Skip to main content
Beantwoord

Gaat de NTU op het aangelegde aansluitpunt passen?

• September 15, 2025
  • 53 reacties
  • 903 keer bekeken

Toon eerste bericht

53 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

@RBxx Volgens mijnKPN kan er op 12 nov a.s. worden aangesloten. Nog niets vernomen om eea te fixen. Wordt vervolgd…

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 20, 2025

Mooi ​@driemaster , je hebt een datum. 

Heb je al een kastje? Genexis of Nokia XGS-PON ONT ?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

@RBxx Nee, nog niets vernomen van onze bouwkundige of van Gelder… ik heb nog geen aansluitpakket ontvangen. Als het nodig is kan ik ook ter plaatse de plint verwijderen, hebben we weer iets meer speling…We houden jullie op de hoogte 😜

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 20, 2025

Ik ben benieuwd.Ook zonder die plint lijkt het me een moeilijk geval. De glasvezel zit ook dan nog erg onhandig schuin en ruim van de muur af. Houd ook het advies van ​@Ik_Combineer in gedachten. Doe een beroep op een installatiemonteur van provider KPN.

Ik_Combineer schreef:
Beste wat je kan doen is als het zwarte kastje binnen is KPN bellen en zeggen dat de installatie zelf niet lukt. Wij als monteur hebben een rechtstreeks lijntje naar KPNNetwerk en kunnen direct een herstelticket aanmaken. Scheelt je heel veel discussie met Netwerk en dan loopt het ook volgens de juiste kanalen.  

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

@RBxx Gaan we zeker doen! Ik hou jullie op de hoogte! Komt goed, daar ga ik gemakshalve van uit.

😜

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

Tadaa! Het NTU is onderweg. Onze bouwkundige heeft de nodige belletjes gedaan naar de uitvoerder… daar zit nog geen schot in! We gaan het afwachten…

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik ben benieuwd!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 6, 2025

NTU Nokia is binnen. Ik heb ruimte genoeg voor schuiven en connectors, echter… ik krijg het NTU niet naar boven geschoven. Ik voel te veel weerstand, blauwe klepje? 

Aan de onderkant is de plint weg… meer ruimte. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 6, 2025

Persoonlijk vind ik het een oplossing van niks, 

onderin moet nog een stroomstekker en een netwerkkabel.

Veel te lage standaardmontage door (KPN?) Netwerk.

• November 6, 2025

Heb je het dopje van dat zwarte kastje gehaald? 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 6, 2025

@Marlon92 Jazekers! Da’s er af!

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 6, 2025

Persoonlijk vind ik het een oplossing van niks, 

onderin moet nog een stroomstekker en een netwerkkabel.

Veel te lage standaardmontage door (KPN?) Netwerk.

Daar heb je helemaal gelijk is. De connectors kunnen er op aangesloten worden.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 6, 2025

Blauwe klepje kan inderdaad open en dicht… op de 12e staat er licht op… morgen kijken of ie past. 
🤞🏼🤞🏼

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 6, 2025

Hoi ​@driemaster 

Is het Nokia kastje (de ONT) wel zo dicht mogelijk langs de muur recht omhoog geschoven? Aan de zijkanten van het witte kastje (de FTU) zitten geleidestrips waar de ONT achterlangs moet schuiven (zie mijn eerdere foto). Als de groene glasvezelconnector van de Nokia niet recht voor de opening van het blauwe klepje komt, kan deze achter de rand haken en steekt ie niet naar binnen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 6, 2025

Dank ​@RBxx voor je bericht. Morgen ga ik verder met dit ‘project’… ‘k heb de plint eronder weg gehaald, zodat ik meer ruimte heb om te ‘schuiven’ en ‘k zal ‘m zo strak mogelijk tegen de muur schuiven. Komt goed! 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 6, 2025

Succes morgen ​@driemaster , ik hoor graag het (positieve 😉) nieuws.

Ik keek nog eens goed naar jouw foto. Bij de rode pijl zie ik teveel licht door de opening schijnen. Dat hoort niet, het zwarte plastic hoort strak over het witte kastje te glijden totdat het over het vierkante klepje vastklikt.

Aan de binnenzijde van de Nokia ONT zie je “geleiderails” (bij de rode pijlen). die moeten over de ribbels aan de zijkant van de FTU glijden.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 6, 2025

@RBxx Dank je. Het zat er nog niet op op de eerste foto. Het was meer een indicatie dat er ‘genoeg’ ruimte is om het FTU te plaatsen. Je hoort van mij.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

@RBxx Eureka! Het is gelukt, vraag niet hoe… hij staat aan! Aansluitdatum is 12/11, maar kan ik ‘m nu al gebruiken?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Netjes gelukt ​@driemaster! Je kan m al wel proberen maar volgens mij komt er woensdag pas signaal op :)

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 7, 2025

Dat ziet er goed uit ​@driemaster , dat zal een hoop vloeken 😡 en zuchten gekost hebben.

@RBxx Eureka! Het is gelukt, vraag niet hoe… hij staat aan!

Dat kan ik mij voorstellen. Zoals eerder aangegeven zit dat aansluitpunt eigenlijk veel te laag. Zeker bij de Nokia ONT heb je aan de onderkant meer werkruimte nodig.

Aansluitdatum is 12/11, maar kan ik ‘m nu al gebruiken?

De glasvezel is actief (Connection = groen), maar ik verwacht dat KPN pas op 12-11 het signaal erop zet. Maar wie weet. Je krijgt als het goed is nog een bericht (mail/sms) daarvan.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

@RBxx en ​@Thomas van KPN dank! Dankzij mijn vrouw is alles zonder vloeken rustig verlopen, je kan boos worden, maar dat help je toch niet…
Maar ik ben wel heel erg blij dat het er eindelijk op zit. We gaan duimen voor a.s. woensdag, dan gaan we van 28/9 Mbit/s naar 200/200 Mbit/s 🚒🚒

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 7, 2025

Eén troost ​@driemaster , de ONT hoeft er in principe nooit meer af 😁.

Veel plezier met glasvezel. Ik geniet al twee jaar van de 200/200 Mbps. Kwam van DSL 100/30 dus had toen ook al niet te klagen 😊.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

Verbaast en tevens blij dat het toch gelukt is. 🙂

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

@Dicksooo Met behulp van de kennis die in deze community aanwezig is en mijn technisch ‘gevoel’ is het gelukt… afwachten maar op de mail/sms dat we aan de gang kunnen met FB 7590 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • November 7, 2025

Dat technisch gevoel van jou was magisch ​@driemaster, de laatste stap, het aansluiten en instellen van de Fritz!Box na de bevestigings-mail/sms dat je glasvezelverbinding klaar is voor gebruik, is verder een fluitje van een cent. 🤗