Skip to main content

Stel ik wil een Fritzbox hebben i.p.v. een Experiabox.

 

  1. Kan ik een willekeurige winkel dan kopen en dan bij KPN Tech Support afnemen ?
  1. Of moet ik Fritzbox met Tech support nemen ?

 

bij 1 scheelt dat al 2.50 euro per maand is 30.00 euro op jaar basis. wat best wel veel is.

en als ik bij een willekeurige winkel dan de Fritzbox aanschaf maakt het nog uit welke type ?

 

Je hebt ADSL / VDSL / Glasvezel aansluitingen waar je op moet letten is dus DSL of WAN aansluiting maar voor de rest nog iets waar ik rekening mee moet houden ?

 

Of alleen maar kopen en geen Tech Support voor de  IT kenners onder ons.

Ben benieuwd naar de mogelijkheden omdat ik dat nergens dat kan terug vinden namelijk.

 

En geef graag feedback welke de beste is en welke de slechtste is om daar rekening mee te houden.

Hallo @IT Expert. Bij KPN kun je inderdaad sinds kort een FRITZ!Box afnemen. Je krijgt dan als je een glasvezelaansluiting hebt, of VDSL, de FRITZ!Box 7590. Heb je pairbonding (2 VDSL aansluitingen gecombineerd tot 1), dan sturen we de FRITZ!Box 7583. Dit modem kun je natuurlijk ook altijd zelf aanschaffen en het niet huren via KPN. Mocht je tot koop overgaan in plaats van te kiezen voor de huurconstructie dan kun je gebruik maken van de installatiehandleiding op kpn.com. Uiteraard kunnen en willen TechDesk medewerkers je daar ook mee helpen, heb je wel een abonnement voor de Techdesk nodig. Daar betaal je dan wel €5,00 per maand voor en is maandelijks opzegbaar. De FRITZ!Box i.c.m. Techdesk is voor minimaal 6 maanden. Meer over die optie lees je op: https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm

Je hebt dus 3 opties om uit te kiezen mocht je een FRITZ!Box willen gaan gebruiken voor je KPN abonnement. Jouw forumnaam doet vermoeden dat je aardig wat kennis hebt van IT en kun je dus overwegen om gewoon helemaal zelf alles aan te gaan sluiten zonder Techdesk abonnement. Maar die keuze laat ik aan jou over.


De handleiding is duidelijk aangegeven maar heb wel een vraag daarover:

 

Zodra ik in de willekeurige winkel koop en dan wil gebruiken dan is dat mogelijk ?

Omdat je van KPN een brief ontvangt wanneer de omgezet kan worden (experiabox los koppelen en de fritzbox kan aansluiten) dat is gewoon mogelijk ?


Huh? Brief ontvangen? Van KPN? Over wanneer je de frisse box aan kunt sluiten? 😳😂

Die kun je gewoon op elk moment aansluiten hoor. Daar hoef je niet voor te wachten op een brief.


Je hoeft echt geen tech desk af te nemen als je een FRITZ!Box koopt.

Het aansluiten van een FRITZ!Box is best eenvoudig en er zijn anders voldoende mensen hier op het forum die je daar bij kunnen helpen mocht dst nodig zijn.


Je kunt zoals hierboven ook wordt aangegeven, op elk gewenst moment jouw huidige Experiabox wisselen voor een zelf aangeschafte FRITZ!Box. Er is niet een speciaal signaal nodig dat je vanuit KPN ontvangt. Ben benieuwd voor welke keuze jij gaat @IT Expert 


Heb de experiaboxen V10A vervangen door de fritzbox dat is een wereld van verschil.

waarom lever kpn niet gewoon de fritzbox I.p.v. de experiabox.

gewoon omdat de fritzbox gewoon werkt en meer instel mogelijkheden heeft dan de experiabox.

de experiabox heeft meer storingen dan de fritzbox ook daarom is mijn voorkeur om standaard de fritzbox uit te leveren en de oude experiabox in te leveren bij kpn.

 

fritzbox blijft up to date en is veiliger dan de experiabox.

en je hebt de mogelijkheid om de logs diagnose te gebruiken voor fouten en lekken op te sporen op de fritzbox. Dat kan de experiabox niet waardoor er toch nog veel bugs inzitten die niet eruit gefilterd wordt.


Experiabox is goedkoper. En met die bugs valt het wel mee. Ik heb er nog nooit last van gehad.


Experiabox is goedkoper. En met die bugs valt het wel mee. Ik heb er nog nooit last van gehad.

Ik kan nu niet zeggen dat de V10a en V12 geen kinderziektes hebben (gehad) en ook rond bandsteering is nogal wat te verbeteren.


Is het ook mogelijk om de experiabox V10A terug te sturen in heb de fritzbox 7590 in gebruik en misschien kan KPN een andere klant blij maken / inzetten i.p.v. deze te produceren dan wordt het nog gerecycled en krijg het nog een 2e leven mogelijk. Ik doe er zelf niks meer mee.


Ja hoor @IT Expert 
Stuur het naar:

KPN

Antwoordnummer 10119

2400VB Alphen aan de Rijn

Bonnetje van de post even bewaren


@IT Expert Heeft u die zelf gekocht? En u heeft dus geen abo op de Tech Desk?


@Nick83 ja ik heb deze zelf aangeschaft en geen techdesk die heb ik niet nodig. En dat scheelt ook weer huur op de fritzbox en is dus goedkoper op langere termijn.

 

@huistijger dank je voor de informatie.


@Nick83 ja ik heb deze zelf aangeschaft en geen techdesk die heb ik niet nodig. En dat scheelt ook weer huur op de fritzbox en is dus goedkoper op langere termijn.

Als je geen internet hebt en je belt de klantenservice, dan is het eerste wat die zegt: Experiabox aansluiten. Fritzbox? Daar weet ik niets van. U moet de Experiabox aansluiten. Heeft u die niet? Heeft u die terug gestuurd? Heeft u daar bewijs van? Ow... Dan sturen we u een nieuwe Experiabox op en dan moet u die aansluiten.


Wat een paniek probeer jij te zaaien @Nick83 
Er zijn hier genoeg mensen die hem kunnen helpen en hij kan ook bij de techn. dienst een abonnement nemen, is maandelijks opzegbaar.


Hallo @huistijger , 1 ding is wèl zo, dat als je internetstoringen ervaart de standaard helpdesk aangeeft eerst weer de situatie origineel maken en dan kijken ze verder. Dus een origineel modem retour sturen is niet handig @IT Expert 

 


Is het ook mogelijk om de experiabox V10A terug te sturen in heb de fritzbox 7590 in gebruik en misschien kan KPN een andere klant blij maken / inzetten i.p.v. deze te produceren dan wordt het nog gerecycled en krijg het nog een 2e leven mogelijk. Ik doe er zelf niks meer mee.

Ik zou dat niet doen. In de administratie van KPN blijft dan vermeld staan dat er een Experia Box is geleverd, en die moet aan het einde van het abonnement weer worden ingeleverd. Heb je de Experia Box dan niet meer, dan kan KPN daarvoor een rekening sturen.

Bovendien is de Experia Box nodig als er zich tijdens je abonnement onverhoopt een storing voordoet. Je dient dan de Experia Box aan te sluiten zodat de KPN-medewerker met je kan meekijken wat er eventueel aan de hand is. Dat kan niet met een Fritz!Box.

Kortom: zet je Experia Box voorlopig even in de kast, en haal 'm er pas weer uit als dat nodig is.

Piet. 


@P.J.M. van der Vooren Bedankt voor de uitleg. Ik heb hem in de kast staan (soms sluit ik hem aan om te check op firmware updates voor de V10A) maar gebruik de fritzbox 7590.

 

Alleen snap ik niet waarom KPN de fritzbox ondersteund (uitlevert) als ze niet mee kunnen kijken.

De fritzbox is veel beter dan de V10A ik wacht tot de V12 de standaard wordt i.v.m. WPA3 en WIFI 6 die hebben de oudere experiaboxen niet.

 

Ook IPv6 is niet standaard aan maar moet je in de experiabox aanzetten.

De WIFI bandwith op 2.4Ghz is 20Mhz i.p.v 20/40Mhz (de 5Ghz heeft 20/40/80Mhz staan standaard).

En de ISP DNS staat uit dat kan standaard aan.

En de V10A start op met een oranje lampje continu dat betekend dat de boot loop is loop soms vast als je de reset knop indruk op de V10A tot dat de groen/uit/oranje en dan loslaat dan blijft die hangen in de boot loop en start niet meer op dan moet je de experiabox uitzetten en weer aanzetten met de aan / uit knop en dan doet hij het weer (reset knop niet te lang ingedrukt houden anders krijg je groen/uit/oranje/rood als je dan loslaat).

 

De V10A heeft nog wel bugs die opgelost moeten worden door de ontwikkelteam.

zo ook de signaal van KPN fon die blijft branden ook al heb je die uitgezet in de experiabox V10A of website dan blijft het signaal uitzenden. kan er niet mee het internet op maar je kan wel verbinden.

 

Al met al door de fritzbox aangesloten te hebben heb ik geen last meer van deze bugs.

Ik wilde alleen andere ermee helpen deze opgelost te krijgen.

 

KPN kan de persoonsgegevens analyseren en de kwaliteit van de verbinding analyseren staan beide aan en de Diagnose en onderhoud voor de AVM van de fritzbox om zo bugs / problemen op te sporen (ook Cyberaanvallen en randsomeware en maleware etc etc komen aan het licht voor een veiliger internet) en op te lossen iets wat bij de experiabox ontbreekt.


Elders op dit forum staat dat er naar verwachting in februari 2021 een nieuwe release uitgerold kan worden voor de v10a.

Piet.