Skip to main content

Sinds 2 dagen kan ik niet meer met ftp werken na de modem update.  De firewall staat nu ingesteld op “middel” en die blokkeert elke ftp poort 21-22

Als ik de beveiliging naar standaard zet dan werkt alles weer maar dan wordt er niks geblokkeerd.  De handmatige instelling van de firewall geeft hetzelfde probleem en blokkeert ook veel te veel.  Ik moet nu beveiligingen gaan verwijderen om weer te kunnen werken. 

Ook poort die je nodig hebt om te emailen al dan niet ssl zijn standaard geblokkeerd.

Wie heeft dit bedacht bij KPN?  Jullie kunnen niet zomaar besluiten om een beveiliging in te stellen die mensen tegenhoudt om hun werkzaamheden uit te voeren.

Waar is de communicatie hierover?

Ik vind dit knap waardeloos dat jullie mijn internet verzieken met een modem update ervaar ik als ongepaste inmenging. Jullie zouden op zijn minst ervoor moeten zorgen dat jullie fatsoenlijk communiceren en er voor zorgen dat alles werkt als voorheen.  Een berichtje dat we het modem gaan updaten is NIET GENOEG als jullie ook de firewall gaan veranderen!

Ik ben hier boos over want dit heeft me behoorlijk wat tijd gekost om uit te zoeken waar het probleem zat.

Geen dank!  Waardeloos !

Hoi ​@BackuPs. Vervelend dat je zo verrast bent door deze modemupdate. Dat is natuurlijk niet onze bedoeling, maar gelukkig bestaat er zoiets als een KPN Community waar veel informatie te vinden is :)

Ik zie dat je in een ander topic al antwoord hebt gekregen van andere communityleden. Hopelijk kom je daar al iets verder mee. En ik denk dat er in dit topic ook veel informatie voor jou te vinden is hoe je jouw probleem kunt verhelpen. 

Als laatste wil ik je nog wijzen op onderstaand kennisbankartikel wat uitleg geeft over deze modemupdate en ook heel uitgebreid ingaat op de beveiligingsinstellingen.

Hoi ​@BackuPs. Vervelend dat je zo verrast bent door deze modemupdate. Dat is natuurlijk niet onze bedoeling, maar gelukkig bestaat er zoiets als een KPN Community waar veel informatie te vinden is :)

Ik zie dat je in een ander topic al antwoord hebt gekregen van andere communityleden. Hopelijk kom je daar al iets verder mee. En ik denk dat er in dit topic ook veel informatie voor jou te vinden is hoe je jouw probleem kunt verhelpen. 

Als laatste wil ik je nog wijzen op onderstaand kennisbankartikel wat uitleg geeft over deze modemupdate en ook heel uitgebreid ingaat op de beveiligingsinstellingen.

Het probleem is dat jullie (KPN) niet communiceren wat de gevolgen zijn van een update. 

het moet zo zijn dat jullie duidelijk aangeven wat de gevolgen zijn van een update en dat gebruikers niet uren zitten te zoeken waarom iets ineens niet meer werkt.

Hier antwoorden met “we hebben een forum en daar staat de oplossing in!” dat is poeppraat!  Jullie hadden proactief moeten werken!  Een email met “we gaan updaten en dit kun je tegenkomen!”

Je antwoordt maakt me alleen maar bozer.  Echt man je hebt geen benul wat KPN veroorzaakt met dit soort updates waar ze even besluiten om een instelling anders te maken!

Dank? Neen!  een dikke onvoldoende en ik ga echt uitkijken naar een ander provider. zeker na je antwoord,

Waarom plaats je niet je eigen modem/router dan heb je 100% beheer over je eigen infra en ben je niet afhankelijk 😀 en geen verrassing meer na updates 

Of je huurt een Fritzbox bij KPN. Daarnaast wordt het FTP protocol al jarenlang beschouwd als zeer onveilig, puur omdat alle inloggegevens in rauwe tekst over de lijn gaan en niks hierin gecodeerd wordt. Eigenlijk zou je bij je hostingprovider moeten vragen of ze SFTP gaan ondersteunen. 

Zelfs XS4ALL heeft om deze redenen al enkele jaren geleden hun homepages enkel beheerbaar te maken vanaf SFTP.

Het probleem is dat jullie (KPN) niet communiceren wat de gevolgen zijn van een update. 

het moet zo zijn dat jullie duidelijk aangeven wat de gevolgen zijn van een update en dat gebruikers niet uren zitten te zoeken waarom iets ineens niet meer werkt.

Hier antwoorden met “we hebben een forum en daar staat de oplossing in!” dat is poeppraat!  Jullie hadden proactief moeten werken!  Een email met “we gaan updaten en dit kun je tegenkomen!”

Je antwoordt maakt me alleen maar bozer.  Echt man je hebt geen benul wat KPN veroorzaakt met dit soort updates waar ze even besluiten om een instelling anders te maken!

Dank? Neen!  een dikke onvoldoende en ik ga echt uitkijken naar een ander provider. zeker na je antwoord,

De updates zijn bedoeld om de veiligheid van het internet te waarborgen. Proactief handelen is niet mogelijk als het probleem pas later aan het licht komt...

De updates zijn bedoeld om de veiligheid van het internet te waarborgen. Proactief handelen is niet mogelijk als het probleem pas later aan het licht komt...

Onzin…. ook jij praat (nog meer) poep.

Dat heet testen voordat je iets uitrolt.  KPN moet zijn werk beter doen en zorgvuldig de zaak testen.  Als je dat doet kun je ook proactief handelen!.

Als ik meer veiligheid wil dan kan ik dat zelf instellen. En als KPN het instelt dan moeten ze COMMUNICEREN wat een update gaat doen.  Je kunt niet zomaar poorten dichttimmeren waarvan je kunt weten dat ze worden gebruikt. Ze kunnen dat notabene zien dat ze veel worden gebruikt. Dacht je dat ze dat niet kunnen monitoren in hun knooppunten?  Whahaha…. verdiep je eens eerst in zaken.

Vergeten wat er dit jaar is gebeurd bij microsoft toen een Australische partner een update  uitrolde van hun beveiligingssoftware?  Alle luchthavens gingen plat.

KPN zou  excuses kunnen en moeten te bieden. Maar ze verschuilen zich achter wat eigenlijk? gewoon Waardeloos.

Zoals ik net zei: Het FTP protocol wordt al jarenlang beschouwd als zeer onveilig, puur omdat alle inloggegevens in rauwe tekst over de lijn gaan en niks hierin gecodeerd wordt. Eigenlijk zou je bij je hostingprovider moeten vragen of ze SFTP gaan ondersteunen. 

Zelfs XS4ALL heeft om deze redenen al enkele jaren geleden hun homepages enkel beheerbaar te maken vanaf SFTP.

Dus ik vind het zo gek nog niet dat ze proactief handelen. Dus hoezo een excuses? Eigenlijk zou je bij je hosting erop moeten aandringen om SFTP te gebruiken. 

Zoals ik net zei: Het FTP protocol wordt al jarenlang beschouwd als zeer onveilig, puur omdat alle inloggegevens in rauwe tekst over de lijn gaan en niks hierin gecodeerd wordt. Eigenlijk zou je bij je hostingprovider moeten vragen of ze SFTP gaan ondersteunen. 

Dus ik vind het zo gek nog niet dat ze proactief handelen. Dus hoezo een excuses? Eigenlijk zou je bij je hosting erop moeten aandringen om SFTP te gebruiken. 

Ga jij lekker hosters over de hele wereld voorschrijven om sftp scp in te stellen. Zo werkt dat niet en vooral niet buiten Nederland.

Proactief handelen is prima. Maar wel communiceren over de gevolgen hoort daarbij zodat je niet zit te klooien en je tijd te verkloten over waarom iets ineens niet meer werkt.

Ik deel je mening niet.  KPN zou excuses moeten aanbieden voor iets dat ze ongevraagd en zonder documentatie aanpassen dat gevolgen heeft voor werkwijze van bedrijven.

Aan de andere kant is jouw hosting een excuus verschuldigd dat ze oude protocollen gebruiken. De meningen blijven verdeeld, dat is duidelijk. 

Verder zou KPN als het goed is moeten mailen als er een update klaarstaat. 

Het is zeker niet mijn bedoeling om je nog bozer te maken, laat mij dat voorop stellen. We communiceren echter wel vooraf via mail en SMS dat er een modemupdate zit aan te komen. Zoals je misschien wel kunt begrijpen kunnen we dan niet voor elk scenario of modeminstelling uitschrijven wat de gevolgen zijn. Op onze community hebben we wel een heel mooi artikel gewijd aan wat de update inhoudt en wat je kunt verwachten. Je kunt je ook abonneren op onze product updates, zodat je vooraf geïnformeerd wordt over de update (en alle andere updates).

Dat gezegd hebbende vind ik het wel vervelend dat het zo'n impact voor jou heeft gehad en dat je veel tijd en moeite hebt moeten steken in het zoeken van een oplossing. We nemen zulke feedback over de communicatie natuurlijk wel mee naar een volgende keer. 

Als laatste wil ik je ook vragen toch iets te letten op je toon en woordgebruik. Je mag natuurlijk boos zijn op KPN, maar je praat hier voornamelijk met andere klanten die in hun vrije tijd hun hulp en kunde aanbieden. 

Reageer