Skip to main content
Vraag

Geen glasvezel beschikbaar op adres, bij buren in zelfde flat wel

• August 21, 2026
  • 11 reacties
  • 139 keer bekeken

robjanssen1977
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Hallo allemaal.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik plaats dit bericht namens een kennis. Laten we haar mevrouw X noemen. Ze is onlangs verhuisd naar een nieuwe woning in dezelfde woonplaats. In haar oude woning had ze glasvezel via KPN. Nu is ze verhuisd naar een nieuwe woning met 14 appartement in 1 gebouw. In haar woning ligt wel een glasvezelkabel binnen, maar er is geen glasvezelkastje FTU aanwezig. Dus nu moet ze noodgedwongen de koper lijn gebruiken. En dus maar max 30 Mbit/s.

Mevrouw X zou graag glasvezel willen net zoals in haar oude woning. We hebben hiervoor naar KPN gebeld en die hebben een monteur gestuurd, maar de monteur heeft gezegd dat het niet mogelijk is.
Dat vind ik erg vreemd, omdat er meerdere appartementen in het zelfde gebouw zitten met huisnummers C t/m P.
Ik heb een check gedaan op https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck#Postcodecheck
voor alle huisnummers.
En nu blijkt dat er bij C, D, E, F, H, J, K, M, N en P uit komt: Goed nieuws! Jouw woning heeft KPN Glasvezel.
En bij L staat: We sluiten je woning aan. Op jouw adres is glasvezel beschikbaar.
En bij G, I en O staat: Nog even geduld! We zijn druk bezig met het aanleggen van glasvezel door heel Nederland. Jouw buurt is nu nog niet aan de beurt. 

Hoe kan dit? Waarom kunnen de buren in het zelfde gebouw wel een aansluiting bij KPN krijgen en mevrouw die op nummer G woont niet?
Ik vind dit zeer vreemd.

Is het nog mogelijk om alsnog glasvezel te krijgen op dit adres? 

Mocht er een KPN moderator mee lezen, dan kan ik via PB de gegevens sturen over het betreffende adres en naam van mevrouw X.

Ik hoop snel een reactie te ontvangen!

11 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 21, 2026

Wat je kan doen is een haalbaarheidsonderzoek aanvragen. Dat wil je de boel nog weleens vlot trekken. Laat je nog even weten hoe het afloopt?

robjanssen1977
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Ik heb het haalbaarheidsonderzoek ingevuld. Nu afwachten.

• Slimmerik
  • August 23, 2026

Kan mvrouw X niet van woning ruilen met meneer P?

rvk01
Slimmerik
  • August 23, 2026

Kan mvrouw X niet van woning ruilen met meneer P?

Dan heeft P weer geen internet (of in ieder geval maar max 30Mbps DSL) en komt die straks weer hier 😂

Ik denk dat bij L de initiële aanleg naar binnen oorspronkelijk geweigerd is (dan kan het later alsnog aangelegd worden). Dat is bij G, I en O waarschijnlijk ook het geval maar is dit misschien verkeerd geregistreerd (en dan heeft het systeem dus niet thuis). Wellicht moeten ze de registratie dus nog een keer goed controleren. 

Hopelijk komt er goed nieuws uit het haalbaarheidsonderzoek.

• August 23, 2026

@robjanssen1977 Is er een niet verder afgemonteerde vezel aanwezig in de bewuste woning?

in je start bericht lees ik namelijk dit : “In haar woning ligt wel een glasvezelkabel binnen, maar er is geen glasvezelkastje FTU aanwezig.”

Kortom ligt die vezel of eigenlijk de mantel opgerold in de meterkast ? welke van de genoemde andere woningen is of zijn de beneden of boven buren?

robjanssen1977
Helper
Forum|alt.badge.img+1

@Rowi.  De glasvezel ligt opgerold in de meterkast inderdaad.
Ik weet niet precies hoe de verdeling van de woningen is. Het is een gebouw van 3 verdiepingen, met 14 appartementen.

• August 23, 2026

De glasvezel ligt opgerold in de meterkast [..]

Dat is wel een belangrijk gegeven ( dat zien we nu pas (?) ).

Des te vreemder :

We hebben hiervoor naar KPN gebeld en die hebben een monteur gestuurd, maar de monteur heeft gezegd dat het niet mogelijk is.

Is die glasvezel van een andere club misschien ?

JanD
Wijsgeer
  • August 23, 2026

De glasvezel ligt opgerold in de meterkast [..]

Dat is wel een belangrijk gegeven ( dat zien we nu pas (?) ).

Des te vreemder :

We hebben hiervoor naar KPN gebeld en die hebben een monteur gestuurd, maar de monteur heeft gezegd dat het niet mogelijk is.

Is die glasvezel van een andere club misschien ?

Die glasvezelkabel moet wel oranje zijn, anders is deze niet van KPN.

• August 23, 2026

Die glasvezelkabel moet wel oranje zijn, anders is deze niet van KPN.

Tegenwoordig blijkbaar niet. Ik ben elders ook afbeeldingen van een witte buiten mantel tegen gekomen.

robjanssen1977
Helper
Forum|alt.badge.img+1

De glasvezelkabel is oranje.
Is van Glaspoort volgens mij.

• August 23, 2026

De glasvezelkabel is oranje.
Is van Glaspoort volgens mij.

Fijn, als ik goed op de hoogte ben is deze partij dan verantwoordelijk voor het aansluiten.

https://www.glaspoort.nl/projecten/

Krijg je via hun website dezelfde resultaten?