Skip to main content

Wanneer ze de glasvezel in de meterkast gaan plaatsen is nog een mooi poosje wachten. De glasvezel ligt nu vanaf 13 januari 2021 in de grond tegen de gevel van het huis. Er zijn nu al ruim twee maanden voorbij (13 januari - 22 maart 2021). Je moet nu daarmee een lange adem hebben…... Je bent immers niet de “enigste” die met “smart” naar glasvezel uitkijkt. Geduld heb ik best wel, want ik heb nog steeds stabiel internet via koperdraad. Een kennis heeft ruim 5,5 maand! moeten wachten tot ze daadwerkelijk de glasvezel kon gebruiken. Ik heb er op gegokt dat ze in deze maand- maart- de glasvezel in huis zouden plaatsen. Dat was dus tè voorbarig, want dat zie ik deze maand echt niet gebeuren :-(

Nu weet ik dat de kpn een omvormer (van licht naar spanning) op de glasvezel aansluiting plaatst zodat je met ieder analoog modem glasvezel kunt gebruiken. Nu ben ik van plan om een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten. Dus zonder een omvormer. Maar zou je dan ook tussen de mogelijkheid kunnen kiezen om rechtstreeks een modem op glasvezel aan te sluiten en ook via de omvormer een analoog modem aan te sluiten? Ik ben me ervan bewust dat ik weer iets vraag waar de meeste mensen niet over hoeven na te denken…...

Wat heb jij toch tegen direct op glasvezel aan sluiten 

Ik heb er helemaal niets op tegen, ik raad het echter sterk af om de NTU (of ONT) te vervangen door een eigen glasvezelmodule. Persoonlijk laat ik de verantwoordelijkheid voor de verbinding op OSI layer 1 graag volledig bij KPN liggen en nogmaals, ik raad iedereen van harte aan om dat ook te doen.

Functioneel behaal je ook geen enkel voordeel met het vervangen van NTU/ONT door een eigen glasvezelmodule.

En mocht er onverhoopt een keer een storing optreden, weet dan dat KPN kan/zal verzoeken om de NTU/ONT en Experia/KPN Box aan te sluiten.


 

Wat heb jij toch tegen direct op glasvezel aan sluiten 

Ik heb er helemaal niets op tegen, ik raad het echter sterk af om de NTU (of ONT) te vervangen door een glasvezelmodule. Persoonlijk laat ik de verantwoordelijkheid voor de verbinding op OSI layer 1 graag volledig bij KPN liggen en nogmaals, ik raad iedereen van harte aan om dat ook te doen.

Functioneel behaal je ook geen enkel voordeel met het vervangen van NTU/ONT door een eigen glasvezelmodule.

Toch niet helemaal waar 

Los van het extra energie verbruik 

Ik kan de glasvezel naar het pop station monitoren

En dat vindt ik een groot voordeel

Ps dat dik uitgedrukte text hoeft niet hoor 


@wjb we krijgen vrije router keuze toch?

Hoe kan kpn je dan verplichten 

Maar geen ramp ik heb de NT en de box12 netjes in een doosje in de meterkast liggen

NT met stofkapje er op zelfs 😂

 


Ik kan de glasvezel naar het pop station monitoren

En dat vindt ik een groot voordeel

En dat is, mijns inziens, dus precies waar je je als abonnee juist niet druk om zou moeten maken. Demping in de glasvezel is nu net iets waar waar je KPN op moet aanspreken als blijkt dat jij daardoor de gecontracteerde snelheid niet kunt halen en waarvan je de verantwoordelijkheid (mijn advies) volledig bij KPN moet laten liggen.


@wjb we krijgen vrije router keuze toch?

Hoe kan kpn je dan verplichten 

KPN verplicht je toch ook niets, ze hoeven je echter ook geen ondersteuning te leveren. Als jij, net als ik, kiest voor een eigen router, dan ben jij ook zelf verantwoordelijk voor de werking.


Ik kan de glasvezel naar het pop station monitoren

En dat vindt ik een groot voordeel

En dat is, mijns inziens, dus precies waar je je als abonnee juist niet druk om zou moeten maken. Demping in de glasvezel is nu net iets waar waar je KPN op moet aanspreken als blijkt dat jij daardoor de gecontracteerde snelheid niet kunt halen en waarvan je de verantwoordelijkheid (mijn advies) volledig bij KPN moet laten liggen.

Ik maak me er ook niet druk om maar de fritzbox houdt mooi een weekgrafiek van wat de glasvezel lijn doet 

Zo kan ik eventueel storingen monitoren 

Zelfde als mijn lokaal netwerk Tp-link omada

Met controller

Kun je ook zeggen niet nodig

Monitoren van het netwerk vindt ik belangrijk

 


Zo kan ik eventueel storingen monitoren 

Zelfde als mijn lokaal netwerk Tp-link omada

Met controller

Kun je ook zeggen niet nodig

Monitoren van het netwerk vindt ik belangrijk

Monitoren van je thuisnetwerk is, mijns inziens, zelfs heel belangrijk voor een optimale werking van het thuisnetwerk.


Zo kan ik eventueel storingen monitoren 

Zelfde als mijn lokaal netwerk Tp-link omada

Met controller

Kun je ook zeggen niet nodig

Monitoren van het netwerk vindt ik belangrijk

Monitoren van je thuisnetwerk is, mijns inziens, zelfs heel belangrijk voor een optimale werking van het thuisnetwerk.

Ja zeker 

 


@NHendriks

Wat meet je dan met zo,n tooltje als ik vragen mag gewoon of er verbinding is?

Ik neem aan als de demping van de glasvezel wil weten er toch een OTDR meter nodig is

Met die tool krijgen we onder andere de resultaten zoals ik ze liet zien. Deze meet de demping op eenzelfde manier als wat de Fritzbox nu bij jou doet. Niet zo accuraat als een OTDR maar dat hoeft ook niet. Met een OTDR kun je namelijk de hele vezel uitmeten en een ervaren monteur kan ook precies zien waar de lassen zitten en dergelijke op de grafiek, voor ons allemaal niet nodig. Verder kunnen we zien welke VLANs er actief zijn, welke diensten er op vast afgenomen worden, welk type modem er is aangemeld in ons systeem maar ook de lengtes van de koperkabel kunnen we zien van centrale tot ISRA.

 

De AON-metingen zijn niet heel bijzonder en laten niet zo veel zien, op DSL-metingen is dan wel weer een hele hoop te vinden.

 


@NHendriks kun je die meting hier ook doen

? Maar ik moet geen uitval krijgen nu i.v.m. F1 wat zo begint

Ik heb provider diensten los staan op de fritzbox 5490

Je mag de meting wel hier plaatsen

Mijn gegevens kun in mijn kpn profile vinden 


Mijn gegevens kun in mijn kpn profile vinden 

Maar die kan @NHendriks niet inzien, hij is immers geen moderator.


@NHendriks kun je die meting hier ook doen

? Maar ik moet geen uitval krijgen nu i.v.m. F1 wat zo begint

Ik heb provider diensten los staan op de fritzbox 5490

Je mag de meting wel hier plaatsen

Mijn gegevens kun in mijn kpn profile vinden 

Meting kan ik zeker uitvoeren, uitval zal er niet door plaats vinden. De gegevens op je profiel kan ik dan weer niet inzien in verband met de AVG :)


@NHendriks kun je die meting hier ook doen

? Maar ik moet geen uitval krijgen nu i.v.m. F1 wat zo begint

Ik heb provider diensten los staan op de fritzbox 5490

Je mag de meting wel hier plaatsen

Mijn gegevens kun in mijn kpn profile vinden 

Meting kan ik zeker uitvoeren, uitval zal er niet door plaats vinden. De gegevens op je profiel kan ik dan weer niet inzien in verband met de AVG :)

Doe eens die meting ik ben benieuwd 


Mijn gegevens kun in mijn kpn profile vinden 

Maar die kan @NHendriks niet inzien, hij is immers geen moderator.

En wat schiet ik hiermee op 

Als @NHendriks mijn lijn kan doormeten dat is mijn vraag

 


Zonder postcode+huisnummer kan ik natuurlijk geen meting doen 😉


Zonder postcode+huisnummer kan ik natuurlijk geen meting doen 😉

Komt ie 


Mijn gegevens kun in mijn kpn profile vinden 

Maar die kan @NHendriks niet inzien, hij is immers geen moderator.

En wat schiet ik hiermee op 

Als @NHendriks mijn lijn kan doormeten dat is mijn vraag

Hoe moet @NHendriks weten welke lijn hij zou moeten doormeten als hij niet weet wie jij bent, wat jouw adres is en wat jouw klantnummer is?

Of weet hij dat wel omdat jullie die informatie via PB's uitgewisseld hebben?


@wjb nu wel heb mijn gegevens doorgegeven 


 

Zo ziet de lijn er een stuk netter uit, lijkt erop dat de meting in de 5490 qua demping toch iets minder accuraat is.

 


@NHendriks

Bedankt je bent geweldig zo,n monteur heb ik wat aan eerlijk en direct een meting 

Mijn vraag is de temperatuur niet wat te hoog in de wijkcentrale 

In ieder geval bedankt voor deze meting 👍


@NHendriks

Mijn vraag is de temperatuur niet wat te hoog in de wijkcentrale 

Dat is niet de temperatuur van de PoP maar van de SFP-module die in de DSLAM zit. Die is met 51 graden helemaal in orde!


@NHendriks

Mijn vraag is de temperatuur niet wat te hoog in de wijkcentrale 

Dat is niet de temperatuur van de PoP maar van de SFP-module die in de DSLAM zit. Die is met 51 graden helemaal in orde!

Ja dat weet ik dat is bij de fritzbox ook zo 

Die van mij op 40 graden 

Maar als jij zegt 50 graden van de module normaal is is dat ook oke 

Ik kan helaas niet een uitlezing doen tussen mijn switches 

Maar @NHendriks aan jou heb ik wat

Als ik de 5590 als deze uit komt vraag ik jou weer om een meting 

Helemaal top van jou 

 


 


Ik dacht dat vlan7 eruit was voor telefonie 

Blijkbaar nog aanwezig 

Met het overzetten van de fritzbox 7590 naar de 5490 moest ik wel de voip gegevens invoeren 


Ik dacht dat vlan7 eruit was voor telefonie 

Blijkbaar nog aanwezig 

Met het overzetten van de fritzbox 7590 naar de 5490 moest ik wel de voip gegevens invoeren 

VLAN 7 wordt door de Experia/KPN Box nog altijd gebruikt voor telefonie. Alleen bij het gebruik van een eigen router loopt telefonie over vlan 6.