Skip to main content

Dag allemaal,

 

Ik heb vandaag mijn Fritz!box 7590 ontvangen. Alles is aangesloten en ik haal op sommige apparaten een snelheid van >900mb U/D.

 

Echter blijf mijn Playstation 5 hangen bij 100mb upload. Hoe kan dit komen en wat kan ik hier aan doen?

 

Ik heb de PS5 een prioriteit gegeven, router setting laten zien dat hij Gbit internet heeft, maar nog steeds een lagere upload dan andere apparaten. Heeft het wellicht iets met IPV6 te maken??

 

Alvast bedankt!

 

Gr, David

 

 

Hoi @DavidKlein . Welkom op het forum.

Ik heb oprecht geen idee. Wat doe je precies om dit op de PS5 te meten? Veel speedcheck websites zijn helemaal niet betrouwbaar bij dit soort hoge snelheden, namelijk. 


Hoi Erwin,

Ik gebruik de playstation 5 hier zelf gewoon voor. De PS5 heeft geen browser, dus speedcheck websites zitten er niet in. PC heeft ~900mb down/upload. Bij de PS5 is dit rond de 100mb upload. Router geeft zelf ook aan dat het Gbit internet is met 1000mb down/upload.


Als je die upload op de pc wél meet weten we in ieder geval zeker dat het van onze kant technisch allemaal klopt.

Ik heb geen inhoudelijke kennis over de PS5.  Ik zou hierover een topic maken op een ps5 forum. Wellicht zijn er lotgenoten en is er een verklaring voor waarom de PS5 maar 100Mbit upload aangeeft.

Nog een vraag: Ervaar je er ook praktische problemen mee? Want 100Mbit is natuurlijk ruimschoots voldoende om comfortabel mee te kunnen gamen.


Hoi Erwin,

 

Ik heb hetzelfde probleem, het lijkt toch te komen vanuit het netwerk van kpn.

ik ben pas overgestapt van ziggo omdat ik graag wat hogere uploadspeeds wou hebben en daar haalde ik wel 50 mb en dat was het maximum wat ziggo me kon bieden en met kpn kom ik met 1 gig upload niet eens bij de 20 mbit

Verschillende modems gebruikt, dmz etc. Wat me opvalt is zodra playstation komt bij NAT-type bij internetverbieding testen  er te lang over doe en geeft aan geen ip fragmentatie ondersteuning

met MTU waardes gexperimenteerd niks geholpen

het lijkt erop dat in het infratructuur van kpn wat retricties heeft zitten voor de playstation netwerk

Graag als gamer en zou ik graag willen dat kpn dit serieus neemt en met een oplossing komt

PS via een PC haal ik 930 mbit down en up en via playstation 930 down en max met geluk tussen 15 en 20 


Durf niet te zeggen waar hoe de PS zijn snelheidsmeting doet en t.ov welke server. 
bij een speedtest op PC is dit wel te herleiden uiteraard

Zoals je zelf al aangeeft met PC haal je deze snelheid wel voor het WAN gedeeltje van je netwerk ( KPN infra ) is er geen verschil voor je PC of je PS5 of ieder andere apparaat behalve de locatie waar dit uiteindelijk heen gerouteerd wordt wat weer bepaalt is door je PS in dit geval. 
Hierdoor zal er ook geen verschil in snelheid zijn. 
Zit je PS op WiFi of op LAN is deze via LAN is dit dan direct of via Switch router Homeplug etc etc ?

 

overigens kleine tip je kan een PSN vriend vragen je een bericht te sturen met een URL die kan je aantikken als je het bericht ontvangen hebt , en low en behold er is een verborgen browser zonder URL balk suggestie laat die vriend www.google.nl sturen kan je de pagina’s zoeken op google.


apart, net een test gedaan met me telefoon (een hotspot van vodafone) en geen restricties en of geen problemen voor ondersteuning voor ip fragmentatie gehad. alles is bekabelt,

 

zou het niet kunnen zijn dat er een poort ergens in de infra een restrictie zit dat bepaalde signalen niet goed doorgeeft. 


zelfs rechtsreeks bekabeld als enige op het netwerk, pf sense, netgear modem en box 12 van geprobeerd.


apart, net een test gedaan met me telefoon (een hotspot van vodafone) en geen restricties en of geen problemen voor ondersteuning voor ip fragmentatie gehad. alles is bekabelt,

 

zou het niet kunnen zijn dat er een poort ergens in de infra een restrictie zit dat bepaalde signalen niet goed doorgeeft. 

Loopt de bekabeling direct naar Experia Box of zit hier nog losse router tussen of iets dergelijks, Speelt dit probleem ook als je de PS5 voor test aan het WiFi koppelt van de Experia Box ? 

Maak je gebruik van standaard DNS, Zelf heb ik namelijk ook een PS5 staan zonder dergelijke problemen op een Experia Box en/of FritzBox. 


verschillende dnssen gebruikt, zelfs dns opgezocht via dns bench welke het snelste is. heb alles uitgesloten equipment, bekabeling switches etc 

 

 


Merkwaardig. Soms is het wenselijk dat er bepaalde poorten open gezet worden in de box12.  Ik ken de details voor de ps5 niet maar die zijn vast te vinden.

Of je kunt UPnP proberen aan te zetten (op eigen verantwoordelijkheid want je geeft een deel van de controle min of meer uit handen.)

Inloggen op de box12 doe je door 192.168.2.254 op een bekabelde pc/laptop in te voeren en de stappen te doorlopen.


ik ben geen ITer maar heb wel een elektrotechnische achtergrond heb vaak met netwerken te maken via me werk en hobbiest, heb meerder vlan netwerken in huis opgezet etc, dus ik kan bijna met zekerheid zeggen dat er iets is in de infra van kpn dat restricties geeft aan het netwerk van playstation. Het zou zonde zijn dat ik abbo nu al moet opgeven omdat ik niet fatsoenlijk kan gamen


alles wat je net hierboven heb genoemd uitgeprobeerd, zelf rechtstreeks box 12 ertussen uit gehaald en een eigen firewall PFsence hardware xeon 1236 v3 16 gig ram heeft niks uitegmaakt. upnp dmz noem het maar op heb ik uitgesloten 


verschillende dnssen gebruikt, zelfs dns opgezocht via dns bench welke het snelste is. heb alles uitgesloten equipment, bekabeling switches etc 

 

 

Lees on het wereld wijde web dat er meer mensen met dergelijke problemen zijn specifiek en alleen bij de Playstations of het dan PS4 of PS4 Pro  of PS5 is maakt niet veel uit. 

situatie is bij al deze meldingen hetzelfde.. lage upload en lang doen over ophalen van NAT type


Ook zijn er zover ik kan herleiden geen consequente oplossingen alleen wat ik zie terugkomen is na volledig van het stroom halen van de PS in kwestie voor de duur van een paar min dat dit na inschakelen als sneeuw voor de zon is verdwenen. 
Wat me doet vermoeden dat het eerder een PS issue is dan zozeer een netwerkprobleem mede door het feit dat dit het enige apparaat is waarmee je deze vertraging ervaart en deze IP fragmentatie fout. 

Wellicht kan je dit nog even controleren , mocht dit dan inderdaad weg zijn weet je in ieder geval zeker waaraan het ligt.
Nogmaals ben bang dat dit echt een Sony / PS ding betreft want de meldingen online zijn bij verschillende providers en bij verschillede routers en verschillende instellingen  enige consequente zijn de Sony playstations ( zag ook een melding van een PS4 en een Vita als engine apparaten met dit probleem ) 

de vraag is uiteraard is het daadwerkelijk zo laag?  of toond deze meting het zo laag door hoe de meting wordt gedaan bij PS apparaten .. 

mijn suggestie laat een PSN vriend je een bericht sturen met de link Speedtest.net en probeer dat eens 


alles hetzelfde als met ziggo aangesloten en ingesteld. dingen 1 voor 1 uitgesloten.

 

dus toen ik verder ging zoeken en deze blog tegen kwam wist ik dat ik tegen hetzelfde aan loopt

 

het glasvezel netwerk is wel dit jaar aangelegd hier


zal ik doen, ik laat je het weten tnx voor het mee denken 

 


net de test uitgevoerd en inderdaad, ik krijg volle snelheid op mijn ps5 via de interne browser van ps5. dus inderdaad ligt aan het infra van ps5

 

excusses


net de test uitgevoerd en inderdaad, ik krijg volle snelheid op mijn ps5 via de interne browser van ps5. dus inderdaad ligt aan het infra van ps5

 

excusses

Geen dank fijn dat we het hebben kunnen oplossen, 
Zal deze voor mezelf ook notuleren mocht ik het ooit weer horen, En bovendien heb je een nieuwe functie van je PS5 ontdekt… de Browser. 

Fijn om te horen dat het hiermee voor je verhelderd is en dat je er hiermee weer tegenaan kan. 

en excuses lijkt me overbodig zeker omdat u een probleem ziet en dat probeert op te lossen.


alleen het rare vind ik dat wanneer ik een hotspot gebruik van vodafone geen foutmelding krijg van je router ondersteund geen ip fragmentatie neem contact op met je router fabrikant en met het kpn netwerk wel. terwijl de situatie identiek is

 

vandaar dat ik nog steeds denk dat er een of andere restrictie zit, waar dat zit kan ik me vingers niet op leggen


alleen het rare vind ik dat wanneer ik een hotspot gebruik van vodafone geen foutmelding krijg van je router ondersteund geen ip fragmentatie neem contact op met je router fabrikant en met het kpn netwerk wel. terwijl de situatie identiek is

 

vandaar dat ik nog steeds denk dat er een of andere restrictie zit, waar dat zit kan ik me vingers niet op leggen

Ben het met je eens dat het vreemd is, en als ik me vinger er op kon leggen had ik het gedaan. 
Alleen weet wel dat het geen restrictie is vanuit KPN omdat niet iedereen Incl. ikzelf dit probleem niet hebben, Dit terwijl het toch echt over zelfde KPN routeringen loopt .

 

Maar vreemd is het zeker..


alleen het rare vind ik dat wanneer ik een hotspot gebruik van vodafone geen foutmelding krijg van je router ondersteund geen ip fragmentatie neem contact op met je router fabrikant en met het kpn netwerk wel. terwijl de situatie identiek is

 

vandaar dat ik nog steeds denk dat er een of andere restrictie zit, waar dat zit kan ik me vingers niet op leggen

Dacht nog ergens aan zojuist en wellicht is het zoiets. 
ik vermoed dat Sony er een Blacklist op nahoudt, Gezien uw en ieder anders IP vanuit KPN allemaal dynamisch zijn toegewezen zou het kunnen zijn dat Sony dat van u ( Uit het verleden vanuit eerdere toewijzen aan iemand ) op een Filtering heeft staan oid om mogelijk DDOSje te mitigeren.

Enige wat je dan kan doen is Modem of NT ( net hetgeen koppeling maakt ) voor langere tijd uit te zetten in de hoop een nieuw Extern IP te krijgen in de hoop dit te kunnen uitsluiten.
Echter even een paar dagen geen internet is in deze tijd ook niet iets wat je vrijwillig doet, en Sony kennende vanuit me eigen ervaring verwijzen deze ten alle tijde naar iedereen behalve zichzelf. 


bedankt voor je antwoord, het probleem ligt in de modem

omdat kpn PPPoE gebruikt met een mtu van 1492 in box 12 die niet aan te passen is. kpn glasvesel kan 1500 aan met rfc4638 standaard als ik zo goed verwoord

eigen router gebruikt en omdat kpn rfc4638 standaard gebruikt mtu op 1508, 1500 hielp niet

probleem opgelost


Enige wat je dan kan doen is Modem of NT ( net hetgeen koppeling maakt ) voor langere tijd uit te zetten in de hoop een nieuw Extern IP te krijgen in de hoop dit te kunnen uitsluiten.

Die kans acht ik heel klein, @LaurensZalm .  Op papier zijn onze ip-adressen dynamisch maar in de praktijk heb ik zelden meegemaakt dat ip-adressen van onze klanten wijzigen. :-(


Nog een laatste ding!

 

Ik heb een ping van 100ms. Dit geldt voor iedere device. Waaronder op de PS5 met online games, of terminal van de laptop zelf (en dus niet een website).

 

Hoe kan ik de ping lager krijgen? Vooral voor shooters erg belangrijk..

 

Alvast bedankt!


100ms is erg veel inderdaad. Heb je nog verdere routers switches etc in je netwerk hangen.

Dan is het advies om een apparaat met kabel op direct op modem te zetten en kijken of je het dan ook hebt.


Nee dit is niet het geval. Ik werk met kabels direct van router. Geen idee wat hier aan de hand kan zijn. Wellicht iets met de instellingen?