Skip to main content
Vraag

Geen internet via DSL mogelijk volgens KPN op mijn adres

• August 5, 2026
  • 14 reacties
  • 185 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik wil graag een maandabonnement op KPN DSL afsluiten (in het verleden ook gehad). Ik krijg echter na de postcodecheck de melding “Er liggen nog geen kabels voor internet op dit adres.”. Er is alleen 5G voor thuis beschikbaar maar dat kan niet als maandabonnement.

Na telefonisch contact met de klantenservice (na een aantal keer eruit gegooid te worden terwijl ik in de wacht sta) zegt de medewerker dat ik bij KPN Netwerk moet zijn.

Na bellen met KPN Netwerk zeggen ze dat ik bij KPN provider moet zijn.

Kan een moderator mij verder helpen?

14 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 5, 2026

Kan jij zelf ook bevestigen dat er geen aansluiting is? Als er geen aansluiting is dan kan je die aan vragen bij mijnaansluiting.nl

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 5, 2026

Er is zeker een aansluiting, jarenlang DSL met pairbonding gehad, zelfs een aantal jaar geleden het ISRA nog laten vervangen door een ISRA-2. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 5, 2026

ik weet hier niet het fijne vanaf. maar volgens mij heeft dit te maken met de te behalen snelheid op de koperlijn. als deze te behalen snelheid 10Mbit of lager is, wordt er volgens mij alleen nog maar 5G voor thuis aangeboden. en wordt er geen verbinding over de koperlijn meer aangeboden.

nogmaals, ik weet hier niet het fijne vanaf. maar ik heb vorige week ook een kennis gehad die alleen nog maar 5G voor thuis kon bestellen ondanks dat ze in het verleden wel degelijk KPN via de koperlijn hebben gehad.

Forum|alt.badge.img

Als je een nieuwbouwwoning hebt dan inderdaad https://www.mijnaansluiting.nl/home

Als je bestaande woning hebt dan kun je dit ook via mijnaansluiting doen, maar je kunt dan ook een haalbaarheidsonderzoek starten. Dit doe je middels dit formulier. https://netwerk.kpn.com/formulieren/haalbaarheidsonderzoek-aanvraag/#adres

Pas als je een aansluiting hebt kun je bij KPN een abonnement aanvragen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 5, 2026

De titel klopt niet: Er ligt gewoon een telefoonkabel met ISRA… daar hebben we 20 jaar internet op gehad. Nu een jaartje een uitstapje gemaakt naar Delta Glas en nu willen we weer terug maar dat kan niet… Er is dus gewoon een aansluiting en dus lijkt me mijnaansluiting overbodig.

@joey92 : Dat zou het nog weleens kunnen zijn, maar raar dat de klantenservice daar niks over vertelt… ik wacht de moderators hier wel af...

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 5, 2026

@joey92 : Dat zou het nog weleens kunnen zijn, maar raar dat de klantenservice daar niks over vertelt… ik wacht de moderators hier wel af...

ik verwacht ook niet dat de klantenservice hier nu al iets vanaf weet. het product is pas net een weekje beschikbaar. het zal nog niet bij iedereen bekent zijn i.v.m. de vakantie periode.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

Voor zover ik weet is het onmogelijk om terug te gaan naar DSL als je eenmaal op glasvezel zit.

Vergeet niet dat koper er gefaseerd uitgaat. Er zijn al gebieden in Nederland waar totaal geen enkel stukje spraak of een internetbitje nog over het koper gaat.

Voor hetzelfde geld is koper al uitgefaseerd in jouw gebied. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 6, 2026

@AriënC  er ligt glasvezel van Delta. Een kpn aansluiting via dsl zou dus moeten kunnen. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 6, 2026

@AriënC  er ligt glasvezel van Delta. Een kpn aansluiting via dsl zou dus moeten kunnen. 

@Joep1965 

dit zou normaal gesproken moeten kunnen ja.

maar sinds de introductie van 5G voor thuis. lijkt het erop dat elk adres die een lagere snelheid via koper krijgt dan <10Mbit, geen nieuwe nieuw koperlijn kan aanvragen.

zoek maar eens willekeurig adres op waarvan je weet/denkt dat deze onder de 10Mbit ligt. en je zult zien dat je alleen nog maar 5G voor thuis kunt aanvragen.

• August 6, 2026

Inderdaad, EN dat verklaard dit :

De snelheid op dat adres is nu 249, zoals dat daar al stond.

• August 6, 2026

Er is zeker een aansluiting, jarenlang DSL met pairbonding gehad, [..]

[..] lijkt het erop dat elk adres die een lagere snelheid via koper krijgt dan <10Mbit, geen nieuwe nieuw koperlijn kan aanvragen.

Daar zal je dan toch wel boven hebben gezeten met je pairbonding ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 6, 2026

Dat was inderdaad 32mbit (18 via enkel aderpaar).

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo en welkom op de KPN Community ​@McMaarten. De melding die jij krijgt, zal inderdaad wenkbrauwen doen fronsen, als je al eerder internet van KPN hebt afgenomen.  Sinds kort is er echter een wijziging in het aansluitbeleid. Voor huisaansluitingen op het kopnetwerk waar de snelheid lager ligt dan 10Mbit/s en geen glasvezel beschikbaar is, kun je nu enkel 5G-Internet Thuis bestellen. 

De melding op de website is wat dat betreft natuurlijk wel wat verwarrend. Er ligt wel een koperaansluiting maar deze heeft volgens onze checks een te lage snelheid waardoor dat niet (meer) wordt aangesloten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 10, 2026

Voor huisaansluitingen op het kopnetwerk waar de snelheid lager ligt dan 10Mbit/s en geen glasvezel beschikbaar is, kun je nu enkel 5G-Internet Thuis bestellen. 

Hoe kan iemand dit bedacht hebben? Het 20GB dagelijkse datalimiet is zelfs met 10Mbs binnen 4½ uren verbruikt. Dus na 4 uren TV kijken zit men ook al aan de beperking van 5G thuis van 10Mbs. Dus iemand met snelheid tussen 10 en 30Mbs krijgt gratis 4G buitengebied, maar iemand met snelheid minder dan 10Mbs betaalt de volle prijs met de volle beperking?