Skip to main content

Geen stopcontact voor je glasvezelaansluiting in de meterkast, wat nu?

• August 28, 2025
  • 26 reacties
  • 1393 keer bekeken
Geen stopcontact voor je glasvezelaansluiting in de meterkast, wat nu?
Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Stel, je gaat over op glasvezel en je gaat aan de slag met het aansluiten van ons installatiepakket. Tijdens het installeren merk je dat er geen stopcontact is voor je glasvezelkastje. Hoe lossen we dit op?

Het aansluiten van je glasvezelkastje

Tijdens de voorbereiding van je glasvezelverbinding is samen met de eigenaar van het huis besproken waar het glasvezelkastje (de NT) komt. De glasvezellijn is daar in huis gebracht en de aansluiting klaargemaakt voor gebruik. Meestal komt de aansluiting in de meterkast. Je krijgt van ons een doe-het-zelf pakket met de NT en een stappenplan om het aan te sluiten. 

Geen stopcontact in je meterkast

Heb je géén stopcontact in de meterkast voor het aansluiten van het glasvezelkastje? Maak dan een belafspraak, zodat we een afspraak met een monteur met je kunnen inplannen. De monteur legt gratis een dubbel 230V stopcontact aan.

Als je abonnement geen doe-het-zelf pakket is, heb je meteen een monteur van KPN nodig. Je krijgt van ons een bericht om een afspraak te maken. De monteur komt dan de NT plaatsen en legt, als dat nodig is, gratis een dubbel stopcontact van 230V aan.

Het aanleggen van het stopcontact

De KPN monteur komt een stopcontact plaatsen voor je glasvezelkastje. We hebben we jouw toestemming nodig om het stopcontact aan te leggen in de meterkast. En ook voor het boren in muren en plafonds, als dat nodig is.

Ook als je in een huurhuis woont, kun je meestal zelf toestemming geven. Soms willen verhuurders niet hebben dat andere partijen werkzaamheden uitvoeren en houden dit liever in eigen beheer. Vraag daarom eerst aan je verhuurder of je zelf toestemming mag geven. 

Als de monteur het stopcontact komt maken, zijn er drie situaties mogelijk. We leggen ze hieronder uit.

De meterkast kan spanningsloos gemaakt worden

De KPN monteur is altijd in het bezit van een geldig NEN3140VOP (Voldoende Onderricht Persoon) certificaat. Dit betekent dat hij of zij is opgeleid om een stopcontact te plaatsen als de meterkast spanningsloos gemaakt kan worden.

De meterkast kan niet spanningsloos gemaakt worden

Soms kan de meterkast níet spanningsloos gemaakt worden. Bijvoorbeeld als er geen hoofdschakelaar aanwezig is, of bij niet-uitschakelbare CV-ketels met stroomopwekking (HR-e).

Er worden ook een aantal eisen gesteld aan de automaat en aardlekschakelaar. Als voorbeeld: bouw- en isolatiematerialen in de meterkast kunnen er voor zorgen dat de monteur niet zomaar een stopcontact aan kan leggen.

Voor deze situaties zijn er monteurs beschikbaar met een extra certificaat NEN3140VP (Vakbekwaam Persoon). Als de monteur die bij je langs komt dit vaststelt, kan hij (of zij) deze opdracht indien nodig doorzetten naar de juiste monteur en stelt je hiervan op de hoogte.

Bij zonnepanelen die niet uitgeschakeld kunnen worden, kan de monteur meestal de werkzaamheden gewoon uitvoeren. De monteur meet ook om te controleren of de spanning echt weg is. Lukt dat niet, dan bespreekt de monteur dit met je en komt er indien nodig een andere monteur langs.

De meterkast is niet veilig

Is de meterkast niet veilig? Dan bespreekt de monteur dit met je en plaatst geen stopcontact. Je kunt dan zelf een elektricien inschakelen om het stopcontact te laten maken, en waar nodig je meterkast te laten nakijken.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door ​@Ik_Combineer en ​@DaveA 

En jij? Ben jij al overgegaan naar glasvezel? Of heb je ervaring met de monteur die het stopcontact heeft aangelegd? Deel het met ons, we lezen graag jouw ervaring!

26 reacties

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • September 2, 2025

Zelf ben ik nog niet over op Glasvezel, hiervoor moeten nog wat kabels verlegt worden in de straat, maar bij mijn moeder is dat al wel gebeurd en in dit geval was de aansluiting in de CV kast net buiten de woning.

Er was zoals hier beschreven een belafspraak gemaakt en er zou toen een monteur komen, maar bevestiging kregen we eerst niet, maar goed mondeling de datum geregeld, dus die komt wel. Helaas bleek dat dus niet het geval, dus een tweede belafspraak gemaakt en daarvan kwam wel de bevestiging.

Op de dag dat de monteur kwam had ik het nodige al voorbereid en de monteur vroeg, heeft u misschien een stekkerblok voor mij? Die kreeg die en klik klik en hij zegt even testen en het was toen al snel allemaal klaar.

Persoonlijk vond ik het niet de oplossing die gevraagd was en eventueel geleverd zou kunnen worden.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 2, 2025

@MandersOnline 

wat was dan de oplossing die u voor ogen had?

een stopcontact mogen we enkel en alleen maken in de meterkast, nergens anders. en als er inderdaad al een stopcontact in de buurt zit van de glasvezel, is het natuurlijk logisch om hier gebruik van te maken. ook al is dit via een stekkerdoos.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • September 2, 2025

Mijn idee was de aansluiting die er zat van 1 naar 2 omzetten. Maar het is zoals het is als dat de regeling is dan is die zo verder oké.

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 7, 2025

Mijn idee was de aansluiting die er zat van 1 naar 2 omzetten. Maar het is zoals het is als dat de regeling is dan is die zo verder oké.

Dat kan ook zeker, althans toen ik nog monteur was hadden we de mogelijkheid om inderdaad een extra wandcontactdoos te plaatsen als de klant dit wenselijk vond maar wel tegen een meerprijs die vele malen hoger uit kwam dan die van een simpel stekkerblokje. Durf oprecht niet meer te zeggen wat het was maar dacht destijds (dus 2 jaar terug) dat het richting de €20 euro aan materiaal was en dan nog eens €17,50 per kwartier, zit je dus al snel boven de €70 euro om even een WCD te laten plaatsen.

Als je een perfect strakke meterkast hebt dan zou ik dat zeker gedaan hebben. Ik heb in de meterkast bij mij op kantoor ook zelf ABB WCD's bijgeplaatst omdat ik dat gewoon veel mooier vindt en ik de meterkast graag netjes heb en ik dergelijke installaties kan laten zitten als ik vertrek als het volgens de NEN-normen is gebouwd.

Mijn ervaring als voormalig monteur is echter dat geen enkele klant deze kosten wil dragen, al helemaal als er voor destijds €7,50 een stekkerblokje geleverd kon worden die ook vastgeschroefd kon worden. Klanten malen er meestal namelijk niet om of ieder kabeltje perfect is weggewerkt in de meterkast of niet.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 7, 2025

@NHendriks kwartiertje is 20 minuten tegenwoordig. Stekkerdoos is nog 7,50.

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 7, 2025

@NHendriks kwartiertje is 20 minuten tegenwoordig. Stekkerdoos is nog 7,50.

Ah kijk. Is de mogelijkheid er nog wel om voor meerwerk WCD's aan te leggen? Dan zit je met het huidige tarief dus al snel op de 80 piek, uitgaande van 45 minuten werk en materialen dan.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • October 27, 2025

Ik was even benieuwd hoe het zit met die belafspraak  voor het aanleggen aansluitpunt glasvezel waarover geschreven wordt.

De link in de post komt niet uit op een plek die nuttige info, zoals bijvoorbeeld een telefoonnummer,  geeft.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Als je een stukje naar beneden scrollt ​@Jmvd124 kun je een belafspraak maken met Dot, de digitale assistent

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Ik heb het gevonden maar de chat eindigt niet in een belafspraak sangezien er geen datum en tijd verschijnt

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • October 28, 2025

Krijg je een foutmelding te zien, ​@Jmvd124? Probeer het anders eens in een andere browser.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • October 29, 2025

Android telefoon geen foutmelding maar ook dag/tijdstip, op de PC met Edge en Firefox browsers geeft foutmelding:

“Oeps, er ging iets mis bij het laden van de verschillende tijdsblokken. Zullen we het nog een keer proberen?”

:-(

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Jmvd124, Wat vervelend dat het steeds niet lukt en je steeds die foutmelding krijgt. Zou je het morgenochtend nog eens willen proberen? Soms helpt het om het op een ander moment te doen, omdat er dan minder verkeer op het systeem is. Laat ons daarna weten of het lukt?

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 20, 2025

De belafspraak is 3 weken geleden gelukt. Daarbij vermeld dat er wel glasvezel is in de meterkast van het huis waar ik in januari naar toe verhuis, maar geen aansluitpunt.

Medewerker zei dat ik daar binnen 3 weken over gebeld zou worden, maar dat is niet gebeurd.

Hoe krijg ik dit weer aan de gang?

(Jammer dat dit zo veel moeite kost wel.)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 20, 2025

Als het nieuwe huis nog geen glasvezelpunt heeft, dan moet dat nog aangelegd worden. Je leest er meer over in ons artikel over glasaanleg. Kijk vooral naar de tekst bij Fase 4. De aanleg gebeurt in principe door de KPN installatiemonteur, dus je kunt de installatieafspraak in Januari afwachten. Als er nog geen installatieafspraak is gemaakt met ons voor in januari, dan zal dat nog moeten gebeuren. Daarvoor kun je opnieuw contact met ons opnemen via belafspraak, of een van onze social media kanalen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Zeer interessant. 
Er wordt een stopcontact verzorgt door KPN in een koophuis.

Na de aanleg fikt de meterkast af. 
Wie is eindverantwoordelijke?

De huiseigenaar of de KPN monteur en waarom?
Roept u maar.. .. . .. .. 

• December 3, 2025

Zeer interessant. 

Daar ben jij en KPN gewoon voor verzekerd. Die verzekeringsmaatschappijen lossen dat onderling op. Daar hoef jij je niet druk over te maken.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 3, 2025

de eigenaar van de woning is ten alle tijde de eindverantwoordelijke.

de meterkast moet volgens de richtlijnen zijn gemaakt toen de woning gebouwd is. dus de woningen van de jaren 70 moeten voldoen aan de richtlijnen die toen gelden. 

als er een uitbereiding plaats vind aan de meterkast, lees een uitbreiding van een extra groep of een extra fornuis groep. dan dient alleen die aanpassing te voldoen aan de huidige richtlijnen.

alle monteurs van KPN die een stopcontact plaatsen zijn opgeleid hiervoor en hebben de certificering NEN3140 VOP (voldoende onderricht persoon).

enkele monteurs, waaronder ikzelf, hebben een wat uitgebreidere certificering. de NEN3140 VP, vakbekwaam persoon. deze mogen ook een extra aardlekautomaat plaatsen in de meterkast waarachter dan weer een stopcontact geplaatst wordt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 3, 2025

Zeer interessant. 

Roept u maar.. .. . .. .. 

De KPN monteur is hiervoor VOP opgeleid en weet wat hij wel, en wat hij absoluut niet moet doen. Als de monteur onzeker is, of aan de meterkast ziet dat het niet veilig is om er aan te werken kan hij een NEN3140VP gediplomeerde collega aansturen.

Stel dat er brand uit breekt, dan doet de verzekeringsmaatschappij en de brandweer onderzoek hoe het heeft gebeuren. En in zo'n geval zal er worden gekeken waar de brand is begonnen. KPN is goed verzekerd voor schades door handelen van KPN. Helaas heeft bijna elke monteur daar wel ervaring mee.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 3, 2025

Je was me net voor ​@joey92 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Wordt er zoiets als een certificaat afgegeven als de werkzaamheden klaar zijn? 
Hoe gaat dat in de praktijk? 

Is misschien raar. Maar als installateur deed ik 100 jaar geleden 😆een installaties maken en gaf daarna een certificaat af dat de installatie aan de geldende NEN1010 voldoet. Ik vraag me af hoe dat nu gaat. 

• December 3, 2025

Als jij gewoon zelf een elektricien inschakelt krijg je zoiets toch ook niet? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Er is geen verplichting een NEN1010 certificaat te hebben. Zoiets zoals MS certificaat om Windows op klanten computer te installeren. Iets niet nodig is, maar toch kan overtuigend beïnvloeden.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Als jij gewoon zelf een elektricien inschakelt krijg je zoiets toch ook niet? 

Bij de verzekering zal ik moeten aantonen dat de spullenboel deugdelijk is aangelegd mocht er een calamiteit geweest zijn.
Hoe doe ik dat als ik geen bewijs kan overleggen? Wellicht de factuur? 
Vroeger was het zeker zo dat de installatie gekeurd werd . Nu praat ik wel over een kleine 30 jaar geleden toen een installateur nog geen “vrij” beroep was, waarbij ik na meting en testen een certificaat of schrijven af gaf, dat de installatie deugdelijk was aangelegd. 
Daarom vraag ik me af, hoe dat nu geregeld is. Immers jij kunt ook een CV ketel laten ophangen door de buurman, maar die zal de installatie toch ook moeten keuren middels een stookrapport en dergelijke?

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Er is geen verplichting een NEN1010 certificaat te hebben. Zoiets zoals MS certificaat om Windows op klanten computer te installeren. Iets niet nodig is, maar toch kan overtuigend beïnvloeden.

Zou het niet fijn of beter zijn voor je verzekering als je dit wel had? Dat zal bij KPN niet zo’n vaart lopen, maar ik denk daar weleens aan, mede omdat ik jaren geleden zelf een installateur was. Kennelijk is het wat eenvoudiger? 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • December 3, 2025

In dat geval kan de verzekering, na het rapport van de brandweer waarin het werk van KPN als oorzaak wordt aangewezen, contact opnemen met KPN. KPN zal dan alle informatie aan de verzekeringsmaatschappij verstrekken, waarna zij het onderling regelen. De aanleg van het stopcontact staat ook vermeld op de werkbon van de monteur, dus die kun je voor je eigen gemoedsrust bewaren en eventueel aan je verzekering overhandigen.