtnet via koper jouw huis binnen.

Met jouw glasvezelaansluiting en koperen thuisnetwerk is daar uiteraard geen sprake van. En ook jij gebruikt nauwelijks glasvezel in jouw thuisnetwerk. Hooguit een lijntje tussen twee switches maar de lijnen naar accesspoints, NASsen, PC's zijn ook bij jou gewoon koper immers die apparaten zijn helemaal niet vorrzien van (SFP) glasvezel modulen.

Lichtnet kan niet hier zit een blok tussen 

Dak ook niet zit afleider op 

De paardenstal daar gaat glas heen 

In het huis zelf is alles koper ja 

Het is het punt dat je naar buiten gaat 

O wat hangt de 5530 mooi 😭

 

Hier ook