Skip to main content

Kan kpn mijn ftu uit 2014 vervangen voor een nieuwer model zodat ik xgs-pon heb in plaats van aon, ik heb al met kpn netwerk gebeld en die zeggen dat het enige wat vervangen hoeft te worden de FTU is. ik had ook met kpn provider gebeld die zouden een glasvezelupgrade hebben aangevraagd maar heb geen bevestiging gekregen daarvan. later werd ineens gezegd dat het niet kon terwijl iedereen ervoor zei dat het wel kon. zo moeilijk kan het toch niet zijn.

 

is het nou wel of niet mogelijk, dat een kpn montuer mijn FTU vervangt zodat ik ook xgs-pon heb?

Hoi, met AON kun je 'gewoon’ het 1 Gb/s abonnement krijgen.

Een andere NT krijg je alleen als je het 4 Gb/s abonnement gaat nemen.  Mits de achterliggende structuur dat inmiddels aan kan.

Of als de NT stuk gaat.


Hoi, met AON kun je 'gewoon’ het 1 Gb/s abonnement krijgen.

Een andere NT krijg je alleen als je het 4 Gb/s abonnement gaat nemen.  Mits de achterliggende structuur dat inmiddels aan kan.

Of als de NT stuk gaat.

klopt alleen zou ik graag de 4gb willen nemen maar door mijn verouderde ftu is dat niet mogelijk en ik wil hem dus laten vervangen voor een nieuwe


Dat zul je éérst het 4 Gb/s abonnement moeten nemen. Dan komt bij kpn automatisch naar voren dat je nu een 1 Gb/s NT hebt en wordt er een monteur ingepland.

Het kan alleen als het hele netwerk in jouw wijk/woonplaats al is aangepast voor xgs-pon. Anders is vooralsnog 1 Gb/s het maximum. Het is meer dan alleen een andere NT.

Check je postcode & huisnummer of op jouw adres überhaupt al meer dan 1 Gb/s mogelijk is.

Als het niet mogelijk blijkt wordt de order automatisch geannuleerd.

https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?tv=ja 


Maar hoezo zegt kpn netwerk dat het wel mogelijk is dan met een andere FTU, want dat is wat ze mij hebben vertelt, dat het enige wat ik moest veranderen was de ftu

 


Dan kan je dus het 4 Gb/s abonnement aanvragen. 

En die andere krijg je pas als je dat daadwerkelijk doet.

Van te voren erop anticiperen door FTU's te vervangen doet kpn natuurlijk niet. Wat zou het kosten om ál die apparaten al bij voorbaat te vervangen terwijl ze nog voldoen/werken?


Maar als ik een abbo met 4gb wil aanvragen zeggen ze dat is niet mogelijk terwijl kpn netwerk zegt van wel, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik toch 4gb krijg


zelfs bij een gloednieuw huis dat dit jaar gebouwd is is geen 4gb beschikbaar hoe kan dat


Wat denk je te bereiken met een 4Gbps abonnement?

Als je denkt dat jouw Internet daar sneller door wordt ... niets is minder waar, je zult er in de praktijk helemaal niets van merken anders dan dat je elke maand weer €15,- extra naar KPN brengt.

Ik zou willen dat iedereen eenvoudig zou kunnen meten wat hun werkelijke behoefte aan bandbreedte nu werkelijk is want dan zou men inziens dat dergelijke 4Gbps abonnementen anno 2024 nog absoluut onzinnig zijn. Ook bij jou zal het bandbreedte verbruik vast en zeker eerder 100Mbps zijn dan 4Gbps. Wellicht dat dat in 2030 anders is, maar voor nu is het enige wat je met zo'n abonnement bereikt dat je elk jaar minimaal 180 euro voor nop naar KPN brengt en dat is mijns inziens echt zonde geld.


Wat denk je te bereiken met een 4Gbps abonnement?

Als je denkt dat jouw Internet daar sneller door wordt ... niets is minder waar, je zult er in de praktijk helemaal niets van merken anders dan dat je elke maand weer €15,- extra naar KPN brengt.

Ik zou willen dat iedereen eenvoudig zou kunnen meten wat hun werkelijke behoeft aan bandbreedte nu werkelijk is want dan zou men inziens dat dergelijke 4Gbps abonnementen anno 2024 nog absoluut onzinnig zijn. Ook bij jou zal het bandbreedte verbruik vast en zeker eerder 100Mbps zijn dan 4Gbps. Wellicht dat dat in 2030 anders is, maar voor nu is het enige wat je met zo'n abonnement bereikt dat je elk jaar minimaal 180 euro voor nop naar KPN brengt en dat is mijns inziens echt zonde geld.

het gaat mij niet perse om de 4gb het gaat mij er vooral om dat ik een nieuwe FTU wil omdat de verbinding gewoon slecht is ik heb alles al  geprobeerd een nieuwe modem al meerdere keren en alles is vast bekabeld maar ik wil graag de nieuwe FTU die 4gb aankan zodat ik ook de box 14 kan hebben en de FTU zit bij ons op een moeilijk bereikbare plek achter allemaal spullen. dus ik heb geen zin om dat allemaal meerder keren weg te moeten halen, en als ik 4gb kan wil ik het ook gewoon een keer proberen


maar wat moet kpn allemaal vervangen voor 4gb zodat het bij mij thuis mogelijk is


maar wat moet kpn allemaal vervangen voor 4gb zodat het bij mij thuis mogelijk is

Jouw regio ondersteunt nog geen 4Gbit/s, dan moet eerst de centrale en de wijkkast aangepast worden naar XGS-PON, wanneer KPN dat gaat doen is koffiedik kijken @N_murkens 


N_murkens schreef:

...het gaat mij er vooral om dat ik een nieuwe FTU wil omdat de verbinding gewoon slecht is...

Hoe weet je dat de NTU daar debet aan is en niet een andere component in jouw netwerk?


maar wat moet kpn allemaal vervangen voor 4gb zodat het bij mij thuis mogelijk is

Jouw regio ondersteunt nog geen 4Gbit/s, dan moet eerst de centrale en de wijkkast aangepast worden naar XGS-PON, wanneer KPN dat gaat doen is koffiedik kijken @N_murkens 

ik had KPN netwerk en de lijn en die zeiden simpelweg ja het enige wat verandert moet worden is je FTU, dus ik snap hun echt niet.

 

Wat denk je te bereiken met een 4Gbps abonnement?

Als je denkt dat jouw Internet daar sneller door wordt ... niets is minder waar, je zult er in de praktijk helemaal niets van merken anders dan dat je elke maand weer €15,- extra naar KPN brengt.

Ik zou willen dat iedereen eenvoudig zou kunnen meten wat hun werkelijke behoefte aan bandbreedte nu werkelijk is want dan zou men inziens dat dergelijke 4Gbps abonnementen anno 2024 nog absoluut onzinnig zijn. Ook bij jou zal het bandbreedte verbruik vast en zeker eerder 100Mbps zijn dan 4Gbps. Wellicht dat dat in 2030 anders is, maar voor nu is het enige wat je met zo'n abonnement bereikt dat je elk jaar minimaal 180 euro voor nop naar KPN brengt en dat is mijns inziens echt zonde geld.

en 4gb kan handig zijn als je veel apparaten heb en veel mensen in het huishouden je kan dan bijvoorbeeld een 4gb verbinding verdelen in 4 keer1gb verbindingen om ieder deel van het huis een 1gb verbinding te geven


N_murkens schreef:

...het gaat mij er vooral om dat ik een nieuwe FTU wil omdat de verbinding gewoon slecht is...

Hoe weet je dat de NTU daar debet aan is en niet een andere component in jouw netwerk?

omdat die ook al een keer is vervangen, het gebeurt vaak dat gewoon op de dag er bv 2 uur maar 100mb beschikbaar is in plaats van 1gb zoals ik heb en zelfs na alles opstarten blijft het 100mb op verschillende apparaten


N_murkens schreef:

en 4gb kan handig zijn als je veel apparaten heb en veel mensen in het huishouden je kan dan bijvoorbeeld een 4gb verbinding verdelen in 4 keer1gb verbindingen om ieder deel van het huis een 1gb verbinding te geven

Huisvest je dan een heel weeshuis want zelfs als jouw gezin uit 10 personen bestaat is de vraag of je ooit 1Gbps zou verbruiken, laat staan 4Gbps. Luister alsjeblieft wat minder naar die marketeers, die willen je doen laten geloven dat je dat echt nodig hebt immers ze willen zoveel mogelijk geld aan je verdienen. Mijn insteek is anders, ik wil alleen betalen als het me ook iets oplevert en dat doet zo'n 4Gbps abonnement echt niet. Weet je dat ik zelfs "maar" een 200Mbps glasvezelabonnement heb omdat ik weet dat ons verbruik (drie personen} vrijwel nooit boven de 100Mbps uitkomt.


Zelfs 3 tegelijkertijd gamende tieners hebben ruim voldoende aan 200 Mbps. 

Download van een website 3 Mbps gedurende enkele seconden. Dat gaat niet sneller met hogere bandbreedte in je abonnement. 

Netflix HD 5 Mbps; 4k = 15 Mbps. 


N_murkens schreef:

...het gaat mij er vooral om dat ik een nieuwe FTU wil omdat de verbinding gewoon slecht is...

Hoe weet je dat de NTU daar debet aan is en niet een andere component in jouw netwerk?

omdat die ook al een keer is vervangen, het gebeurt vaak dat gewoon op de dag er bv 2 uur maar 100mb beschikbaar is in plaats van 1gb zoals ik heb en zelfs na alles opstarten blijft het 100mb op verschillende apparaten

Dat riekt naar een probleem met de bekabeling, niet met de NTU. Is de snelheid dan zelfs maar zo'n 94Mbps?


N_murkens schreef:

...het gaat mij er vooral om dat ik een nieuwe FTU wil omdat de verbinding gewoon slecht is...

Hoe weet je dat de NTU daar debet aan is en niet een andere component in jouw netwerk?

omdat die ook al een keer is vervangen, het gebeurt vaak dat gewoon op de dag er bv 2 uur maar 100mb beschikbaar is in plaats van 1gb zoals ik heb en zelfs na alles opstarten blijft het 100mb op verschillende apparaten

Dat riekt naar een probleem met de bekabeling, niet met de NTU. Is de snelheid dan zelfs maar zo'n 94Mbps?

ja zoiets, het is vaak 1000mb en dan merk dat het langzamer wordt en dan check ik en dan is het lager dan 100 vaak rond de 94 ja en dat is up en download speeds en alles wat ik probeer werkt niet.

 

Nieuw modem zijn al van v8 naar v10 gegaan vervolgens naar v12 niet gewerkt

bekabeling gecontroleerd niks mis mee

alles na het modem is juist en werkt correct en we hebben ook al een nieuwe NTU gehad. 

dus ik weet niet wat het nu is


nu kan ik wel aan kpn vragen of we de box 14 mogen proberen maar ik denk niet dat het werkt

 


Wat voor een netwerkkabel zit er tussen de NTU en de Experia/KPN Box?

Hoe lang is die kabel?

Is dat een kant en klare kabel of een kabel waar de connectoren ter plekke bevestigd zijn.


Wat voor een netwerkkabel zit er tussen de NTU en de Experia/KPN Box?

Hoe lang is die kabel?

Is dat een kant en klare kabel of een kabel waar de connectoren ter plekke bevestigd zijn.

uit mijn hoofd een kant en klare cat6a kabel, zal straks thuis nakijken


nu kan ik wel aan kpn vragen of we de box 14 mogen proberen maar ik denk niet dat het werkt

 

Die krijg je alléén bij een 4Gb-abo @N_murkens en dat is bij jou technisch (nog) niet leverbaar.

 


Wat voor een netwerkkabel zit er tussen de NTU en de Experia/KPN Box?

Hoe lang is die kabel?

Is dat een kant en klare kabel of een kabel waar de connectoren ter plekke bevestigd zijn.

de kabel van de Experia box naar de woonkamer en boven is wel met een eigen aangemaakte connector, maar zelfs direct aan het modem is het probleem er nog


nu kan ik wel aan kpn vragen of we de box 14 mogen proberen maar ik denk niet dat het werkt

 

Die krijg je alléén bij een 4Gb-abo @N_murkens en dat is bij jou technisch (nog) niet leverbaar.

 

ik weet dat het niet mogelijk is. maar ik wil gewoon ook graag weten waarom het niet mogelijk is omdat KPN netwerk meld dat het wel mogelijk is met de huidige infrastructuur


Wacht s.v.p. de reactie van een moderator af of van een KPN-monteur die hier op persoonlijke titel reageert, dan zie je dat mijn antwoord bevestigd wordt @N_murkensÂ