Skip to main content
Beantwoord

Geen internet experia V10 met switch tp-link SG108S

  • December 23, 2019
  • 27 reacties
  • 849 keer bekeken

Ik heb me aardig ingelezen maar kom er niet uit.

Tot voor kort had ik geen problemen. Ineens geen internet en digitale tv meer.

mijn situatie:

Ik heb glasvezel op mijn adres, kastje is glasvezel is geplaatst.

In de meterkast van glasvezelkastje naar de Experia V10 (rood). Van de Experia V10 naar de switch TP-link SG108S. Dit is een UTP van de meterkast naar de woonkamer achter de tv. Van de switch naar de tv-ontvanger KPN, Versterker en tv, Sony Bravia KDL 65W955B.

Oude switch was de vermeende boosdoener, vandaar de nieuwe switch.

Ik kan nu de tv-ontvanger KPN niet gebruiken en mijn tv ziet ook geen internet.

Wat doe ik fout? Ik heb begrepen dat IMGP snooping beschikbaar moet zijn op de switch en dat is het geval. 

Ik heb geprobeerd eea in de experia aan te passen, maar daar kom ik niet uit.

Wanneer ik de tv-ontvanger direct op de UTP vanaf de experia aansluit, doet de tv ontvanger het wel.

Ik wil graag ook de TV en versterker weer op het netwerk aansluiten.

Wie kan me adviseren? Bij voorbaat dank.

Beste antwoord door DuncanA2

Beste mensen,

 

De Netgear GS108E zit er tussen (Experia en Arcadyan ) Hier heb ik de TV en de andere randapparatuur op aangesloten. Op advies @peter-keetfm de 8-poorts genomen. Mediamarkt had de 5-poorts niet eens. Alles doet het weer zoals bedoeld.

 

Dank voor het meedenken en de adviezen.

 

Fijne kerstdagen en een goed uiteinde en 2020!

Mvg Duncan

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

27 reacties

CPi
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 23, 2019

U geeft m.i.z. zelf al de oplossing:

Maak  en een directe UTP-connectie tussen de Expiria router en de Arris ontvanger en sluit de switschbox ook met zijn eigen UTP-kabel aan de Experia.

Vanuit de switschbox kan je dan de rest  UTP connecteren!


  • Auteur
  • Topper
  • December 23, 2019

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Ik heb natuurlijk aan deze oplossing gedacht. Los van een aparte kabel trekken, is dat mogelijk de enige oplossing. 

Ik heb echter de zoals aangegeven in de configuratie met de switch ertussen ook geen internet verbinding op mijn smart tv. Die vraagt om het aanmaken van een statisch IP adres. 

Ik heb in veel gestelde vragen de aanwijzingen gevonden voor de DHCP binding om deze tot stand te brengen. Ik vind echter onder de associated devices niet het MAC adres terug van mijn tv. Op deze manier kan ik dus geen statisch IP adres toewijzen. 

Ik heb dan tv ontvanger functioneel, maar niet de rest.

 

Kunt u verder helpen?


CPi
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 23, 2019

U hebt m.i.z. eigenlijk twee problemen:

1 om de tv ontvangst via de Arris ontvanger mogelijk te maken, moet u een tweede UTP-kabel tussen de router en de ontvanger te trekken, vervelend dus, maar niet onoverkomelijk. Misschien kunt u de router dicht bij de ontvanger plaatsen, dan hoeft de extra kabel niet helemaal uit de meterkast te komen!

2 Uw tv meldt zich niet zelf op de router via de switschbox, wat gebeurt er als u de tv rechtstreeks op de router aansluit, komt de tv dan wel in beeld op de router?

 


  • Auteur
  • Topper
  • December 23, 2019

Ik heb de procedure doorlopen. Alles op de tv instellingen staat op “AUTO”.

Helaas geen resultaat. Het gekke is dat de UTP direct op de TV ontvanger wel functioneert, er is dus wel degelijk een verbinding met de router (Experia V10).

Ik zal nog de optie proberen om de Experia in de woonkamer te plaatsen, maar ik ben bang dat dit ook niet zal helpen. Een andere switch is op zich geen probleem, dan ruil ik hem. 

Dat de configuratie niet functioneert begrijp ik niet. 


Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 23, 2019

Ik heb weleens gelezen dat je tp-link beter kan mijden in zo'n geval. Je kunt beter voor deze gaan. Dan weet je zeker dat ie werkt. Zijn alleen 5poorten.https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=836


  • Auteur
  • Topper
  • December 23, 2019

Wat me nu ook opvalt is dat het mac adres van de tv ontvanger ook niet in de associated devices staat. Ik kan hem dus ook niet een statisch IP adres geven als ik dat zou willen.

Of klopt dit dat de tv ontvanger niet zichtbaar is.

Het gaat om een Arcadyan HMB2260

Firmware 2.0.9


CPi
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • December 23, 2019

Ik zou een andere switch proberen, als dat niet helpt zou ik de kabel tussen de glaskabel aansluiting en de router verlengen naar de woonkamer en vandaaruit verder bedraden als voorgesteld.


  • Auteur
  • Topper
  • December 23, 2019

OK hartelijk dank.

 

@Joep1965 is deze switch ook gewon in de handel verkrijgbaar? Of moet deze via KPN aangeschaft worden? Misschien branded KPN?


Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 23, 2019

Ongetwijfeld is ie ook ergens anders te koop maar let goed op het typenummer!!! 1 verkeerde letter of cijfer en hij werkt niet!! 


peter-keetfm
Wijsgeer

Ja let op de E dat is belangrijk

Maar elke switch met igmp snooping moet voldoen tp-link geeft soms kuuren

maar het kan ook zomaar zijn dat een switch zonder igmp snooping wel werkt

maar is heel belasting van het netwerk

 


peter-keetfm
Wijsgeer

peter-keetfm
Wijsgeer

Als je aan 5 poorten (4) genoeg hebt

Die link van joep gebruiken

kpn is redelijk goedkoop met deze netgear switch

geen gedoe aansluiten en klaar


  • Auteur
  • Topper
  • December 23, 2019

Allen, 

 

Dank voor het meedenken. Ik heb de configuratie nu, zoals @CPi heeft voorgesteld, aangesloten met de Experia naast de tv (-ontvanger). Ik heb de Arcadyan en de tv direct op de Experia aangesloten. De switch heb ik ook direct op de experia aangesloten en op de switch de versterker, DVD en Xbox. Er is dus nog ruimte om uit te breiden. 

Wat de Sony betreft, moet ik nog even zien te achterhalen wat het probleem is. Terug naar de fabrieksinstellingen heeft helaas niet geholpen.

Als ik nog een oplossing vindt, zal ik het zeker melden. 


peter-keetfm
Wijsgeer

Dus de v10 heb je nu in de woonkamer

Is je wifi wel optimaal dan overal

wat is het probleem met je sony tv dan


  • Auteur
  • Topper
  • December 23, 2019

Ik vermoed dat wifi niet meer in hele huis goed is. Zal straks even proberen. Ik heb het mn geprobeerd om de televisie aan de praat te krijgen. Niet gelukt dus. Ik heb net ook de oude switch terug geplaatst en die doet zijn werk gewoon. Maar niet met de Arcadyan, hoewel hij dat wel heeft gedaan tot voor kort. Heel vreemd allemaal.

De Sony wordt niet automatisch een IP toegwezen door de Experia. Hij geeft zichzelf een IP bij gebrek aan een toegewezen exemplaar, 169.254.1.xxx.

De Sony geeft aan dat een statisch IP moet worden toegewezen, maar dat lukt me niet in de router login. 

Omdat Ik dus geen IP heb. Ik heb zelf een IP adres geprobeerd buiten de range van DHCP (tussen 192.168.2.1 en 192.168.2.200), oa 192.168.2.210 en 221. Sony vraagt om een standaardpoort en een secundair DNS(??). Ik heb geen idee wat ik hier moet invullen op de Sony.

 

Ik ga morgen de TP-Link switch omruilen voor de Netgear en dan weer terug, want de bekabelde verbinding naar de eerste verdieping en zolder is nu niet aanwezig. Een extra kabel naar de televisie is eigenlijk geen optie omdat ik dan onder het huis door moet. Goeie switch is eenvoudiger en waarschijnlijk ook goedkoper.


peter-keetfm
Wijsgeer

Die netgear moet zeker werken let wel op die E aan het eind

Je moet je tv zo instellen ip krijgen van dhcp server niet vast zetten

Dhcp aan vinken en geen getallen in vullen

dat krijgt deze netjes een ip adres van je v10

v10 terug plaatsen en goede switch er achter

moet het goed komen


  • Auteur
  • Topper
  • December 23, 2019

Ja ik zal erop letten. In de meterkast heb ik genoeg aan de 5 poorten. Dus wordt de GS105E.

Wat de TV betreft vraagt hij of ik gebruik maak van een modem, Ja. En hij vraagt of het modem ook fungeert als een router, ook ja en dan gaat hij zelf proberen verbinding te maken. Dat lukt dus niet, vervolgens zegt hij dat er een statisch IP aangemaakt moet worden. Vandaar.

Ik snap dat het niet de bedoeling is, maar andere keuzes kan ik niet maken. Doe ik het handmatig dan kan ik evt ook voor een proxyserver kiezen. Voor de rest dezelfde keuzes.

Is zeker niet de nieuwste Sony, maar wel sip dat het niet wil werken.


peter-keetfm
Wijsgeer

ik zou voor de 8 poort gaan heb je meer ruimte in de toekomst GS108E

wat betreft die tv vaag

als je static ip adres pakt in 192.168.2.200 en vast zetten om te proberen wat gebeurd er dan

 

 

 

 


  • Auteur
  • Topper
  • December 23, 2019

Op de TV instellingen of in de router login?

Op de TV kan dat wel maar wat bij de standaard poort en secundaire DNS, wat moet ik daar invullen?

Op de router login gaat dat niet omdat de Sony er niet tussen staan om de optie DHCP binding te gebruiken.


peter-keetfm
Wijsgeer

je moet in die tv die internet verbinding op dhcp zien te krijgen

geen poort of wat dan ook

als je bij de instellingen van de tv ip adres ophalen van router

die tv staat er niet tussen (ik kan dat niet zien vanaf hier) een ander ip reeks heeft

maak hier eens 192.168.2.200 van als dhcp aanvinken niet mogelijk is

ik heb het over de tv


peter-keetfm
Wijsgeer

probeer eens (er van uit gaande dat je geen 200 apparaten gebruikt)

tv instellingen

ip                                      192.168.2.200

sub.                                  255.255.255.000

standaardgateway           192.168.2.254

dns-servera.                     192.168.2.254

 

niet de manier maar nu moet je tv verbinding met het internet krijgen

 


peter-keetfm
Wijsgeer

mocht dit werken zet deze dan vast in je experiabox onder dhcp binding

kan je nooit een ip conflict krijgen

maar zal nooit gebeuren eigenlijk daarom pak ik de 200

niet de manier maar als het werkt werkt het

 


  • Auteur
  • Topper
  • December 24, 2019

Ik wilde het proberen en kreeg een melding dat hij nu een ip adres heeft toegewezen gekregen.

Het werkt dus! Hij had gewoon tijd nodig blijkbaar. Het is wel grappig dat hij dus ook een directe verbinding met de Experia nodig heeft om eea aan de praat te krijgen. Ben benieuwd hoe dat gaat met de nieuwe switch morgen.

 

Nogmaals dank voor het meedenken allen. 

 

Mvg Duncan


peter-keetfm
Wijsgeer

mooi dat het werkt

zeker met die nieuwe switch gaat het goed komen plug en play

mocht je nog vragen hebben help ik graag

 

 


Erwin van KPN
Moderator

Goed om te lezen dat de issues nagenoeg zijn opgelost. Mocht er toch nog iets misgaan waar mijn hulp bij nodig is, laat maar weten.