Skip to main content
Vraag

Geen IS/RA-punt op nieuw adres

• July 10, 2026
  • 9 reacties
  • 132 keer bekeken

Per 17 juli ga ik verhuizen. Op mijn nieuwe adres is geen glasvezel beschikbaar, dus de verhuizing moet overgezet worden naar de koper-aansluiting (DSL).

​Het probleem is echter: de koper-aansluiting (het ISRA-punt) is in de hele woning nergens te vinden. Wij weten nu dus al zeker dat we op 17 juli niet zelfstandig kunnen aansluiten.

​De telefonische klantenservice geeft aan pas vanaf de 17e een monteur te kunnen inplannen als ik geen voorrijkosten wil betalen, of dat er een haalbaarheidsonderzoek moet komen. Een haalbaarheidsonderzoek duurt te lang en pas na de 17e bellen betekent dat ik (terwijl ik wel betaal) dagen of weken zonder internet kom te zitten. Dit is voor mij geen optie.

​Aangezien ik nog een lopend contract heb voor een jaar, wil ik dit graag netjes oplossen. Ik wil via deze weg vragen of een moderator het volgende voor mij kan regelen:

1. ​Kan er alvast een monteur worden ingepland voor 17 juli (of zo snel mogelijk daarna) om het aansluitpunt te zoeken/herstellen, zonder dat hiervoor voorrijkosten worden gerekend? Het netwerk tot aan het aansluitpunt is immers de verantwoordelijkheid van KPN.
  2. ​Kan er alvast een 4G-noodpakket worden klaargezet, zodat ik vanaf de 17e sowieso online kan blijven zolang de vaste lijn niet werkt?

​Mijn klantnummer en gegevens zal ik direct toevoegen aan mijn forumprofiel.

​Alvast bedankt voor de hulp!

9 reacties

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Als je een postcode check doet krijg je dan te zien of er diensten geleverd kunnen worden op dat adres

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 11, 2026

Als je een postcode check doet krijg je dan te zien of er diensten geleverd kunnen worden op dat adres

Uiteraard ​@Maikel Drost anders kan ​@JWB1005 geen diensten bestellen bij KPN.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 11, 2026

Beste ​@JWB1005 je kunt pas op de aansluitdatum een gratis installatiemonteur bestellen, doe je dat voor de installatie datum, dan komt er een storingsmonteur en die kost geld.

Een noodpakket krijg je in dit geval niet.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 11, 2026

Een noodpakket krijg je in dit geval niet.

Dat denk ik wel ​@JanD en ​@JWB1005 
Als je de 17e geen signaal hebt dan krijg je vast wel een noodpakket, heb je een telefoon van KPN? dan zeker.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • July 11, 2026

In deze situatie zijn er twee mogelijke uitkomsten. De monteur vindt het aansluitpunt en kan de aansluiting verder in orde maken. Ondanks dat die nu niet vindbaar is wordt die namelijk soms door vorige eigenaren terug naar de kruipruimte getrokken. Of zit hij toch ergens een kelder. Meestal kan een monteur oude tekeningen opvragen van de oorspronkelijke aansluitplek. Mocht de monteur het aansluitpunt niet kunnen vinden, dan maakt hij een ticket aan voor de aannemer. Een apart haalbaarheidsonderzoek is hiervoor niet nodig.

Naar mijn weten staat er ook pas vanaf 17 juli signaal op de kabel staat. Het heeft daarom weinig zin om vóór die datum een monteur langs te laten komen, omdat de aansluiting dan nog niet goed getest kan worden.

Een noodpakket wordt normaal niet eerder opgestuurd, maar je kunt altijd proberen hierover telefonisch contact op te nemen. Wanneer het noodpakket op 17 juli wordt aangevraagd, kan het normaal gesproken de volgende dag worden opgehaald bij een PostNL-punt. Heb je daarnaast ook een mobiel abonnement van KPN, dan kan er een extra databundel op dat mobiele nummer worden gezet, zodat je die als hotspot kunt gebruiken totdat de vaste aansluiting werkt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 11, 2026

Beste ​@DaveA 

Bedankt voor je reacties, maar er is sprake van een misverstand. Ik wil helemaal geen monteur vóór 17 juli. Ik snap dat er dan nog geen signaal op de lijn staat.

​Wat ik vraag is of er nú alvast een gratis installatiemonteur ingepland kan worden VOOR 17 juli zelf (de opleverdatum).

​Aangezien er fysiek geen ISRA-punt in de woning aanwezig is, staat nu al 100% vast dat de installatie op de 17e gaat mislukken. Als ik pas op de 17e mag gaan bellen voor een monteur, zit ik daarna dagen of weken zonder internet terwijl mijn contract wel ingaat. Dat is de omgekeerde wereld voor een probleem dat nu al bekend is.

​Ik wil via deze weg een officiële KPN-moderator vragen om mee te kijken:

​Kan een moderator handmatig de gratis installatiemonteur vastleggen voor 17 juli (of zo snel mogelijk daarna), met de expliciete melding in de bon dat het ISRA-punt onvindbaar/afwezig is?

​Als dat écht niet kan in het systeem, kan er dan preventief een 4G-noodpakket worden opgestuurd zodat dit op de 17e voor mij klaarligt bij een PostNL-punt? Ik heb namelijk geen mobiel abonnement van KPN om data op te zetten.

​Mijn klantnummer staat in mijn forumprofiel. Ik hoor graag wat een moderator hierin kan betekenen om te voorkomen dat ik straks zonder internet zit.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 11, 2026

In plaats van voor 17 juli dus op 17 juli

Er bestaat geen officieuze KPN moderator ​@JWB1005 😎

Een gratis installatiemonteur kan pas op de dag van oplevering aangevraagd worden, als blijkt dat je je pakket zelf niet aan kunt sluiten.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 11, 2026

Het antwoord is al gegeven door verschillende mede-klanten. Een installatie monteur kan onmogelijk kostenloos worden aangevraagd van te voren. Wil je dit wel heel graag? Dan kan je kiezen voor een betaalde installatiemonteur. Die kan preventief worden besteld.

Ook een noodpakket kan niet eerder worden opgestuurd dan vanaf 17 juli als je daar recht op hebt. En dan zou je hem op zijn vroegst 18 juli hebben. 

In beide processen gaat een moderator weinig kunnen veranderen, want dit is hoe het loopt bij KPN.

Wat betreft het ingaan van de kosten kan ik wel wat positiever nieuws geven, je betaald enkel wanneer je er gebruik van kan maken. Dus vanaf de 17e tot aan wanneer de monteur komt kan je in overleg met de klantenservice terug vorderen.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 11, 2026

@JWB1005 

Je schrijft niet naar wat voor soort woning je gaat verhuizen.

Als het een appartement of rijtjeshuis is dan adviseer ik je om eens aan je nieuwe buren te vragen waar het IS/RA punt zit.