Skip to main content
Beantwoord

FRITZ!Box 5690 XGS rechtstreeks op glasvezel

• December 12, 2025
  • 6 reacties
  • 99 keer bekeken

Om de Fritzbox direct op glasvezel te gebruiken begrijp ik dat je deze eerst moet aanmelden via de servicetool. Als ik de servicetool wil gebruiken dan krijg in na inloggen met mijnKPN de meldingĀ Zorg dat je thuis bent en verbonden bent met je eigen KPN netwerk. Ik heb mijn pc via een ethernetkabel rechtsreeks aangesloten op de experiabox 12. Hoe kan ik de Fritzbox 5690 XGS aanmelden?

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Xa4J, welkom op de community. Is het inmiddels gelukt met de tips van Jan? Als het nog niet gelukt is is het makkelijkste om een terugbelafspraak te maken, zodat er direct met je meegekeken kan worden.

Ā 

Meer over het aansluiten van een eigen ONT kan je ook in onze Kennisbank lezen:Ā 

Ā 

6 reacties

JanD
Superuser
  • December 12, 2025

Beste ​@Xa4JĀ die foutmelding lees ik inderdaad wel vaker.

Haal eerst de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en her start, geef daarna de router een herstart en probeer de servicetool nogmaals, gaat het goed, dan aanmelden.

Gaat het niet goed, dan even contact opnemen met de helpdesk van KPN via 0800 0402 tijdens kantooruren, via de MijnKPNapp, Facebook, X of Instagram.

Ā 

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 15, 2025

Hoi ​@Xa4J, welkom op de community. Is het inmiddels gelukt met de tips van Jan? Als het nog niet gelukt is is het makkelijkste om een terugbelafspraak te maken, zodat er direct met je meegekeken kan worden.

Ā 

Meer over het aansluiten van een eigen ONT kan je ook in onze Kennisbank lezen:Ā 

Ā 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 15, 2025

Beste JanD,

Bedankt voor het advies. Helaas heeft dit nog niet geholpen. Heb de Fritzbox nu via de KPN glasvezelconvertor en een ethernetkabel op de WAN poort aangesloten. De telefooninstellingen werden automatisch ingesteld dus dat werkt goed. De Experiabox is er dus al tussenuit maar de glasvezelconverter zou er ook nog tussenuit moeten kunnen. Scheelt weer een component die stroom verbruikt en warmte genereert in mijn meterkast. Zal het later nog eens proberen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 15, 2025

Er zit ook een nadeel aan direct op glasvezel aansluiten ​@Xa4J. Als je ooit storing of problemen hebt, kan het twee dagen duren voordat je überhaupt weer terug bent op het originele ONT (de terugregistratie duurt ongeveer twee werkdagen). Pas daarna kan KPN je helpen om de storing of problemen te vinden. Mijn advies is daarom: laat gewoon het ONT van KPN aangesloten, deze wordt door KPN geüpdatet en onderhouden. Je SFP+ vezelmodule verbruikt ongeveer evenveel stroom en wordt ook warm, dus het verschil is verwaarloosbaar.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 15, 2025

Bedankt voor de tip bnh

Jasper van KPN
Moderator

Dat is ook waar inderdaad, in het geval van een storing is dat lastiger om na te kijken. Natuurlijk willen we geen storingen hebbenĀ šŸ˜‰ maar het kan een keer gebeuren.

Uiteindelijk is het je eigen keuze hoe je het wilt aansluiten, met de tips kan je de mogelijkheden op een rijtje zetten denk ik. Lukt het daarmee?