Skip to main content
Beantwoord

Gaat de NTU op het aangelegde aansluitpunt passen?

• September 15, 2025
  • 53 reacties
  • 903 keer bekeken

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Voor onze vakantie heeft van Gelder het FTU geplaatst. Naar mijn idee is ie iets te laag. Gaat het NTU hier wel op passen ? 

Beste antwoord door RBxx

Ik ben benieuwd.Ook zonder die plint lijkt het me een moeilijk geval. De glasvezel zit ook dan nog erg onhandig schuin en ruim van de muur af. Houd ook het advies van ​@Ik_Combineer in gedachten. Doe een beroep op een installatiemonteur van provider KPN.

Ik_Combineer schreef:
Beste wat je kan doen is als het zwarte kastje binnen is KPN bellen en zeggen dat de installatie zelf niet lukt. Wij als monteur hebben een rechtstreeks lijntje naar KPNNetwerk en kunnen direct een herstelticket aanmaken. Scheelt je heel veel discussie met Netwerk en dan loopt het ook volgens de juiste kanalen.  

53 reacties

• September 15, 2025

Gewoon proberen. Dan kom je er vanzelf achter.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 15, 2025

Het is inderdaad krap aangelegd, wat als het zwarte deel geplaatst wordt, moet eronder ook nog een voeding en een LAN-kabel ingestekkerd worden.

Gelukkig bestaan er ook haakse verloopjes voor de LAN-kabel.

@driemaster 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@driemaster 

Goede vraag gezien je foto.
Ik heb geen idee hoe groot de zwarte NTU daadwerkelijk is, maar ik verwacht dat het krap gaat worden, want aan de onderkant van de NTU komt ook nog de UTP kabel naar het modem.

Daarnaast zou de houten plint ook nog een obstakel kunnen zijn, waardoor je de NTU niet mooi recht eroverheen kunt schuiven.

Van Gelder had de FTU beter een stukje hoger moeten plaatsen, dus het is echt uitproberen zoals ​@Marlon92 ook al schreef in haar reactie.

Maar ik ben bang dat er uiteindelijk toch een monteur moet komen, om hem iets naar boven te monteren.

• September 15, 2025

Als het zwarte glasvezelkastje 1maal op zn plek zit, dan is er ruimte zat om de kabels aan te sluiten. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Als het zwarte glasvezelkastje 1maal op zn plek zit, dan is er ruimte zat om de kabels aan te sluiten. 

Hoi ​@Marlon92 

Houdt er rekening mee, dat een foto een vertekend beeld kan geven.
Plus dat de houten plint ook nog een obstakel kan zijn.

Uiteraard zou het fijn voor ​@driemaster zijn, als de NTU er in één keer op geklikt kan worden, en er aan de onderkant nog ruimte overblijft voor de kabels.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 15, 2025

/knip/
Maar ik ben bang dat er uiteindelijk toch een monteur moet komen, om hem iets naar boven te monteren.

Sterker nog ​@driemaster , volgens mij gaat dat zeker niet passen. Die monteur van Van Gelder moet beter weten. Zeker als je een Nokia ONT kastje (20 cm hoog) krijgt, heb je meer ruimte nodig.

Vaak wordt een sticker op de aansluitplek geplakt om de benodigde vrije ruimte aan te geven, zoals in mijn meterkast. Vanaf de bovenzijde van het witte aansluitpunt gaat dat gebied 25 cm omlaag. De glasvezel moet in dat gebied recht omlaag lopen, zodat de ONT vlak langs de wand omhoog kan schuiven. De bocht in de kabel gaat bij jou problemen geven, net als de plint. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Dank voor jullie antwoorden. Ik was er eigenlijk benieuwd naar. 

Bij de aanleg, die de nodige hoofdbrekens en ellende heeft gekost (maar dit terzijde), heb ik al aangegeven dat ie m.i. wel erg laag was geplaatst… oh, dat wel goed komen, zei de monteur, maar aangezien de afwerking van de vezel naar de bovenburen o.a. ook niet helemaal goed is gelegd, moeten ze nog terugkomen. Via de bouwkundige van de VvE moeten we nog een afspraak maken. Kortom: helaas nog geen FttH voor mij… 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

De Nokia XGS-PON ONT hier is 20 cm hoog, deze moet bij installatie vanaf de onderkant vlak tegen de wand omhoog geschoven worden, dat gaat helaas bij jou niet lukken ​@driemaster , dat wordt inderdaad een monteur bestellen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Oeps… dat gaat nog een uitdaging worden, denk ik zo… er is nl. erg weinig speling

We hebben geconcludeerd dat dit niet de schoonheidsprijs verdient! 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 15, 2025

Dat verdient inderdaad geen schoonheidsprijs ​@driemaster . Dat is een partijtje knoeiwerk, die afwerking lijkt nergens op. De monteur moet toch weten hoe een (O)NT van KPN eruit ziet?

De glasvezel rechts gaat die naar de bovenbuurman? En dan laat de monteur de kabelgoot op een kier staan?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Klopt helemaal wat je zegt, ​@RBxx, dit lijkt inderdaad nergens op. Onze bouwkundige van de VvE heeft e.e.a. al bekeken en gaat met de uitvoerder praten om dit verder te fixen. De bedoeling was om de vezel van ons naar boven de leiden, via de goot waarin ook coax zit, echter… daar had ik ze al een beetje voor gewaarschuwd, er zit brandwerende pasta in de goot, dus… dat ging niet, dan maar een gat geboord naar boven. Dat ziet er ook niet uit. 

Aan de onderkant, rechts van het aansluitpunt, zit het AOP van Ziggo. Rechts daarnaast zit het kabelgootje met twee maal coax, van ons en de bovenburen. Dat zit dus vol. Daar gaat dus geen vezel meer bij. Moet dus ook nog afgewerkt worden. 

Wordt vervolgd.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi! Ik lees ook even mee, dat is niet héél fantastisch afgewerkt zo inderdaad. Ik ben benieuwd hoe t afloopt!

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

ben ook reuze benieuwd

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

Zodra ik wat weet of hoor, laat ik het weten. Als alles is afgehandeld en de boel ‘staat op glas’ zal ik zeker een leuk verhaaltje gaan schrijven. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 17, 2025

Een Genexus zal net passen, maar een Nokia niet.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 17, 2025

Zoals ik op de fotoś ziet. is de aansluiting beetje slordig aangelegd. 

De uitvoerder van Gelder moet dit gaan oplossen. 

Want anders heb je straks heel veel storingen. 

Dus zo snel mogelijk actie ondernemen en dit probleem zo snel oplossen. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

Dank je ​@Frans123. Inmiddels de contactpersoon aan z’n jasje getrokken. ‘k Ben benieuwd 🤞🏼

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 17, 2025

Een Genexus zal net passen, maar een Nokia niet.

Zelfs dat vraag ik mij af. Die Genexis is zo’n 5 cm minder hoog, maar de vrije ruimte strak langs de muur is ook dan te weinig. Ook de Genexis moet laag beginnen om achter de geleiding van het witte kastje te komen. De glasvezel loopt in een bocht en de plint zit ook in de weg.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 17, 2025

Ja, het is op zeker prutswerk, 100%.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Oeps… dat gaat nog een uitdaging worden, denk ik zo… er is nl. erg weinig speling

We hebben geconcludeerd dat dit niet de schoonheidsprijs verdient! 

Hoi ​@driemaster 

Dit is inderdaad prutswerk wat afgeleverd is bij jouw thuis.
Totaal geen professioneel werk verricht, dat kun je overduidelijk zien, en dat noemt zich dan monteur.
Goed dat de bouwkundige van de VvE met de uitvoerder gaat praten, want dit moet echt anders.

Ben net als de rest, benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Zojuist een email ontvangen dat er een glasvezelkastje aan gaat komen… word ik meteen van koper afgehaald als ik niet binnen de gestelde 3 weken aangesloten zit? Want er is nog geen witte rook om dit te herstellen.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 14, 2025

Heb je al een overstapdatum toegewezen gekregen ​@driemaster ? 

Je wordt pas afgesloten van koper nadat je het kastje geplaatst hebt en vervolgens jouw modem via de WAN poort daarmee verbonden hebt. Pas als het modem een actieve verbinding heeft opgebouwd via glas is de overstap een feit. Tot dat moment blijft koper actief.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Dank je wel ​@RBxx! Ik heb nog geen exacte datum gekregen. Inmiddels probeer ik contact te leggen met KPN Netwerk om e.e.a. te fixen. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 14, 2025

Dank je wel ​@RBxx! Ik heb nog geen exacte datum gekregen. Inmiddels probeer ik contact te leggen met KPN Netwerk om e.e.a. te fixen. 

Beste wat je kan doen is als het zwarte kastje binnen is KPN bellen en zeggen dat de installatie zelf niet lukt. Wij als monteur hebben een rechtstreeks lijntje naar KPNNetwerk en kunnen direct een herstelticket aanmaken. Scheelt je heel veel discussie met Netwerk en dan loopt het ook volgens de juiste kanalen.  

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 14, 2025

Super! Dank je wel ​@Ik_Combineer! Dat geeft mij weer een iets meer relax gevoel, want het schiet zo niet écht op!