Skip to main content
Beantwoord

Geen schouwing voor glasvezel geweest en nu is de NT (glavezelkastje) verkeerd geplaatst

• July 11, 2025
  • 14 reacties
  • 194 keer bekeken

Hallo,

We zijn recent begonnen met het overstappen naar KPN maar tot zover gaat alles ongelovelijk moeilijk. We zitten nu met het probleem dat twee medewerkers een kastje hebben geplaatst waar we duidelijk zeiden dat het niet moest. Hieronder de foto (svp. negeer de zooi);

Zoals je kunt zien hangt het glasvezelkastje (rood) links in een volle meterkast zonder stopcontacten, terwijl er een lege kast direct naast zit met twee stopcontacten (groen). Deze ruimte werd vroeger gebruikt voor een boiler.

Maar beide mannen wilden zo snel mogelijk klaar zijn en kozen dus eigenlijk zonder onze toestemming de kast die iets dichter bij de voordeur zit. Daarna waren ze weg voordat wij dit door hadden, en lieten ze nog als “geschenk” lege blikjes Red Bull in onze papiercontainer achter, dus ook nog even lekker dat geplak moeten schoonmaken.

Dus we hebben direct de klantenservice gebeld, en we zijn er toen pas achtergekomen dat er normaal eerst een schouwer hoort te komen! Daar hebben we niets over gehoord. Klantenservice stuurt ons daarna van een ene nummer na het andere, en na twee weken bellen zijn we er niet vrolijker op geworden. Zelfs onze klacht over de twee medewerkers liep op niets uit.

Enfin, er wordt ons uiteindelijk verteld dat het kastje niet meer verplaatst “kan” worden en dat ze nu een extra stopcontact in de muur gaan boren naast het kastje, de dag dat ze de modem komen aansluiten. Dat terwijl er dus twee stopcontacten zo vlakbij hangen. En wanneer we nog eens vertellen dat er geen schouwer is geweest van tevoren, krijgen we alleen maar een verbaasde reactie en het antwoord “hij hangt er nu toch al”.

Naast het feit dat het verplaatsen van het kastje naar de rechterkast maar 80 centimeter aan extra glasvezelkabel zou kosten en ons een overbodig stopcontact in een al volle meterkast scheelt, zou het ook een stuk handiger zijn voor de aansluiting naar woonkamer. Hoe kunnen ervoor zorgen dat KPN deze fout daadwerkelijk inziet en het kastje gratis verplaatst? Ze hebben immers zelf geen schouwing gedaan.

Beste antwoord door Ronald31

Je hebt zelf alleen het rode opgerolde kabeltje nodig die onderaan het zwarte kastje hangt. Misschien kun je makkelijk zelf een gaatje boren naar de andere kast en plaats je de modem daar? 

* Zwarte kastje heeft natuurlijk zelf ook stroom nodig (was ik even vergeten maar die kan ook wel door dat gaatje heen)

14 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 11, 2025

Hallo ​@JMTK , woon je in een wijk waar alle woningen nagenoeg hetzelfde zijn? Dan wordt er vaak niet geschouwd - was in mijn geval ook niet zo. Ik heb wel aangegeven waar ik de aansluiting wilde hebben.

Tijdens het werk had je eigenlijk in de buurt moeten blijven om bijv aanwijzingen te geven waar wel en niet dingen aangesloten mogen worden. Een kop koffie aanbieden vergroot de medewerking van de monteurs ;)

Maar goed, dat is allemaal achteraf gepraat. KPN kan volgens mij nog wel een monteur sturen om de aansluiting op de gewenste plek te plaatsen, zeker omdat er nu geen stopcontact beschikbaar is.

PS die 80cm extra glasvezel is niet zomaar eraan te plakken. Grote kans dat er een compleet nieuw stuk vanaf de BOP (als je die hebt) moet worden gelegd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 12, 2025

Hé ​@XS4-Arjan, het is inderdaad een rijtjeshuis. Volgens de klantenservice zou er altijd een schouwing moeten zijn, maar als je het zo bekijkt is het eigenlijk wel logisch is dat er geen was geweest.

Maar de schouwing terzijde, die dag waren met z’n tweeën thuis en we hebben ze meerdere keren gewezen waar ze het kastje het beste konden plaatsen. Toen ze bezig gingen waren wij vooral aan het letten op onze huisdieren zodat ze niet in de kruipruimte kwamen.

Eigenlijk zegt het feit dat deze mannen tussendoor niet wisten waar ze hun boormachine konden aansluiten totdat we ze nóg een keer wezen op de twee stopcontacten wel veel over hun gang van zaken. Maar dat ze het kastje daarna alsnog verkeerd hebben geplaatst verbaasde ons enorm.

Sindsdien dus KPN en onderaannemers meerdere keren gebeld en ze zeggen allemaal dat ze het kastje niet opnieuw kunnen plaatsen. Ik ga er net als jou ook vanuit dat ze tóch het wel kunnen, maar ik weet dus niet hoe we ze zover kunnen krijgen. Jammer genoeg heeft KPN een monopolie op glasvezelaanleg dus dreigen met het abbonement annuleren heeft geen effect. Enig idee?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 12, 2025

Ik ben bang dat het kastje blijft waar het is, maar dat een volgende monteur gewoon een extra stopcontact in de meterkast maakt. Aangezien er nu geen stroom is, wordt dat sowieso aangelegd. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 12, 2025

Tja, ik zie ook niets veranderen. Een extra stopcontact aansluiten of een verkeerd geplaatst kastje opnieuw installeren, dan is natuurlijk het eerste makkelijker voor KPN.

Wel zeer jammer dat ze zo met klanten omgaan. Voor ons gaat dit dus wel een hoop meer gedoe leveren met het aansluiten van alle apparaten.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 12, 2025

Je hebt zelf alleen het rode opgerolde kabeltje nodig die onderaan het zwarte kastje hangt. Misschien kun je makkelijk zelf een gaatje boren naar de andere kast en plaats je de modem daar? 

* Zwarte kastje heeft natuurlijk zelf ook stroom nodig (was ik even vergeten maar die kan ook wel door dat gaatje heen)

• July 12, 2025

Een KPN monteur kan gratis een stopcontact bijplaatsen. Dat is beter dan nu dat kastje nog weer verplaatsen. 

Wat ook een optie is: een gaatje in dat tussenwandje boren en een kort verlengsnoer aanleggen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 12, 2025

Een KPN monteur kan gratis een stopcontact bijplaatsen. Dat is beter dan nu dat kastje nog weer verplaatsen. 

Dit is helaas de enige oplossing, zal geheel kosteloos zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 12, 2025

Ha ​@Ronald31, dat is wel een goed idee. Ons was verteld dat de modem tegen het glasvezelkastje aan moet komen, maar als er nog wat meer speling is is het te doen. Het zal er niet netjes uitzien maar het gaat ermee door. Dan zullen we even moeten afwachten of we zelf moeten boren of dat de modemmonteur dat doet. We zullen in ieder geval tien keer zo alert zijn die dag.

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik zal tzt. nog een korte update plaatsen van de situatie naderhand.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 12, 2025

Ha ​@Ronald31, dat is wel een goed idee. Ons was verteld dat de modem tegen het glasvezelkastje aan moet komen, maar als er nog wat meer speling is is het te doen. Het zal er niet netjes uitzien maar het gaat ermee door. Dan zullen we even moeten afwachten of we zelf moeten boren of dat de modemmonteur dat doet. We zullen in ieder geval tien keer zo alert zijn die dag.

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik zal tzt. nog een korte update plaatsen van de situatie naderhand.

Ik weet niet zeker of een monteur een gat boort, maar als er al een gaatje aanwezig is, kan hij daar een netwerkkabel doorheen trekken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 12, 2025

Ik weet niet zeker of een monteur een gat boort.

De kans is toch heel klein, op de foto is een hoofdschakelaar aanwezig, een stopcontact is binnen 2min klaar terwijl een gaat boren duurt veel langer en met complicaties verbonden (toestemming van de verhuurder als het om een huurhuis gaat), gezeur van de bewoner (gaatjes niet rond, kleurverschil...) Zoiets hebben we hier in forum al genoeg gezien.

• July 12, 2025

Perfecte plek voor dat ding in de meterkast bij alle andere nutsvoorzieningen.
Een WCD er bij maken in de meterkast is goed te doen.

En als er een keer andere CVketel moet komen dan zit het niet in de weg.

Ons was verteld dat de modem tegen het glasvezelkastje aan moet komen,

Dat is heel bijzonder, (wie beweerde dat ?) dat klopt zeker niet.
Met een ethernetkabel ( zoals die rode ) kun je in huis overal komen, zo kan het “modem” cq wifi punt op een centrale plaats komen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@JMTK. Welkom op de KPN Community en ook alvast welkom bij KPN! Mooi om te zien dat de Community al is toegesneld om je van een antwoord en informatie te voorzien. Heb je daar iets aan gehad? 

Rot dat het aansluitpunt niet helemaal op de gewenste plek zit, maar ik weet in ieder geval zeker dat een KPN monteur dit perfect voor je kan oplossen. Straks kun jij ongestoord van je glasvezelverbinding kan genieten zonder dat dit nog kopzorgen geeft. Als er nog geen monteur is ingepland, dan kun je 'm op de aansluitdag alsnog inplannen. Dat kan via de website voor de online bestelstatus of je kunt hiervoor een terugbelafspraak maken. 

Verder is het niet zo netjes dat ze hun blikjes niet netjes hebben meegenomen en ook nog eens achterlieten op een plek waar het niet hoort. Excuus daarvoor. Een update nadat de monteur is geweest wordt zeker gewaardeerd :) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 30, 2025

Hallo, deze ochtend is de monteur samen met een monteur-in-opleiding langsgekomen. Zijn allereerste reactie toen hij het glasvezelkastje zag was er foto's van maken. Hij wilde er meteen een nieuwe glasvezelmonteur voor regelen want hij vond het ook ongelovelijk knullig geplaatst. We hadden intussen zelf al een gat tussen de meterkasten geboord dus dit was niet meer nodig, maar in ieder geval al een uniek begin van de dag, iemand van KPN in ons huis die logisch kan nadenken!

Daarna legde hij alles duidelijk uit - mede omdat er een staigair bij was. Ze hebben daarna de modem aangesloten op onze gewenste plek, zijn door het hele huis heen gegaan om het wifi te testen en te helpen met de setup van onze twee TVs, regelden een wifiversterker voor betere verbinding en een switch voor de vaste internetkabels, gezorgd dat KPN ons nog terugbelde na hun bezoek, en hebben zelfs die de hele tijd rekening gehouden met onze huisdieren. Echt een topervaring. Misschien wel gegund na zoveel gedoe.

Zelf hebben we de rest van de dag de kabels door het huis heen getrokken en weggewerkt, en alles werkt nu perfect en sneller.

Nog om terug te komen op ​@KeesYagi, het aanleggen van de kabels vanaf kniehoogte in een drukke meterkast in plaats van een hoge locatie direct naast de woonkamer zou ons dusdanig overbodige moeite geven dat dit voor ons het probleem was - naast de manier waarop het is verlopen. Maar enfin, in ieder geval een goed einde.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik ben blij dat de monteur zulk goed werk heeft geleverd. Er zitten veel toppers tussen blijkt maar weer :) En hij laat meteen zien aan een stagiair hoe je goed werk levert wat wordt gewaardeerd door de klant. Dat is ook top. 

Dank je dat je nog hebt laten weten hoe het afgelopen is en als er nog aanpassingen aan het glasvezelaansluitpunt aangebracht moeten worden, dan hoor je dat vast.