Skip to main content

KPN ging sinds 1 oktober over op XGS-PON, gebeurt dit gefaseerd of zit elke bestaande GPON netwerk nu al op XGS-PON?

Ik heb nu een Nokia ONT en kan ik die gewoon laten zitten op XGS-PON als iedereen dat al heeft?

Ik zag iemand die een Genexis GMC TK01 kreeg en dit was dan het nieuwe XGS-PON ONT blijkbaar.

 

 

Ja, die Nokia blijft gewoon werken. KPN is echt niet zo stom dat ze het netwerk van de 1 op de andere dag zomaar aanpassen waardoor zo'n kastje bij 1000en huishoudens niet meer zou werken.


XGS-PON en G.PON kunnen naast elkaar werken op hetzelfde netwerk omdat deze op een andere lichtfrequentie werkt. Op deze manier wordt XGS-PON gefaseerd uitgerold en voor zover ik weet is iedere PoP waar KPN al G.PON leverde ook uitgebreid met XGS-PON. 

 

Vooralsnog worden enkel klanten met een gigabit-abonnement geleverd op XGS-PON en in een aantal gevallen ook gemigreerd van G.PON naar XGS-PON. Als je nu een Nokia hebt hangen dan zit je op G.PON, hangt er een Genexis ONT dan zit je op XGS-PON.

 

In principe kun je het zo zien, een XGS-PON ONT krijgt het licht voor G.PON wel binnen maar deze ziet het niet.


XGS-PON en G.PON kunnen naast elkaar werken op hetzelfde netwerk omdat deze op een andere lichtfrequentie werkt. Op deze manier wordt XGS-PON gefaseerd uitgerold en voor zover ik weet is iedere PoP waar KPN al G.PON leverde ook uitgebreid met XGS-PON. 

 

Vooralsnog worden enkel klanten met een gigabit-abonnement geleverd op XGS-PON en in een aantal gevallen ook gemigreerd van G.PON naar XGS-PON. Als je nu een Nokia hebt hangen dan zit je op G.PON, hangt er een Genexis ONT dan zit je op XGS-PON.

 

In principe kun je het zo zien, een XGS-PON ONT krijgt het licht voor G.PON wel binnen maar deze ziet het niet.

Ik heb hier al 10+ jaar glasvezel liggen. Dat is dus AON. Blijft dat ook zo of zijn er ook plannen om over te stappen naar XGS-PON? Gewoon uit nieuwsgierigheid want zoals het nu is werkt het perfect. 


@SledgehammerNL 

Wat ik heb gehoord is dat elk bestaand glasvezelnetwerk kan worden omgebouwd naar een GPON glasvezelnetwerk.

@Nick83 & @NHendriks 

Bedankt voor jullie reacties!


Ik heb hier al 10+ jaar glasvezel liggen. Dat is dus AON. Blijft dat ook zo of zijn er ook plannen om over te stappen naar XGS-PON? Gewoon uit nieuwsgierigheid want zoals het nu is werkt het perfect. 

Het zal ooit vast wel omgebouwd worden naar een P2P-PON netwerk met splitters in de PoP. Scheelt immers enorm veel stroom en apparatuur om te onderhouden. Vooralsnog zijn er voor zover ik weet nog geen plannen om dit op korte termijn te gaan doen. Volgens mij ligt de focus nu vooral op het aansluiten van nieuwe gebieden. Het lijkt mij een redelijke speculatie dat als de DSLAMs in AON-PoPs aan vervanging toe zijn dit misschien gefaseerd omgezet wordt naar PON.

Speculatie modus aan, dit is eigen verwachting en niet gebasseerd op werkelijkheid: Het is ook echt wel een mega-investering. Neem bijvoorbeeld een area-PoP model 2. Hier kunnen tot dacht ik tot zo'n 1000 huishoudens op aangesloten worden. In de praktijk zijn dit er vaak minder maar laten we zeggen dat er 1000 huizen aangesloten zijn op die PoP, van die 1000 nemen er 500 diensten af bij KPN of KPN WBA (Youfone, XS4ALL etc). Naast de kosten van nieuwe apparatuur in de PoP inclusief aanleg van nieuwe aansluitlades (PPL/PPF) in de rekken moet er ook bij al die klanten de drager omgezet gaan worden. Om te voorkomen dat klanten tijdelijk zonder diensten komen te zitten zal een monteur naar de PoP moeten om de verbinding om te patchen om vervolgens naar de klant te gaan. Hier zal het NT omgeruild moeten worden door een ONT. Laten we zeggen dat dit vanaf start in PoP tot ondertekening van de bon bij de klant een uur kost en dan nog de kosten van een nieuw ONT mee te rekenen maar ook van de gehele keten die er aan heeft bijgedragen dat er op dat moment een monteur op de stoep staat. En dit dan weer voor iedere PoP weer. Ik neem mijn regio even als voorbeeld. Het is maar een relatief klein gebied maar toch al drie PoPs nodig. De rode vlekken zijn de PoPs zoals ooit door Reggefiber geplaatst. Dit gebied volledig ombouwen naar PON zal in de tonnen gaan kosten. 

 

Lang verhaal kort: ombouwen van AON naar PON kost veel geld die op dit moment beter in een nieuw gebied gestoken kan worden.


@NHendriks 

Ik heb nog 1 vraag :

Als ik ooit overstap van KPN naar een andere provider en ik ontvang een Genexis terwijl ik al een Nokia heb, moet deze dan vervangen worden?

Ik las bij een overstap binnen WBA moet je de Nokia laten zitten omdat die al geregistreerd is op jouw adres dus in principe geen monteur nodig.

 


@NHendriks

Ik heb nog 1 vraag :

Als ik ooit overstap van KPN naar een andere provider en ik ontvang een Genexis terwijl ik al een Nokia heb, moet deze dan vervangen worden?

Ik las bij een overstap binnen WBA moet je de Nokia laten zitten omdat die al geregistreerd is op jouw adres dus in principe geen monteur nodig.

 

Dat hangt er volledig van af. Als je overstap van GPON naar GPON is dan kan die Nokia inderdaad blijven zitten. Die is namelijk geregistreerd op jouw adres. Als de overstap er een van GPON naar XGS-PON is dan moet die Genexis geplaatst worden en opnieuw geregistreerd worden. De Nokia doet namelijk helemaal niks met het licht wat voor XGS-PON gebruikt wordt.

 

Simpel gezegd bij KPN (WBA):

  • Nokia, enkel voor GPON
  • Genexis, enkel voor XGS-PON

De technieken kunnen tegelijk ingezet worden op hetzelfde netwerk maar de kastjes zijn niet voor beide technieken te gebruiken.


@NHendriks

Als je nu GPON hebt en je stapt over binnen WBA dan ga je ook over naar XGS-PON = een aantal uur downtine omdat de monteur van de nieuwe provider moet langskomen om een nieuwe ONT te plaatsen?

Of kan je ook gewoon op GPON blijven?


@NHendriks

Als je nu GPON hebt en je stapt over binnen WBA dan ga je ook over naar XGS-PON = een aantal uur downtine omdat de monteur van de nieuwe provider moet langskomen om een nieuwe ONT te plaatsen?

Daar durf ik allemaal niks over te zeggen. Ik heb zelf nog geen migraties meegemaakt maar ik verwacht dat dit vergelijkbaar is met een overstap van XS4ALL naar KPN op glas waar we geen fysieke wijziging in het netwerk aanbrengen en tijdelijk beide profielen open staan. Een overstap binnen WBA betekent overigens niet dat je automatisch naar XGS-PON gaat.

 

Kleine sidenote: XGS-PON is ook voor mij heel erg nieuw en ik heb het tot nu toe slechts eenmaal moeten installeren maar door een fout ondergronds kon dit helaas nog niet. Daarna heb ik het niet meer gezien. We moeten afwachten hoe het gaat lopen. 


Een overstap van GPON naar GPON is heel eenvoudig voor de consument vandaar mijn vraag 😉

Het is net VDSL, in dit geval de UTP vanaf ONT in het nieuwe modem pluggen 😀


Een overstap van GPON naar GPON is heel eenvoudig voor de consument vandaar mijn vraag 😉

Het is net VDSL, in dit geval de UTP vanaf ONT in het nieuwe modem pluggen 😀

Na januari 2022 moet vrije modemkeuze van kracht zijn. Dat komt er dan op neer dat je een eigen technisch goedgekeurd apparaat en met 1 of ander ID geregistreerd bij de provider van dienst, zelf op de glasvezel kan aansluiten. Je zou b.v. kunnen kijken wat AVM doet/levert en ook wat er gaande is bij DeltaFiberNL, die gaan ook gefaseerd met XGS-PON van start voor zover ik heb begrepen. Caiway b.v. levert nu al een ‘glasmodem’ wat je via PostNL krijgt en dan zelf op glasvezel kan aansluiten, is geen PON, maar er hoeft dus geen monteur bij je thuis te komen.