Skip to main content
Vraag

Fritzbox 5490 past niet meer na verplaatsen glasvezelaansluiting

• August 26, 2025
  • 19 reacties
  • 166 keer bekeken

Hoop dat iemand ons kan helpen, telefonisch ging het niet zo best. Wij hebben onze glasvezelaansluiting laten verplaatsen. Wij maken gebruik van een fritzbox 5490 met een directe glasvezelaansluiting. De monteur heeft op de nieuwe plek een witte kleine aansluiting gemaakt, in plaats van de huidige te verplaatsen. Gevolg is dat ik mijn router niet kan aansluiten. Na een dag bellen heeft KPN ons een genexiskastje gestuurd, maar die heeft een wan-uitgang en dat past niet. Hoe kom ik morgen op een snelle manier aan een nieuwe fritzbox kan komen zonder weer een dag aan de telefoon te hangen? Bedankt voor de hulp alvast!

19 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 26, 2025

Dag ​@Karin6 plaats even een paar foto's om het duidelijker te maken wat de situatie is. Dan kijken we mee...

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

De oude glasvezelaansluiting 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

De nieuwe aansluiting en mijn huidige fritzbox 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 26, 2025

Hoi ​@Karin6, welkom!

Stap 1: Schuif het zwarte kastje over het witte kastje op de muur (verwijder eerst het stofdopje van de groene aansluiting in het zwarte kastje, dit wordt ook aangegeven door de gele sticker).

Wees voorzichtig, het is allemaal erg kwetsbaar.

Stap 2: Sluit de stroom aan op het zwarte kastje, laat deze rustig opstarten.

Stap 3: Haal voorzichtig het glasvezelkabeltje uit de Fritzbox.

Stap 4: Sluit de rode LAN-kabel aan op het zwarte kastje (ONT) en verbind de andere kant van de rode LAN-kabel met de LAN 1-aansluiting.

Stap 5: Open uw browser en ga naar http://192.168.178.1 of naar http://fritz.box · Stel internet in door de aanwijzingen van de Wizard op te volgen (Kies aansluiting LAN 1, provider KPN)

Handleiding: Pagina 44, hoe in te stellen van de provider.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Aansluiten lukt maar ik krijg helaas geen internetverbinding tot stand. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 26, 2025

Aansluiten lukt maar ik krijg helaas geen internetverbinding tot stand. 

• Branden de lampjes op het ONT ?
  • Open uw browser en ga naar http://192.168.178.1 of naar http://fritz.box · Stel internet in door de aanwijzingen van de Wizard op te volgen (Kies aansluiting LAN 1, provider KPN)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

​@Karin6 

Je heb deze patchcover nodig

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Beste TDN, bnh, het werkt inmiddels. We gaan de boel hier upgraden, dus dan zal ik wel kijken of die patchover via de ict monteur kan. Enig E is nog dat het tv-kastje wel herstart is maar dat de tv het HDMI signaal niet ziet. Dat doet het ook weer. Dank voor de hulp!

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 26, 2025

Beste TDN, bnh, het werkt inmiddels. We gaan de boel hier upgraden, dus dan zal ik wel kijken of die patchover via de ict monteur kan. Enig E is nog dat het tv-kastje wel herstart is maar dat de tv het HDMI signaal niet ziet. Dat doet het ook weer. Dank voor de hulp!

Fijn dat het werkt, wat was de oplossing ?

peter-keetfm
Wijsgeer

Waarom is hier eigenlijk een TY01 vervangen door een TK01.

Een TY01 is toch nog prima te gebruiken.

Worden de TY01 FTU nu vervangen door de TK01 FTU.?

Deze vraag omdat ik zelf ook nog de TY01 gebruik.

Of is dit alleen bij verplaatsing FTU.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 26, 2025

Omdat alles uiteindelijk naar XGS-PON gaat, en dit was een verplaatsing op verzoek van de bewoners denk ik. Dan ga je geen oude aansluitingen opnieuw monteren maar hang je gelijk de nieuwe standaard op.

peter-keetfm
Wijsgeer

Omdat alles uiteindelijk naar XGS-PON gaat, en dit was een verplaatsing op verzoek van de bewoners denk ik. Dan ga je geen oude aansluitingen opnieuw monteren maar hang je gelijk de nieuwe standaard op.

Dat heeft niks met de glasvezel techniek te maken.

Kpn op de TY01 had en krijg ik nog AON.

Bij Odido heb ik nu GPON op deze TY01.

Als ik bij Odido een verhoging zal doen van 2Gbit of meer kom ik op XGS-PON op deze TY01.

Het zal inderdaad de verplaatsing zijn.

Even overheen gelezen in TS dat het om een verplaatsing ging.😅

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 26, 2025

Dat is zeker wel het geval met de nieuwste XGS-PON-techniek, bekijk het volgende verhaal:

Ombouwen van wijkcentrales

Dit doen we door de grote wijkcentrales in AON-gebieden om te bouwen naar XGS-PON. De kabel in de grond hoeft niet aangepast, deze is geschikt voor beide.

Deze omzetting heeft als bijkomend voordeel dat XGS-PON een energiezuinigere technologie is. Wat ook weer bijdraagt aan onze groene doelstellingen!

In de grote wijkcentrales (officieel City POP genoemd) wordt de stroomvoorziening omgebouwd. We vervangen de huidige 230Vac stroomvoorziening door 48Vdc.

Ook passen we de interne bekabeling aan. Dit zorgt ervoor dat de de XGS-PON apparatuur in de POP geplaatst kan worden en verbonden is met de buitenring aan wijkcentrales.

Aanpassingen in het systeem en bij de klant

Dit is echter nog maar de helft van het verhaal. Nadat de fysieke aanpassingen gedaan zijn moeten ook onze systemen aangepast worden. Zodat deze ook weten dat een bepaald adres nóg sneller internet kan krijgen. 

Als nu een klant in een van deze omgebouwde gebieden het nieuwe SuperFiber 4 abonnement zou willen bestellen, dan kan dit ook!

Wel moet dan een deel van je glasvezelkastje (het NT) vervangen worden. Als je het nieuwe 4 Gbit/s abonnement bestelt, dan sturen we daarvoor een monteur. En in sommige gevallen kun je dit zelf doen. Dan sturen we je alleen een nieuwe NT.

4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON | KPN Community

peter-keetfm
Wijsgeer

Dat is zeker wel het geval met de nieuwste XGS-PON-techniek, bekijk het volgende verhaal:

Ombouwen van wijkcentrales

Dit doen we door de grote wijkcentrales in AON-gebieden om te bouwen naar XGS-PON. De kabel in de grond hoeft niet aangepast, deze is geschikt voor beide.

Deze omzetting heeft als bijkomend voordeel dat XGS-PON een energiezuinigere technologie is. Wat ook weer bijdraagt aan onze groene doelstellingen!

In de grote wijkcentrales (officieel City POP genoemd) wordt de stroomvoorziening omgebouwd. We vervangen de huidige 230Vac stroomvoorziening door 48Vdc.

Ook passen we de interne bekabeling aan. Dit zorgt ervoor dat de de XGS-PON apparatuur in de POP geplaatst kan worden en verbonden is met de buitenring aan wijkcentrales.

Aanpassingen in het systeem en bij de klant

Dit is echter nog maar de helft van het verhaal. Nadat de fysieke aanpassingen gedaan zijn moeten ook onze systemen aangepast worden. Zodat deze ook weten dat een bepaald adres nóg sneller internet kan krijgen. 

Als nu een klant in een van deze omgebouwde gebieden het nieuwe SuperFiber 4 abonnement zou willen bestellen, dan kan dit ook!

Wel moet dan een deel van je glasvezelkastje (het NT) vervangen worden. Als je het nieuwe 4 Gbit/s abonnement bestelt, dan sturen we daarvoor een monteur. En in sommige gevallen kun je dit zelf doen. Dan sturen we je alleen een nieuwe NT.

4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON | KPN Community

Dit lijkt mij niet.

Je gaat geen Kpn-netwerk aansturen om bij alle klanten een TY01 FTU te vervangen.

Je zal dit goedkoper op kunnen oplossen door een patchcover met patchkabel.

Of een XGS-PON ONT die geschikt is voor de TY01 FTU.

​@Ik_Combineer Weet jij dit ik ben benieuwd.?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 26, 2025

KPN zal zelf toch wel weten wat ze schrijven ​@peter-keetfm ? Soms wordt hij helemaal vervagen (bij verplaatsing bijvoorbeeld zoals hier) of er komt gewoon een ombouw kit bij. 

peter-keetfm
Wijsgeer

KPN zal zelf toch wel weten wat ze schrijven ​@peter-keetfm ? Soms wordt hij helemaal vervagen (bij verplaatsing bijvoorbeeld zoals hier) of er komt gewoon een ombouw kit bij. 

Ik ben gewoon benieuwd hoe dat gaat.

En kan mij haast niet voorstellen dat de TY01 FTU vervangen zouden worden.

Als ik terug naar Kpn zou kan ik gewoon een patchcover gebruiken en naar de XGS-PON SFP module van mijn Fritzbox gaan. (Zoals ik nu ook doe met GPON)

In ieder geval zal ik een swap van een TY01 naar een TK01 zonde vinden.

Leen59
Wijsgeer
  • August 26, 2025

Heeft ws met 4G te maken. Genexis bv is Max 1G

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • August 27, 2025

Het vervangen van de ftu gebeurt alleen als is die defect is of, zoals bij TS, verplaatst wordt.

Voor het aansluiten van xgspon is dit niet nodig omdat er inmiddels ntu's voor xgspon zijn die ook op de oudere ftu's passen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 27, 2025

Dit heeft niks met 4Gbit te maken. KPN heeft namelijk gewoon ONT's ontwikkeld voor de TY01. Verder praat het stuk van BNH heeft gedeeld over het vervangen van de NT en niet de FTU. 

De FTU is vervangen van een TY01 naar TK01 omdat dit gewoon de huidige standaard is. Dus als er nu ergens een ftu komt is dit een TK01. Maar dit staat volledig los van of het AON of PON is.

Edit; Eagle was me net een minuut voor.