Skip to main content
Beantwoord

Geen PPPoE-sessie met eigen XGS-PON SFP+ ONT, KPN ONT op UDM-SE werkt wel

• December 16, 2025
  • 30 reacties
  • 258 keer bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

• Auteur
  • Topper
  • March 26, 2026

Ubiquiti wilde ook graag weten waarom na de switch van Delta (DHCP) naar KPN (PPPoE)Ā met exact dezelfde setup/hardware het niet lukte om de WiFi snelheid op 900 Mbps te krijgen zoals bij Delta het geval was. Na lange tijd van tests zie hier de samenvatting:

Ā 

Ā 

​@TDNĀ Via SSH Packet Steering activeren maakte bij mijn UDM-SE geen verschil, toch was de tip erg gewaardeerd!

Als ik de WiFi weer naar 900 Mbps wil krijgen zijn er nu volgens mij 4Ā opties:

• Overstap terug naar DeltaĀ 
  • De KPN router er weer tussen te plaatsen, zou zonde zijn van de investering van de huidige setup en weer een extra device.
  • KPN moet de behoefte gaan krijgen om van PPPoE naar DHCP te gaan.
  • Ubiquiti/Unifi maakt een Cloud Gateway die kan werken met PPPoE, wat zo te horen geen optie is omdat ā€œmoderneā€ apparatuur daar niet meer voor wordt gebouwd.

Hopelijk helpt dit iemand. Mocht iemand anders nog tips hebben dan hoor ik het graag!

Ā 

​@Paul71PRĀ zoals gezegd heeft de UCG-Fiber juist deze PPPoE hardware offloading wel waardoor deze packets niet door de CPU maar door dedicated hardware worden behandeld.
De UCG-Fiber kan minimaal 4Gbps aan zo niet meer.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 26, 2026

Jou oplossing is of terug naar Delta, of de UCG Fiber aanschaffen. Deze ondersteund inderdaad hardware offloading en kan de 4 gigabit zomer moeite aan. Ik heb hem zelf ook, zeer naar wens en een mooi modern apparaat.

• Auteur
  • Topper
  • March 26, 2026

Mijn dank allebei! Ik ga deĀ UCG-Fiber eens onderzoeken.Ā 

Mijn dank allebei! Ik ga deĀ UCG-Fiber eens onderzoeken.Ā 

Ben zelf net overgestapt van de UDM SE naar de UCG-Fiber en dat is prima gegaan, was zo gebeurd.
Je merkt echt dat de UCG een stukje sneller is dan de UDM, zeker met opnieuw opstarten of tijdens firmware updates.
Heb nog geen KPN zelf dus verder dan de 1Gbps van Kabeltex kom ik nog niet, hopelijk snel de 4Gbps ook van KPN.