Skip to main content

Is er al een update of het buitengebied overgaat naar 5G?

 

Admin: Afgesplitst en eigen topic aangemaakt

Ik zou er voorlopig niet op rekenen. SIBG is gelimiteerd qua snelheid dus van 4G naar 5G geeft geen enkele winst. Wel is de reikwijdte van 5G minder. Biedt dus geen enkel voordeel.


Hoi @John_d, op dit moment werkt dit inderdaad alleen via 4G, mocht daar iets in veranderen zullen we je daar van op de hoogte stellen!


Als ik de simkaart uit de 4G ontvanger van KPN in een 5G router overzet, werkt dit dan? De dekking van 5G is bij mij thuis optimaal en is op mijn mobiel vele malen sneller dan het thuisnetwerk (ADSL met 4G voor buitengebied).


@Erw1n je kunt het proberen natuurlijk maar ik verwacht niet dat het gaat werken. 


Als ik de simkaart uit de 4G ontvanger van KPN in een 5G router overzet, werkt dit dan? De dekking van 5G is bij mij thuis optimaal en is op mijn mobiel vele malen sneller dan het thuisnetwerk (ADSL met 4G voor buitengebied).

Nee. De communicatie tussen het 4G modem en de Experiabox (multipath TCP) is specifiek voor het splitsen en samenvoegen van het internet verkeer over twee media. De twee apparaten bevatten daarvoor speciale software. 
Bovendien is 5G op dit moment - tot de 3.5 GHz. veiling en de installatie van de daarvoor benodigde apparatuur in de zendmasten - niet sneller dan 4G.

Dat u via de mobiel hogere snelheden ziet komt door de beperking die er in Sneller Internet Buiten Gebied ingebakken zit, waarbij maximaal ongeveer 30 Mbps. bovenop de VDSL snelheid behaald wordt.


Dat u via de mobiel hogere snelheden ziet komt door de beperking die er in Sneller Internet Buiten Gebied ingebakken zit, waarbij maximaal ongeveer 30 Mbps. bovenop de VDSL snelheid behaald wordt.

Sowieso zal mobiel verkeer ook altijd voorrang hebben op Sneller Internet Buitengebied heb ik wel eens ergens gelezen.


Dat u via de mobiel hogere snelheden ziet komt door de beperking die er in Sneller Internet Buiten Gebied ingebakken zit, waarbij maximaal ongeveer 30 Mbps. bovenop de VDSL snelheid behaald wordt.

Sowieso zal mobiel verkeer ook altijd voorrang hebben op Sneller Internet Buitengebied heb ik wel eens ergens gelezen.

Klopt. Daarom zie ik bijvoorbeeld een lage SIBG snelheid als er veel mensen zijn in het recreatiegebied hier in de buurt. SIBG is gratis dus dat begrijp ik wel.