Skip to main content

Ik doe een gooi op het forum omdat elke andere manier van contact afketst op de protocollen van de medewerkers.

 

Ik heb reeds 2 weken geleden een klacht ingediend over mijn internet in huis. Na 1,5 uur aan de lijn met de medewerker hebben we 7 keer het kanaal verwisseld en de router gereset. Dit hadden we zelf thuis ook al een aantal keer geprobeerd maar daar wilde de medewerker niets van weten. Toen we tot de conclusie kwamen dat dit niet ging werken, kon ze gebonden door protocollen het volgende voor me doen:

  • Een betaalde monteur sturen
  • Een abbonoment voor de technische telefoondienst afsluiten à 5pm

En als meneer het onzin vind om te betalen om zijn klacht te laten oplossen dan moet hij maar een klacht indienen. Dat heb ik gedaan en ik zou binnen 10 dagen antwoord krijgen.

Na 14 dagen word ik teruggebeld en mis ik de bel op een haar, super vervelend maar ik wil de klacht graag afgehandeld hebben dus ik naar de chat of Hanneke van de klachtenafdeling me terug wil bellen. Nee meneer wij kunnen absoluut geen bericht naar de klachtenafdeling sturen maar misschien kan dat telefonisch. Ik telefonisch proberen: “nee meneer wij mogen zeker niet een berichtje naar de klachtenafdeling sturen”. 

Waarom is elke medewerker van KPN gebonden aan protocollen die ze beperken tot het resetten van een netwerk of de klant laten betalen voor een wifiversterker/monteur/technische telefoondienst. 

 

Weet iemand een manier waarop je door deze burocreautie heen kan komen en iemand kan spreken die ons met ons probleem kan helpen.

 

Edit: 

Het probleem:

Wij hebben 200mbit glasvezel internet van KPN. Aan de bron bij de router ontvangen we 80 op het “beste” kanaal. Dit is in principe niet een bijzonder groot probleem en ik snap dat door corona veel mensen thuis werken. Het probleem zit hem voor ons in het verval. Op “10 stappen” lopen vanaf de router zit de werkkamer, gescheiden door een deur en een gipsenmuurtje. Daar ontvangen we ten hoogste nog 20 maar meestal 10 mbit, wat dan niet genoeg is om te videobellen. Ik vind het gewoon vreemd dat ik in zo'n klein appartement een wifi versterker nodig zou zijn. Dan is er toch gewoon wat mis met de router? We wonen met zijn tweeën en dan zou videobellen op 1 pc toch echt moeten lukken denk ik dan.

De klacht gaat ook over de protocollen van de medewerkers. Mevrouw wist niks van routers maar als ik de vraag wil voorleggen aan iemand die wel verstand van routers heeft moet ik daarvoor betalen. Dat is toch een super rare/frustrerende manier van handelen van KPN.

 

Wij hebben een nieuw abbonement met de xperiabox.

 

 

 

 

 

Ik zou zeggen vertel hier je verhaal en je wordt meer dan uitstekend geholpen.  


Ha Joep,

Ik heb de post geüpdate.


Ik kan over protocollen ed niet vertellen natuurlijk want ik ben maar een klant. Wel ben ik het met je eens dat de telefonische klantenservice helaas vaak steken laat vallen. Wi-Fi is natuurlijk altijd een lastig ding. Er is tegenwoordig zoveel Wi-Fi in de lucht die allemaal van invloed zijn op jouw Wi-Fi.  Zeker als je bijvoorbeeld aan 4 kanten buren hebt. Met alleen een modem redt je het anno 2020 niet meer. Welk modem heb je en heb je de wifimanager al gedaan? https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login


Xperiabox V10A

Ja alleen hadden we die al paar keer gedaan en met de medewerker dus een stuk of 7 keer omdat zij verder niks mocht doen.

 

Ik zou gewoon denken dat als je in zo'n piepklein appartement op zo'n kleine afstand al een wifiversterker nodig hebt, dan is er toch gewoon wat mis met de router.


Download een Wi-Fi analyzer als je wil. Ben wel benieuwd naar de signaal sterkte op diverse plaatsen.


 

 

 

 

Ha Joep,heb je aan deze plaatjes genoeg?  Bovenste plaatje is naast de router, 2e plaatje is in de slaapkamer (aan de andere kant van de muurt, over het algemeen ook voldoende internet) en laatste plaatje is dus in de werkkamer 10 stappen verderop.  Op het plaatje werd hij niet gemeten maar af en toe kwam er wel iets door geloof ik.

 

De “over de tijd grafiek” verspringt heel erg.

 


Heb net nog een speedtest van KPN in de studeerkamer gedaan. Die komt nu uit op 3mbit.


Ik heb net nog een keer de wifimanager kanaalwissel doorlopen. Nu wordt als enige oplossing een Wifi versterker gegeven. Dit moet toch niet nodig zijn op zo’n kleine afstand in een appartement? 


Hoe staat de Experiabox geplaatst? In de meterkast? Wat voor apparaten staan er omheen?

Als je maar 3 mbit haalt, dan moet het mogelijk zijn om 2 versterkers te krijgen. Doe anders eens net alsof je een huis hebt met 2 verdiepingen. En alsof je dan op de bovenverdieping zit.


Experiabox staat naast het contactpunt van de glasvezel geplaatst in de woonkamer. Er loopt een kabel naar de TV voor interactieve TV. Verder weinig stoorzenders in huis geloof ik. Ik snap dat Wifi vervalt en dat je de maximale snelheid alleen haalt met een kabel alleen het verval is mijn inziens gewoon veel te groot. De kamer is letterlijk gescheiden door 1 gipsen wandje. 

 


Wellicht is het ook handig om bekabeld op de Experiabox een speedtest te doen. Dan weet je in ieder geval of je de 200/200 haalt op de experiabox. 

Dan heb je een tekort aan bandbreedte op dat vlak uitgesloten of kun je het aantonen.

Ik heb 500/500 en haal met de wifi speedtest ook heel gekke waarden terwijl bekabeld er dik 500/500 uitkomt door het heel huis. 

Het schijnt dat boven de 100Mb de draadloze speedtest niet echt goed de waarden weet te hanteren.

 


Met kabel wordt de snelheid prima gehaald: 

 

“Het schijnt dat boven de 100Mb de draadloze speedtest niet echt goed de waarden weet te hanteren.” 

→ Nouja daar komen we met het draadloosnetwerk dus niet aan.


 

“Het schijnt dat boven de 100Mb de draadloze speedtest niet echt goed de waarden weet te hanteren.” 

→ Nouja daar komen we met het draadloosnetwerk dus niet aan.

 

Dat bedoel ik dus met dat je draadloos met een bandbreedte boven de 100 andere waarden ziet dan ze daadwerkelijk zijn. 

Ik haal bedraad namelijk, wat ik al zei dik boven de 500/500 en draadloos geeft de test nu de volgende waarden aan: 

Wat ik wil aangeven is dat de waarden uit je draadloze speedtest niets zeggen. 

Desalniettemin vind ik dat de waarden uit jouw wifi analyzer wel tegenvallen. 


Ok duidelijk. Maar videobellen op 1 computer moet alsnog gewoon mogelijk zijn met deze snelheid toch? Mijn vriendin moet elke keer naast de router parkeren als ze wil bellen.


Ok duidelijk. Maar videobellen op 1 computer moet alsnog gewoon mogelijk zijn met deze snelheid toch? Mijn vriendin moet elke keer naast de router parkeren als ze wil bellen.

Dat is zeker mogelijk. Hier een staatje voor het gebruik van Skype. Ik denk niet dat Teams, Zoom of iets anders heel veel afwijkt.

Wat misschien nog wel van belang kan zijn is dat je op de 5GHz band een veel korter bereik hebt dan op de 2,4GHz. De laatste draagt verder.


Als ik in de router kijk lijken ze beiden aan te staan: kan ik daar iets mee?

 


Merk je ook verschillen in snelheid  als je de kanalen op je Experiabox wijzigt? Probeer eens stand “automatisch”.


Kanalen veranderen werkt elke keer tijdelijk en een beetje. De kanalen hebben we de afgelopen weken elke keer veranderd, handmatig en via de kpn tools. Werkt af en toe iets maar nooit voor langer dan een dag. Sowieso is het verval altijd nog steeds erg groot dus af en toe werkt videobellen net wel of net niet in de werkkamer als je de kanalen wisselt.

 


Hoi @WietseH .  Welkom op het forum.

Er lopen dus nu twee kwesties? De afhandeling van een klacht en de aanleiding tot die klacht (slecht wifi).

Ik zou graag het technische probleem met jou aanpakken. Ik lees dat je twijfelt aan de capaciteiten van de experiabox. Draadloos internet kent veel variabelen en kan al snel negatief beinvloed worden door omgevingsfactoren.

Ik wil best proberen om die experiabox te vervangen. Maar als dat geen soelaas biedt, lijkt het mij toch wenselijk om voor die gratis wifi versterkers te gaan. Deze dienen wel bedraad en tactisch opgesteld te worden in de woning.

Laat maar weten wat jouw voorkeur heeft. 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.