Skip to main content

Een aan de Experiabox (V10a) gekoppeld apparaat krijgt IP-adres 169.254.xxx.xx en is dus onbereikbaar.

Dit gebeurt nu al voor de 3e keer dit jaar. Opeens, en enige weken later is het weer opgelost, werkend. Dat gaat dan enkele weken goed. 

Het feit dat een apparaat een IP-adres in de reeks 169.254.xxx.xx krijgt, betekent dat de (fysieke) verbinding wel aanwezig is, maar dat er geen IP-adres wordt verkregen van de DHCP-server, i.c. de Experiabox. 

@KPN: welke oplossing bieden jullie?

 

Hallo @ERvdK als je een ander apparaat probeert te verbinden gaat het dan wèl goed? Zo ja, ligt het niet aan de DHCP-server van de modem.

Je zou voor alle zekerheid de modem eens een fabrieks-reset kunnen geven, een frisse start doet soms wonderen.

 


Bedankt JanD

Zo’n fabrieks-reset betekent toch dat de Experiabox daarna helemaal ‘blanco’ opstart? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik dan daarna mijn instellingen weer terugkrijg? Gewoon via een vooraf gemaakte backup of op een andere manier?


Hallo @ERvdK ik weet niet of de V10a een back-up mogelijkheid heeft, anders van de instellingen screenshots maken en daarna weer instellen.

 


In de tussentijd was ik niet in de gelegenheid om te back-uppen. 

Maar ik zie zojuist dat het betreffende gekoppelde apparaat weer wél een bereikbaar IP-adres heeft.

Zegt dit -tijdelijk onbereikbaar en zonder ingrijpen later wél weer bereikbaar- iets over de oorzaak en de structurele oplossing?


Als een apparaat een 169.254.x.x adres heeft gekregen dan betekent dat dat hij de DHCP server niet heeft kunnen vinden of dat hij niet (tijdig) antwoord heeft gekregen an de DHCP server.

Hoe is dat apparaat met de V10a verbonden?


Met een ethernetkabel verbonden. Mét en zonder ethernethub heb ik dit probleem zo om de zoveel weken/maanden, bij alleen dat ene apparaat.