Skip to main content
Beantwoord

FTU geplaatst op verkeerde plek zonder overleg

• September 27, 2025
  • 38 reacties
  • 726 keer bekeken

Na maanden wachten op een glasvezelaansluiting kwam er gisteren (26-09-25) eindelijk een monteur langs om de FTU aan te sluiten. Alleen: een dag eerder had ik per mail laten weten dat ik door omstandigheden niet aanwezig kon zijn en dat de installatie dus niet door kon gaan.

Toch is er een monteur binnen geweest. De persoon die toevallig thuis was, heeft geen technische kennis en heeft de installatie maar laten gebeuren. Het resultaat? De FTU is geplaatst in de slaapkamer, direct naast de balkondeur, een totaal onbruikbare plek.

Wie bepaalt zoiets? Er is geen overleg geweest, geen afstemming, en geen rekening gehouden met mijn eerdere bericht. Ik kan hier letterlijk niets mee en ben nu van plan de FTU zelf te verwijderen.

Ik had gehoopt eindelijk over te kunnen stappen naar glasvezel, maar dit is een enorme teleurstelling. Voor nu blijf ik bij Ziggo. En ja, ik deel dit hier zodat anderen gewaarschuwd zijn, en zodat KPN (of eh-infra.nl) hopelijk leert van dit soort fouten.

Zijn er anderen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En is er nog een manier om dit te corrigeren zonder weer weken te moeten wachten?

Groet,

Domize

Beste antwoord door Domize

Dank voor alle reacties en inzichten.

Mijn klacht is inmiddels formeel ingediend bij KPN Netwerk, en ik wacht op inhoudelijke opvolging. De situatie is voldoende toegelicht: het gaat om een generieke plaatsing zonder functionele controle, met als gevolg een fysiek onbruikbare aansluiting.

Verdere discussie op dit forum lijkt vooral te herhalen wat al gezegd is. Ik sluit dit deel daarom af en zal eventuele updates vanuit KPN Netwerk hier delen zodra die er zijn.

38 reacties

• September 27, 2025

Dat ze hem daar geplaatst hebben zal niet voor niets zijn. Wat voor woning is het? Hoogbouw? Appartement? Is er een VVE of zoiets? Koop of huur?

Hoe loopt de kabel buiten? Kan de kabel buiten eenvoudig van de plek waar die nu zit naar de gewenste plek gebracht worden?

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Dat ze hem daar geplaatst hebben zal niet voor niets zijn. Wat voor woning is het? Hoogbouw? Appartement? Is er een VVE of zoiets? Koop of huur?

Hoe loopt de kabel buiten? Kan de kabel buiten eenvoudig van de plek waar die nu zit naar de gewenste plek gebracht worden?

Het is een koopappartement met actieve VvE. De FTU is geplaatst in de slaapkamer, direct naast de balkondeur. Geen stroom, geen logische plek voor een router, en geen mogelijkheid om fatsoenlijk bekabeling richting de woonkamer te leggen.

De dag voor installatie had ik per mail aangegeven dat ik niet aanwezig kon zijn. Toch is de monteur binnengekomen en heeft de installatie afgestemd met iemand die denkt dat een router iets is wat je in de keuken bewaart. Resultaat: een totaal onbruikbare aansluiting.

Die persoon kreeg te horen dat “de goot vol zit” en dat dit dus “bij iedereen zo gedaan wordt”. Hun infrastructuurprobleem is nu mijn functionele beperking geworden. Terwijl de gewenste plek, waar de COAX zit in de woonkamer, letterlijk één meter verder ligt aan de andere kant van de gevel waar de woonkamer en balkon zitten.

Wat betreft de kabel buiten: geen idee. Ze zijn met een hoogwerker aan de gevel bezig geweest, maar ik heb geen inzicht gekregen in hoe of waar die precies loopt. Communicatie was nul. Of het eenvoudig te verleggen is blijft dus gissen. Zie afbeelding:

De monteurs van eh-infra zijn waarschijnlijk na dit weekend nog actief rond ons gebouw. Dus als er nog iets te corrigeren valt, dan is dit het moment. Ik heb tot nu toe nog geen reactie gehad op mijn mail, dus ik hoop dat dit niet weer zo’n traject wordt van weken stilstand. Als jij of iemand anders hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag.

• September 27, 2025

Ok. Duidelijk plaatje 👍

Er zit daar een deur. Hoe moeten ze die deur voorbij zien te komen? De kabel gewoon over de vloer leggen? Of boven de deur tegen de muur monteren? En dan aan de andere kant van de deur weer naar beneden met een goot over de muur? Wil je dat? Veel mensen vinden dat dan weer lelijk.

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Er zit daar een deur. Hoe moeten ze die deur voorbij zien te komen? De kabel gewoon over de vloer leggen? Of boven de deur tegen de muur monteren? En dan aan de andere kant van de deur weer naar beneden met een goot over de muur? Wil je dat?

Je beschrijft een binnenroute alsof ik een kabel door de slaapkamerdeur wil trekken richting de woonkamer. Dat is niet wat ik bedoel. De FTU is geplaatst naast de balkondeur in de slaapkamer. De gewenste plek zit aan de andere kant van de gevel, in de woonkamer, waar de COAX zit.

Dus nee, ik wil geen goot over de muur, geen kabel over de vloer, en ook geen circusact boven een deurpost. Ik wil gewoon dat de aansluiting komt op de plek waar hij functioneel hoort, net zoals de COAX daar al zit, wat bewijst dat een doorvoer via die gevel mogelijk is.

• September 27, 2025

Je beschrijft een binnenroute alsof ik een kabel door de slaapkamerdeur wil trekken richting de woonkamer.

Dat maakt niet uit. Met glasvezel buiten zou hetzelfde moeten gebeuren. Monteurs kunnen niet toveren.

Ze kunnen niet een aansluitpunt in de woonkamer maken zonder dat die kabel over de muur loopt. Die kabel zie je altijd.

Voor de coax kabel is tijdens de bouw al gezorgd dat deze netjes in de muur zit weggewerkt. Dat is met glasvezel niet zo. Dus je krijgt een kabel over de muur. Monteurs van KPN gaan die kabel niet in de muur wegwerken.

• Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Je beschrijft een binnenroute alsof ik een kabel door de slaapkamerdeur wil trekken richting de woonkamer.

Dat maakt niet uit. Met glasvezel buiten zou hetzelfde moeten gebeuren. Monteurs kunnen niet toveren.

Ze kunnen niet een aansluitpunt in de woonkamer maken zonder dat die kabel over de muur loopt. Die kabel zie je altijd.

Voor de coax kabel is tijdens de bouw al gezorgd dat deze netjes in de muur zit weggewerkt. Dat is met glasvezel niet zo. Dus je krijgt een kabel over de muur. Monteurs van KPN gaan die kabel niet in de muur wegwerken.

Die COAX is later aangelegd. Het appartement stamt uit 1951, toen bestond kabeltelevisie nog niet eens. Dus ja, er is eerder al een doorvoer gemaakt via die gevel. Dat bewijst dat het technisch kan.

Niemand vraagt om magie. Ik wil geen kabel over de vloer of langs de muur. Ik wil een aansluiting op een plek die functioneel en logisch is. Dat heet plannen en communiceren, niet toveren.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Ik wil een aansluiting op een plek die functioneel en logisch is. Dat heet plannen en communiceren, niet toveren.

Dat je via email een afspraak had gewijzigd, is waarschijnlijk de verkeerde weg. Via email kan je een  afspraak voor installatie-monteur maar niet voor glasvezel monteur wijzigen. Dit doet je via

https://netwerk.kpn.com/formulieren/aansluit-afspraak/

De monteur wist het niet en kwam en trof iemand aan, de geen bezwaar maakte over de plek van FTU. Dus je kan hem niet de fout aanrekenen. Voor een monteur is een plek meest logisch, de kortste weg naar de kabelgoten buiten nodig heeft. Als de kabelgoot precies naast de balkondeur ligt, dan is voor hem logisch daar een gaat te boren en naar binnen te voeren.

• September 27, 2025

Die COAX is later aangelegd. Het appartement stamt uit 1951, toen bestond kabeltelevisie nog niet eens. Dus ja, er is eerder al een doorvoer gemaakt via die gevel. Dat bewijst dat het technisch kan.

Dat kan zo zijn. Maar KPN doet dat niet.

Niemand vraagt om magie. Ik wil geen kabel over de vloer of langs de muur. Ik wil een aansluiting op een plek die functioneel en logisch is. Dat heet plannen en communiceren, niet toveren.

Vergeet dat maar. KPN gaat de kabel niet wegwerken in de muur. Die word gewoon over de muur gelegd. Daar moet je het mee doen. En anders geen glasvezel. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 27, 2025

Beste ​@Domize via https://www.mijnaansluiting.nl/home

kun je een offerte vragen voor aanpassing van de installatie.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Ook wij hebben een probleempje met het recent aangelegde glasvezelaansluitpunt. Deze zit té laag en niet fraai afgewerkt. Via de bouwkundige van onze VvE gaan we van Gelder (onderaannemer) aan zijn/haar jasje trekken en vragen of e.e.a. op korte termijn kan worden gefixt. Wellicht kan je e.e.a. bewerkstelligen via de VvE en er wat druk opleggen.

Succes!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 27, 2025

Een offerte via mijnaansluiting zou niet minder dan 700€ zijn … Een betaald monteur van KPN boeken kost niet meer dan 100€

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 27, 2025

Je hebt nu de glasvezel in huis via KPN-netwerk. Dit is een aparte BV, die niets met KPN de provider te maken heeft. Geen stroom, maar dat zou een monteur van de provider KPN moeten oplossen. Dan een gat in de muur voor de netwerkkabel naar je modem. Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs, maar je kunt alleen nog iets bereiken via mijnaansluiting.nl, of je moet dit via je vve proberen te spelen. En per mail iets afblazen op het laatste moment is niet slim. En via de gevel over/onder het balkon? Is niet logisch voor een monteur en zeker niet wenselijk. Ikzelf heb de FTU in de meterkast, maar de netwerkkabel naar het modem via een gat in de muur en plint in de woonkamer. Ideaal, nee, maar beter dan de Ziggo aansluiting naast de verwarming. Want toentertijd was de meterkast taboe. In mijn vorige woning werd de aansluiting van Ziggo op de muur gemaakt, terwijl er een 1 m verder in de muur een coax-doos zat. Standaard installatie bij een nieuwe woning toen. Een geluk dat de groene kabel in een lus in de kruipruimte lag.

• September 27, 2025

Al met al, niet zoals een profesioneel het zou willen doen, ik hoop dat een moderator snel actie voor jou onderneemt. 

Vul bij jouw profiel  de gegevens in.  Dan kunnen de moderators direct actie ondernemen maandag. 

https://community.kpn.com/settings/profile

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • September 27, 2025

@Domize     Als het goed is dan is hier in een VvE vergadering over gesproken. En is er door het VvE bestuur een zogenaamd plaatsingsdocument getekend.

In dat document staat waar de glasvezelaansluiting wordt geplaatst.

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Dank ​@JanD, ik ken mijnaansluiting.nl, maar dat is bedoeld voor extra werk of maatwerk, niet voor het corrigeren van een misplaatste FTU die zonder overleg is geïnstalleerd op een onbruikbare plek.

Ook wij hebben een probleempje met het recent aangelegde glasvezelaansluitpunt. Deze zit té laag en niet fraai afgewerkt. Via de bouwkundige van onze VvE gaan we van Gelder (onderaannemer) aan zijn/haar jasje trekken en vragen of e.e.a. op korte termijn kan worden gefixt. Wellicht kan je e.e.a. bewerkstelligen via de VvE en er wat druk opleggen.

Succes!

@driemaster, jullie aanpak via de VvE richting de onderaannemer is interessant. In mijn geval gaat het niet om afwerking of hoogte, maar om pure onbruikbaarheid: geen stroom, geen routermogelijkheid, en geen logische route naar de woonkamer.

Meerdere eigenaren met wat technische inzicht beginnen inmiddels vragen te stellen over de gekozen plek voor de FTU. Er zijn al mails richting de VvE verstuurd, dus we wachten af of daar iets mee gedaan wordt.

Een offerte via mijnaansluiting zou niet minder dan 700€ zijn … Een betaald monteur van KPN boeken kost niet meer dan 100€

@TDN Dank voor je reactie en toelichting. Maar laten we even helder blijven: dit gaat niet om een “aanpassing” of “extra wens”, maar om het corrigeren van een installatie die zonder overleg op een onbruikbare plek is uitgevoerd.

Een offerte van € 700 via mijnaansluiting.nl is bedoeld voor maatwerk, niet voor herstel van een fout. En een KPN-monteur voor € 100 kan pas iets doen als de aansluiting functioneel bruikbaar is, niet als de FTU twee dagen geleden op een onlogische plek is opgehangen. De monteurs zijn nog actief rond het gebouw. Als er iets te corrigeren valt, dan is dit het moment. Dat zou geen offerte moeten vereisen, maar gewoon een beetje gezond verstand en coördinatie.

Je hebt nu de glasvezel in huis via KPN-netwerk. Dit is een aparte BV, die niets met KPN de provider te maken heeft. Geen stroom, maar dat zou een monteur van de provider KPN moeten oplossen. Dan een gat in de muur voor de netwerkkabel naar je modem. Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs, maar je kunt alleen nog iets bereiken via mijnaansluiting.nl, of je moet dit via je vve proberen te spelen. En per mail iets afblazen op het laatste moment is niet slim. En via de gevel over/onder het balkon? Is niet logisch voor een monteur en zeker niet wenselijk.

@jojootje De situatie is bekend, maar dit gaat niet om “geen schoonheidsprijs” of een netwerkkabel via de plint. De FTU hangt op een plek zonder stroom, routermogelijkheid of logische route. Dat is geen esthetisch compromis, maar een functionele misser.

De gekozen plek is niet afgestemd, en de alternatieve route via de gevel is technisch eerder toegepast (COAX zit daar al). Dus “niet wenselijk” is hier vooral een gevolg van gebrek aan communicatie, niet van technische beperking.

Al met al, niet zoals een profesioneel het zou willen doen, ik hoop dat een moderator snel actie voor jou onderneemt. 

Vul bij jouw profiel  de gegevens in.  Dan kunnen de moderators direct actie ondernemen maandag. 

@dommeke Inderdaad, een professioneel zou dit anders aanpakken. En als de moderators maandag wakker worden met koffie en deze draad, dan hebben ze meteen een casus waar “standaardprocedure” en “functioneel gebruik” elkaar kruisen.

Gegevens staan inmiddels in het profiel (bedankt voor de tip!). Nu maar hopen dat er iets gebeurt voor de hoogwerker vertrokken is.

@Domize     Als het goed is dan is hier in een VvE vergadering over gesproken. En is er door het VvE bestuur een zogenaamd plaatsingsdocument getekend.

In dat document staat waar de glasvezelaansluiting wordt geplaatst.

@JanBar Als er een plaatsingsdocument is getekend, dan is dat vermoedelijk op basis van een generieke indeling per type appartement. De FTU is geplaatst op een plek waar geen stroom is, geen router kan functioneren, en geen enkele kabel logisch uitkomt, functioneel onbruikbaar dus. Dat is geen uitvoering volgens plan, dat is het negeren van functionele logica.

Bovendien beginnen meerdere bewoners inmiddels vragen te stellen over de gekozen plek. Dus als dat document bestaat, dan is het of te generiek opgesteld, of niet goed afgestemd op de werkelijke situatie. In beide gevallen is het geen excuus voor een onbruikbare aansluiting.

Al met al is dit geen kwestie van esthetiek of voorkeur, maar van functioneel falen. De FTU hangt op een plek waar hij niets kan betekenen, terwijl de logische locatie letterlijk één meter verder ligt, technisch haalbaar en eerder toegepast. Als er nog iets rechtgezet moet worden, dan is dit het moment. Een aansluiting die niet bruikbaar is, is geen aansluiting. Het is een gemiste kans en weggegooid geld. KPN realiseert een aansluiting die zonder extra kosten van mijn kant niet te gebruiken is. Dat is niet alleen inefficiënt, dat is absurd.

Bedankt voor alle reacties!

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • September 28, 2025

@Domize ,

Vraag het plaatsingsdocument eens op bij de VvE beheerder. Dan weet je of het aansluitpunt op de afgesproken plek zit.

Als dat niet zo is dan kan je wat richting KPN.

Anders heeft het VvE bestuur wat uit te leggen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

Bij onze VvE is middels een ALV besloten om de vezels via de ‘inpandige goten’ van Ziggo te leiden, en als dat niet ging, werden er nieuwe platte buizen aangelegd. Waar ikzelf al bang van was, er zit brandwerende coating bij de verdieping overgang. Dus dat feest ging niet door, wel inpandig.

Maar de schouwdocumenten, alsmede de plaatsbepaling zal toch zijn besproken in een ALV neem ik aan? 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 28, 2025

Die persoon kreeg te horen dat “de goot vol zit” en dat dit dus “bij iedereen zo gedaan wordt”. Hun infrastructuurprobleem is nu mijn functionele beperking geworden.

Het is niet echt het probleem van KPN Netwerk, als het te veel moeite kost of gewoon niet haalbaar is, slaan ze over de betreffende complexen over. In dit geval is jullie complex simpelweg niet toekomstbestendig ontworpen, en dat kan KPN Netwerk natuurlijk niet veranderen. Je zult het moeten accepteren zoals het is, of de aansluiting laten verwijderen en bij Ziggo blijven. Een andere optie had kunnen zijn dat de VVE op eigen kosten inpandige kabelbuizen had laten aanleggen, zodat KPN Netwerk die kon gebruiken, maar daar is het nu te laat voor. Vervelend allemaal, maar soms is het wat het is.

Dit kan een moderator niet, KPN Netwerk is een ander bedrijf, je zal dan zelf KPN Netwerk moeten benaderen. 
Linkje: Terugbelverzoek | Het KPN Netwerk

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 28, 2025

Een KPN monteur kan bij hoogbouw geen FTU verplaatsen. Er zit dan 0cm extra lengte in de grond om te verplaatsen. Dus die betaalde monteur rekent €80 voorrijkosten om te vertellen dat het niet kan.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 28, 2025

Je hebt nu de glasvezel in huis via KPN-netwerk. Dit is een aparte BV, die niets met KPN de provider te maken heeft. Geen stroom, maar dat zou een monteur van de provider KPN moeten oplossen.

Geen stroom lost een KPN monteur in de meterkast op. Niet in de slaapkamer. Enkel direct naast of boven de groepenkast kunnen wij een stopcontact maken. Niet ergens anders. Dus dat zou dan voor een elektricien en/of verleng snoeren zijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

Een KPN monteur kan bij hoogbouw geen FTU verplaatsen. Er zit dan 0cm extra lengte in de grond om te verplaatsen.

Hebben jullie geen fusielasmachine? Of dit is alleen voor glasvezel aanlegger? Wat dan als KPN een breuk moet repareren?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 28, 2025

Zeker hebben wij fusielas machines, maar om er een nieuwe FTU aan te zetten hebben mijn collega’s een meter overlengte nodig, evenals het plaatsen van een fiberdome (kastje om kabel te verlengen) hebben we een meter nodig.

Behalve dat bij hoogbouw geen meter de muur uit komt is het bij hoogbouw natuurlijk zeer onwenselijk en niet toegestaan om een fiberdome te gebruiken. Deze hoort in de kruipruimte of onder de grond te worden verborgen.

Fiberdome

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 3, 2025

Als de FTU echt op een voor jou onmogelijke locatie geplaatst is, dan snap ik goed dat je hier niet over te spreken bent ​@Domize 😑

Je hebt dit bericht geplaatst op een community voor KPN klanten, en ons moderatorteam bestaat uit medewerkers van de gewone klantenservice van KPN de provider. Je hebt op het moment geen KPN abonnement, en dat zorgt er voor dat je niet ‘bestaat’ in de systemen waar ik inzage in heb. Daardoor lukt het mij zelf niet om hier verder in te duiken, ik zie enkel dat er op het door jou opgegeven adres een glasvezelaansluiting beschikbaar is. Daar schieten we niet echt wat mee op dus helaas.

Je geeft aan dat er al mails naar de VvE zijn verstuurd, omdat meerdere bewoners klagen over de gekozen locatie. Dat klinkt alsof de FTU bij meer appartementen op deze locatie aan is gesloten, omdat dit de locatie is waar de VvE de opdracht voor heeft gegeven. Is er inmiddels een reactie gekomen vanuit de VvE over de keuze voor deze locatie?

KPN monteur ​@Ik_Combineer heeft al wat informatie gegeven over mogelijke technische beperkingen bij de aanleg van glasvezel bij hoogbouw, en ik acht de kans aanwezig dat het aanleggen van de FTU's op een andere locatie voor uitdagingen heeft gezorgd. Hoe dit bij jouw adres precies zit, dat is dus niet iets waar ik je zelf meer over kan vertellen, vandaar dat ik vooral hoop dat er vanuit de VvE meer duidelijkheid is gekomen. 

Je kunt er overigens ook voor kiezen om zelf contact op te nemen met onze Netwerk afdeling, of om hier een klacht over in te dienen via het klachtenformulier over glasvezelaanleg 

Ik hoop dat hier een werkbare oplossing voor gevonden kan worden, want op deze manier heb je erg weinig aan je glasvezellijn!

• Auteur
  • Topper
  • October 3, 2025

Als de FTU echt op een voor jou onmogelijke locatie geplaatst is, dan snap ik goed dat je hier niet over te spreken bent ​@Domize 😑

Je hebt dit bericht geplaatst op een community voor KPN klanten, en ons moderatorteam bestaat uit medewerkers van de gewone klantenservice van KPN de provider. Je hebt op het moment geen KPN abonnement, en dat zorgt er voor dat je niet ‘bestaat’ in de systemen waar ik inzage in heb. Daardoor lukt het mij zelf niet om hier verder in te duiken, ik zie enkel dat er op het door jou opgegeven adres een glasvezelaansluiting beschikbaar is. Daar schieten we niet echt wat mee op dus helaas.

Je geeft aan dat er al mails naar de VvE zijn verstuurd, omdat meerdere bewoners klagen over de gekozen locatie. Dat klinkt alsof de FTU bij meer appartementen op deze locatie aan is gesloten, omdat dit de locatie is waar de VvE de opdracht voor heeft gegeven. Is er inmiddels een reactie gekomen vanuit de VvE over de keuze voor deze locatie?

KPN monteur ​@Ik_Combineer heeft al wat informatie gegeven over mogelijke technische beperkingen bij de aanleg van glasvezel bij hoogbouw, en ik acht de kans aanwezig dat het aanleggen van de FTU's op een andere locatie voor uitdagingen heeft gezorgd. Hoe dit bij jouw adres precies zit, dat is dus niet iets waar ik je zelf meer over kan vertellen, vandaar dat ik vooral hoop dat er vanuit de VvE meer duidelijkheid is gekomen. 

Je kunt er overigens ook voor kiezen om zelf contact op te nemen met onze Netwerk afdeling, of om hier een klacht over in te dienen via het klachtenformulier over glasvezelaanleg 

Ik hoop dat hier een werkbare oplossing voor gevonden kan worden, want op deze manier heb je erg weinig aan je glasvezellijn!

@Maja van KPN

Dank voor je reactie. Ik begrijp je beperkingen qua inzage, maar wil toch een paar punten verduidelijken.

De VvE-beheerder heeft inmiddels formeel aangegeven dat de aanleg “volledig buiten hun beheer valt” en verwijst naar KPN Netwerk als verantwoordelijke. Uit navraag bij buren blijkt dat de VvE in 2023 een aanvraag van KPN heeft gehonoreerd via een administratieve handeling, zonder technische schouw of controle op individuele situaties. De gekozen locatie is generiek toegepast, met ongelijke uitkomsten. In sommige appartementen is een muur verwijderd, waardoor er toevallig ruimte is voor apparatuur. Bij mij leidt dezelfde keuze tot een aansluiting die praktisch niet te gebruiken is.

Wat ik ook opvallend vond: er wordt gesproken over “technische uitdagingen bij hoogbouw”, terwijl het complex uit vier lagen bestaat, begane grond plus drie etages (ik woon op de eerste etage). Dat soort standaardverklaringen missen niet alleen relevantie, maar verhullen ook het echte probleem: een blind uitgevoerde installatie zonder functionele controle.

De monteurs zijn inmiddels vertrokken, dus directe correctie is niet meer mogelijk. Ik heb een klacht ingediend bij KPN Netwerk, waarin ik de situatie heb uitgelegd. Het forum heb ik nog niet gedeeld, maar het is inmiddels wel een documentatie van hoe generieke plaatsing zonder afstemming leidt tot willekeur en onbruikbaarheid.

Dank ook aan ​@Ik_Combineer voor de technische toelichting, ik waardeer dat hij inhoudelijk meedacht, ook al lost het mijn situatie niet op. Juist daarom deel ik dit hier: niet als ‘buitenstaander’, maar als iemand die door een fout in het proces letterlijk buiten de klantrelatie is gehouden.

Ik weet dat dit voor sommigen misschien als detail voelt, maar voor wie straks zelf een modem wil aansluiten: dit is het verschil tussen ‘aangesloten zijn’ en daadwerkelijk kunnen gebruiken.

Hopelijk wordt dit niet afgedaan als “jammer, maar zo gaat dat bij hoogbouw”, maar erkend als wat het is: een systeemfout die alleen zichtbaar wordt als mensen het benoemen.

• October 3, 2025

@Maja van KPN

Tekst verwijdert, want is al vermeld.

Het is natuurlijk vriendelijk van ​@Maja van KPN, want geen enkele andere moderator reageerde 6 dagen op jouw bericht. . Dus neem haar niets kwalijk. 

Echter, er wordt vanuit KPN medewerkers voorbij gegaan aan de jurispridentie aangaande deskundigheid. Ik wil je dit woord meegeven als het ook tot een rechtelijke procedure komt. 
KPN zal altijd genoemd worden als deskundige. En in kasu ​@Ik_Combineer  is dat in mijn ogen zeker het geval, jouw topic maakt dat voor jou en mij over andere KPN’ers tijfelachtig. Maar gaat het fout door een ondeskundig advies, dan is de deskundige voor 100% aansprakelijk. De leiding van KPN blijft aansprakelijk voor het misschien door medewerkers uitgebracht ondeskundig uitgebrachte advies.