Skip to main content
Beantwoord

FTU geplaatst op onmogelijk bereikbare locatie

• February 20, 2026
  • 15 reacties
  • 188 keer bekeken

Hoi!

Ik ben recentelijk komen wonen in een appartement op de 7e verdieping en ik dacht mooi! er is glasvezel! Ja maar nee.

Blijkbaar is de FTU geinstalleerd op de begane grond en woon ik op de 7e verdieping waar bij er tussen mijn apartement ook nog een liftschacht zit. Het is voor mij onmogelijk om de modem beneden te zetten en een Cat 7 naar boven te trekken (er zijn ook geen bestaande kabelleidingen zover ik weet)

Ik ben nu gebonden aan een coax leiding wat oke werkt maar wat als dat ooit stopt? Ik heb geen vertrouwen in een 5G verbinding en ben wel van mening dat dfe plaatsing van de FTU nu echt voor de buhne is want.. niemand zal hier wat mee kunnen?

Welke opties heb ik om toch van mijn glasvezel verbinding te kunnen genieten zonder een klap geld kwijt te zijn?  (het gaat hier om een huur appartement)

Beste antwoord door rvk01

Het is voor mij onmogelijk om de modem beneden te zetten en een Cat 7 naar boven te trekken (er zijn ook geen bestaande kabelleidingen zover ik weet)

Ik ben nu gebonden aan een coax leiding wat oke werkt maar wat als dat ooit stopt? 

Coax uit de buis halen en utp kabel erin trekken?

Je kunt ook even navragen bij de verhuurder (moet toch als coax eruit gehaald wordt) hoe zij het gezien hadden om een netwerkkabel naar het appartement te leggen. Zij zijn betrokken geweest bij de aanleg van glasvezel dus wellicht dat er wel een mogelijkheid is (die jij niet kan zien). Hoe hebben andere het gegaan? Dus wellicht toch via de coax leiding of misschien ligt er wel een extra leiding.

15 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • February 20, 2026

Het is voor mij onmogelijk om de modem beneden te zetten en een Cat 7 naar boven te trekken (er zijn ook geen bestaande kabelleidingen zover ik weet)

Ik ben nu gebonden aan een coax leiding wat oke werkt maar wat als dat ooit stopt? 

Coax uit de buis halen en utp kabel erin trekken?

Je kunt ook even navragen bij de verhuurder (moet toch als coax eruit gehaald wordt) hoe zij het gezien hadden om een netwerkkabel naar het appartement te leggen. Zij zijn betrokken geweest bij de aanleg van glasvezel dus wellicht dat er wel een mogelijkheid is (die jij niet kan zien). Hoe hebben andere het gegaan? Dus wellicht toch via de coax leiding of misschien ligt er wel een extra leiding.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 20, 2026

Ja ik heb dat al nagekeken maar de coax is in de meterkast nergens te vinden. Ik had zelf inderdaad ook het idee om een cat7 op de FTU aan te sluiten en wellicht met de coax mee te trekken maar kan het nergens vinden. 

Denk dat de overleg met de verhuurder wellicht een goede optie is, ben best bereid om een kabel te betalen maar daar houdt het dan ook wel echt bij op 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Ik had zelf inderdaad ook het idee om een cat7 op de FTU aan te sluiten en wellicht met de coax mee te trekken maar kan het nergens vinden. 

Verhuurder of pandbeheerder zal wel weten waar die coax binnen komt (als dat centraal is).

Anders zou je ook kunnen bekijken of buitenom langs de muur een optie is (zoals ze ook glasvezel aanleggen). Maar dat zul je dus inderdaad altijd wel met de pandbeheerder moeten overleggen en regelen. Hopelijk is er een makkelijke oplossing want het zou zonde (en raar) zijn als ze de glasvezel kastjes wel centraal hebben aangelegd zonder plan te hebben om die in de woningen te krijgen.

• February 20, 2026

Wat een vreemde situatie is daar ontstaan, zo lijkt het, of ontbreekt er ergens informatie ?

Hier net zoiets :

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Wat een vreemde situatie is daar ontstaan, zo lijkt het, of ontbreekt er ergens informatie ?

Hier net zoiets :

Wow! Ja dat is nog wel een tikje erger. Gelukkig zijn het bij ons wel 4 individuele kasten dus ik heb wel mijn eigen meterkast beneden. Het is echter onmogelijk om ergens een kabel te vinden die rechtstreeks naar boven gaat. 

Ik vind het ook wel heel erg jammer dat KPN netwerk ook heeft toegegeven dat er iemand voor mij gebruik heeft gemaakt van het glasvezel (Via het haalbaarheidsonderzoek) terwijl er niet eens een stroompunt aanwezig is om het FTU op aan te sluiten :) Maarja, dat is bijzaak.

Ik denk dat ik gewoon even met de verhurende partij in gesprek moet gaan om dit werkend te krijgen want zoals ik al aangaf… als er iets met de coax zou gebeuren dan zit ik zonder internetaansluitpunt in mijn woning en om nou op een gammele 5g verbinding te zitten zou mijn woonplezier nou ook niet echt goed doen.

Ik blijf het vreemd vinden dat er wordt gekozen om in flats en appartementen zo makkelijk te zeggen ‘Ja FTU hangt, zoek het verder zelf maar uit’ alsof je de waterleiding aanlegt tot aan de gallerij en verder zoek je het zelf maar uit 😂

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

​@Mc13 Je kan ook de bestaande Coax gebruiken en via MoCa adapter een ethernet verbinding van meterkast naar jouw woning te realiseren. MoCa 2.0 maakt 1Gbs mogelijk, MoCa 2.5 2,5Gbs en MoCa 3.0 10Gbs. Een voorbeeld van MoCa 2.5 (MoCa 3.0 is nog niet te koop)

https://www.amazon.nl//dp/B0931V5847

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 21, 2026

​@Mc13 Je kan ook de bestaande Coax gebruiken en via MoCa adapter een ethernet verbinding van meterkast naar jouw woning te realiseren. 

Dan moet je wel het begin van die coax zien te vinden (wat hier ook een probleem was). En als je die coax hebt gevonden kun je er ook een utp bij trekken of vervangen 😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

En als je die coax hebt gevonden kun je er ook een utp bij trekken of vervangen 😉

Een kabel trekken over 7 verdiepingen (25m) is niet te doen.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 21, 2026

En als je die coax hebt gevonden kun je er ook een utp bij trekken of vervangen 😉

Dan ben ik toch uiterst benieuwd naar wat de glasboer die de FTU's aangelegd heeft in gedachte had.

Je kunt uiteraard ook nog denken aan een powerline adapter optie (omdat het een eigen meterkast is) maar die dingen zijn zeker geen ideale oplossing. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Eerlijk gezegd zou ik er best de moeite voor willen doen en een trekveer willen huren of regelen viavia. Het grootste probleem is hier inderdaad wat ​@rvk01 aangeeft… waar zit de coax? Maar het is in ieder geval wel zeker de moeite waard om te kijken naar een MoCa adapter! Ik wist niet dat zoiets bestond :)

Stap 1 is denk ik overleggen met de verhuurder wat de mogelijkheden zijn en waar mijn coax zit en stap 2 is dan kijken, wat is er mogelijk mbt (door)trekken van een kabel. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

Eerlijk gezegd zou ik er best de moeite voor willen doen en een trekveer willen huren of regelen viavia.

Het probleem is niet huren of lenen een trekveer maar dat je de koax-kabel als trekveer moest gebruiken, dus het einde aan een ethernet-kabel vast maken (plakband) en naar boven trekken. Maar over 7 verdieping (en bochten) is de kans groter, dat je de vloer van je benedenbuurman naar boven trekt dan de ethernet-kabel. De coax aanlegger trok toen de kabel ook niet over de hele lengte maar verdieping voor verdieping.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Eerlijk gezegd zou ik er best de moeite voor willen doen en een trekveer willen huren of regelen viavia.

Het probleem is niet een trekveer maar dat je de koax-kabel als trekveer moest gebruiken, dus het einde aan een ethernet-kabel vast maken (plakband) en naar boven trekken. Maar over 7 verdieping (en bochten) is de kans groter, dat je de vloer van je benedenbuurman naar boven trekt dan de ethernet-kabel. De coax aanlegger trok toen de kabel ook niet over de hele lengte maar verdieping voor verdieping.

Goed punt! Houd ik zeker rekening mee! Mocht het inderdaad lastig worden dan zal een verplaatsing van de FTU de enige oplossing zijn.. Via de voorkant in een kabelgoot langs het gebouw maar dat zullen dan kosten worden die ik niet wil betalen, natuurlijk! haha

• February 21, 2026

Als ik dit zo lees is er tijdens de aanleg van de glasvezel nooit een schouwer in de woningen zelf geweest of die schouwer besloot mogelijk in overleg met de verhuurder/pand eigenaar dat deze methode het makkelijkste/ goedkoopste was. 

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe andere bewoners van dezelfde etage of hoger dit hebben opgelost. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Als ik dit zo lees is er tijdens de aanleg van de glasvezel nooit een schouwer in de woningen zelf geweest of die schouwer besloot mogelijk in overleg met de verhuurder/pand eigenaar dat deze methode het makkelijkste/ goedkoopste was. 

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe andere bewoners van dezelfde etage of hoger dit hebben opgelost. 

Ik ga binnenkort gewoon even langs de buren en inderdaad even navragen hoe het zit! Gelijk een goede reden om even kennis te maken met de buren

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Mc13, welkom op onze community! Dat is wel een bijzondere situatie zo! Ik zie dat er al heel goed meegedacht wordt! Ik hoop dat het lukt met de glasvezel! Laat je ons weten hoe t afloopt?

We hebben een kennisbankartikel geschreven dat misschien wel relevant is trouwens: