Skip to main content

In een poging om de WiFi op de eerste verdieping verder te verbeteren, heb ik sindskort de FRITZ!Box 7583 in het pakket erbij genomen met het idee een MESH netwerk op te zetten met de FRITZ!Powerline 1260e. Dat leek me beter dan een WiFi repeater, omdat daar de snelheid halveert. Ik zou graag op de eerste verdieping ook de maximale snelheid halen als beneden. En dat liefst zonder kabels te trekken.

Nu valt de prestatie van de WiFi via de powerline enorm tegen. Sterker nog, ik merk géén verschil in snelheid. Bekabeld via dezelfde powerline adapter, haal ik wel de snelheid van 100 MB/s overeenkomend met de waarde uit mijn pakket. Waarom blijft de snelheid van WiFi hetzelfde? Die 1260e zou WiFi op 2.4 en 5 GHz moeten uitzenden.

Nu ben ik er al achter gekomen dat de 1260e ook de randaarde gebruikt voor gegevensoverdracht. Mijn fout, dus die hele hoge snelheden ga ik nooit bereiken. Maar ik zou denken dat zelfs via 2 fases een snellere WiFi verbinding mogelijk moet zijn via powerline.

Wat heb ik al gecheckt?

  • Dat in de FRITZ!Box de powerline adapters als MESH zijn geidentificeerd, dus met dat MESH symbool erbij.
  • Dat de powerline adapters op dezelfde groep zijn aangesloten.
  • Meerdere stopcontacten (van dezelfde groep).
  • Verschillende kanalen.

Ik zou haast denken dat de WiFi antennes in de powerline adapter stuk is. Zo heb ik er in ieder geval niks aan, dan kan ik beter de goedkopere powerline adapter met enkel LAN poorten kopen.

Wat zouden jullie mij adviseren? Heb ik domme pech of is powerline toch niet zo geweldig als het lijkt?

Met vriendelijke groet,

Daniel

Goed nieuws. De snelheid via Wifi is nu op de eerste verdieping ook 100 Mbits/s. Helaas kan ik niet vertellen wat er aan de hand was. Ik denk niet dat mijn ritje naar de Karwei om verf te halen het probleem heeft opgelost. Bij terugkomst heb ik het nog 1 keer getest. Hetzelfde stopcontact als eerst en voila, nu werkte het wel. Aan de firmware en opstelling is niks aan veranderd, dus ik kan het jammer genoeg niet verklaren waarom het nu werkt. Ben in ieder geval blij dat het werkt en dat iedereen in huis nu naar tevredenheid kan werken. Hopelijk blijft het de komende tijd ook zo werken!

Gr. Daniel


Hi Daniel, welkom op het forum. 

Fijn om te lezen in ieder geval dat het nu werkt. Ik begon al te twijfelen bij je eerste bericht omdat je bekabeld wel 100 haalde, tot ik je 2e bericht zag. Geen idee wat voor magische verf jij hebt gehaald bij Karwei. :wink:

Ik hoop dat het ook zo blijft werken.Â