Skip to main content
Uitspraak ACM per januari 2022 van kracht.
Specificaties FRITZ!Box 5530 GPON
specificaties NOKIA ONT

Volgend jaar wordt de wet op vrije modemkeuze van kracht. Vanaf dat moment moet de aanbieder de lijn passief aanbieden als de eindgebruiker daar om vraagt. Dit betekent dat in theorie die ONT (noodzakelijk voor GPON) niet meer verplicht gesteld kan worden. Als ik naar de technische eigenschappen kijk van zowel de FRITZ!Box 5530 als naar de NOKIA ONT dan lijkt het me dat de 5530 prima in staat is om de functionaliteiten van de ONT over te nemen. Echter moeten hiervoor wel de decodeergegevens aangeleverd worden door de aanbieder van de glasvezelverbinding. KPN Netwerk in dit geval. 

 

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

 

Is er wellicht iemand op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven? Of heeft KPN al een statement naar buiten gebracht naar aanleiding van de wet vrije modemkeuze?

Dàt moet ik dan zelf nog ervaren. Waar ik dan nog het meeste overin zit zijn de- meestal- extreem hoge kosten van zo'n omzettingen. Nu “ken” ik wat dat betreft de kpn maar al te goed als ze een klant een poot uit kunnen draaien doen ze dat zonder maar met de ogen te knipperen.

Een migratie van GPON naar XGS-PON is kosteloos, KPN mag kosten rekenen om het eindpunt passief te maken maar die rekent KPN niet. KPN Netwerk wordt ook enkel langs gestuurd om een GN-02 FTU om te bouwen naar een TK01 en ook dat gebeurd vooralsnog kosteloos. De ACM heeft hier ook gewoon maximum-tarieven voor bepaald en die zijn te vinden in de beleidsregel maar zoals gezegd rekent KPN deze niet.

Een bedrijf is bij verkoop aan een consument ook verplicht om vooraf over kosten geïnformeerd te worden waarop je zelf mag bepalen of je hiermee akkoord gaat of niet. 

Het stukje dat KPN klanten zonder te knipperen klanten een poot zouden uitdraaien daar herken ik het bedrijf absoluut niet in. Misschien dat dit in het verleden gebeurde maar sinds ik zelf klant ben bij KPN (op mobiel al tien jaar, thuis 4) heb ik dergelijke praktijken nog niet meegemaakt.


Waar ik dan nog het meeste overin zit zijn de- meestal- extreem hoge kosten van zo'n omzettingen.

Daar hoef je je geen zorgen om te maken, die kosten zijn bij KPN €0,-


Nou, alles in huis, FB5530, de juiste kabel. Alles gekoppeld. Freedom gevraagd om een ONT loze verbinding met mijn eigen FB5530. Krijg een melding voor het feit dat KPN een ONT komt installeren. En na gesprek met Freedom blijkt dat er niets anders op zit. Misschien toch eens de ACM bellen. 


Nou, alles in huis, FB5530, de juiste kabel. Alles gekoppeld. Freedom gevraagd om een ONT loze verbinding met mijn eigen FB5530. Krijg een melding voor het feit dat KPN een ONT komt installeren. En na gesprek met Freedom blijkt dat er niets anders op zit. Misschien toch eens de ACM bellen. 

Tja, als je nu nog een G.PON aansluiting hebt dan zal deze inderdaad eerst omgezet worden naar een XGS.PON aansluiting en dan zal er inderdaad een nieuwe ONT geplaatst worden. Daarna kan je dan jouw eigen XGS.PON SFP module gaan gebruiken.


Er word altijd eerst aangesloten met de standaard spulletjes die bij de verbinding horen die je afsluit, daarna als alles werkt ben je vrij om je eigen spulletjes aan die glasvezel te hangen als ze maar voldoen aan de vereisten, kun je een belletje naar de ACM voor doen maar daar komt niks zinnigs uit, de regel is namelijk dat de vrije modemkeuze(eindaparaten) en niet dat dit gelijk moet maar na oplevering.


Jammer dat niemand het heeft geprobeerd met gpon het serienummer te klonen.

Bij kpn via. http://fritz.box/support.lua

Bij T-Mobile werkt het perfect.

Dit kan bij kpn toch ook werken na mijn idee.

Als het serienummer maar het zelfde is wat overeenkomt met de OLT in de pop. (wijkkast)

Wat geregistreerd staat.