Skip to main content

Heb sinds kort KPN glasvezel thuis en daarbij ook een nieuwe modem gekregen. Echter is het voor mij nu niet meer mogelijk om mijn DynDNS provider in te stellen. Heb alleen maar DynDns als provider waar voor betaald moet worden. Zelf gebruik ik noip.com dat gratis is. Daarnaast is het volgens de KPN klanten service ook niet mogelijk om een vast IP adres te krijgen. Dit zorgt er voor dat mijn opties super gelimiteerd zijn en ik een totaal nieuwe manier moet verzinnen om mijn thuis netwerk te kunnen bereiken. 

Mogelijke oplossingen:

  • Reverse DNS (mogelijk in te stellen via mijn kpn portal)
  • Meer Dyn DNS providers
  • Statisch IP adres 

Hallo @atisi , bij KPN heb je als particulier nog nooit een vast IP-adres gehad, of het nu via koper of glas gaat. Echter, in de praktijk wijzigt het IP-adres zelden, behalve bij bijzondere wijzigingen als bijvoorbeeld van koper naar glas of van TFT naar KPN e.d. Zie ook de voorwaarden.

 


Hoi @atisi, welkom! Zoals Jan al aangeeft heb je bij een consumentenabonnement nooit een statisch IP adres, het is altijd dynamisch. Echter, in de praktijk krijg je zelden tot nooit een andere. Je kunt dus gerust port forwards etc.. instellen op het IP adres dat je nu hebt.

Wat betreft de DynDNS, ik was in de veronderstelling dat je inmiddels andere providers kon kiezen, maar ik begrijp dat dit niet zo is. Ik heb navraag gedaan of dit in de planning zit, kom er op terug zodra ik meer weet. Reverse DNS is niet iets wat op de planning staat. 


Ik heb een reactie binnen. De collega geeft aan dat de informatie achter Provider slechts tekst is, en geen onderliggende betekenis heeft. Je zou dat gewoon moeten kunnen aanpassen, het feit dat dit niet kan is een bug. Daarvoor is melding aangemaakt om dat te laten herstellen.

De collega geeft verder aan dat je dan gewoon de gegevens van het account van noip.com kunt invullen in de velden daaronder en dat dit dan ook zou moeten werken. Zou je dat willen testen, @atisi ? Mocht het dan onverhoopt niet werken, kan ik dat ook doorgeven voor herstel.


Ik heb volgens mij al 20 jaar hetzelfde ip ofzo. Waarom dan moeilijk doen met DynDns of dergelijke constructies?


Op zoek naar een goedkope oplossing?

Registreer voor €0,01 per maand een eigen .nl domein bij mijndomein.nl en beheer zelf de DNS entries.

 


Ik heb een reactie binnen. De collega geeft aan dat de informatie achter Provider slechts tekst is, en geen onderliggende betekenis heeft. Je zou dat gewoon moeten kunnen aanpassen, het feit dat dit niet kan is een bug. Daarvoor is melding aangemaakt om dat te laten herstellen.

De collega geeft verder aan dat je dan gewoon de gegevens van het account van noip.com kunt invullen in de velden daaronder en dat dit dan ook zou moeten werken. Zou je dat willen testen, @atisi ? Mocht het dan onverhoopt niet werken, kan ik dat ook doorgeven voor herstel.

Dit heb ik al paar dagen geleden gedaan als experiment, helaas heeft noip.com dit nog niet opgepakt omdat het helaas niet werkt. 


Op zoek naar een goedkope oplossing?

Registreer voor €0,01 per maand een eigen .nl domein bij mijndomein.nl en beheer zelf de DNS entries.

 

Heb 10 domein namen waar ik dit mee kan oplossen, mijn punt is dat dit eerder een ingebakken feature was in de modem waar ik nu iets zelf moet bouwen om het voor elkaar te krijgen. Ik kan ook een raspi zero met een dynamic DNS client ophangen en dan werkt het ook allemaal. Maar hiervoor moet ik weer een extra apperaat onderhouden.


Ik heb volgens mij al 20 jaar hetzelfde ip ofzo. Waarom dan moeilijk doen met DynDns of dergelijke constructies?

Omdat het geen garantie is dat je IP 20 jaar zelfde blijft. Stel dat ik voor een lange tijd op reis ga heb ik geen mogelijkheid om eventuele problemen op te lossen. 


Ik heb volgens mij al 20 jaar hetzelfde ip ofzo. Waarom dan moeilijk doen met DynDns of dergelijke constructies?

Omdat het geen garantie is dat je IP 20 jaar zelfde blijft. Stel dat ik voor een lange tijd op reis ga heb ik geen mogelijkheid om eventuele problemen op te lossen. 

Als het echt zo noodzakelijk is dat u de problemen thuis op moet lossen, dat er niemand anders is die ook een beetje kennis heeft, dat die problemen ook niet even kunnen wachten, misschien kunt u dan maar beter niet op reis gaan 😶


Ik heb volgens mij al 20 jaar hetzelfde ip ofzo. Waarom dan moeilijk doen met DynDns of dergelijke constructies?

Omdat het geen garantie is dat je IP 20 jaar zelfde blijft. Stel dat ik voor een lange tijd op reis ga heb ik geen mogelijkheid om eventuele problemen op te lossen. 

Als het echt zo noodzakelijk is dat u de problemen thuis op moet lossen, dat die problemen ook niet even kunnen wachten, misschien kunt u dan maar beter niet op reis gaan 😶

Je snapt denk ik wel dat dit geen goed antwoord is..


Ik heb volgens mij al 20 jaar hetzelfde ip ofzo. Waarom dan moeilijk doen met DynDns of dergelijke constructies?

Omdat het geen garantie is dat je IP 20 jaar zelfde blijft. Stel dat ik voor een lange tijd op reis ga heb ik geen mogelijkheid om eventuele problemen op te lossen. 

De policy bij KPN is dat jouw IP adres niet zal wijzigen. Je moet hemel en aarde bewegen om een wijziging van jouw IP adres voor elkaar te krijgen als het je al zou lukken.

De kans dat jouw IP adres wijzigt terwijl je op vakantie bent is nagenoeg nihil.


Ik heb volgens mij al 20 jaar hetzelfde ip ofzo. Waarom dan moeilijk doen met DynDns of dergelijke constructies?

Omdat het geen garantie is dat je IP 20 jaar zelfde blijft. Stel dat ik voor een lange tijd op reis ga heb ik geen mogelijkheid om eventuele problemen op te lossen. 

De policy bij KPN is dat jouw IP adres niet zal wijzigen. Je moet hemel en aarde bewegen om een wijziging van jouw IP adres voor elkaar te krijgen als het je al zou lukken.

De kans dat jouw IP adres wijzigt terwijl je op vakantie bent is nagenoeg nihil.

Intressante bewering, vraag me af of iemand van KPN dit kan bevestigen, zou mooi zijn!


De policy bij KPN is dat jouw IP adres niet zal wijzigen. Je moet hemel en aarde bewegen om een wijziging van jouw IP adres voor elkaar te krijgen als het je al zou lukken.

De kans dat jouw IP adres wijzigt terwijl je op vakantie bent is nagenoeg nihil.

Intressante bewering, vraag me af of iemand van KPN dit kan bevestigen, zou mooi zijn!

Het is de ervaring van zo ongeveer alle KPN klanten. Er komen hier regelmatig topics voorbij van mensen die een ander ip willen en het niet krijgen. Het enige punt waarop je een ander ip krijgt is de overgang van koperaansluiting naar glasvezel. Anders gebeurt het echt nooit.


De policy bij KPN is dat jouw IP adres niet zal wijzigen. Je moet hemel en aarde bewegen om een wijziging van jouw IP adres voor elkaar te krijgen als het je al zou lukken.

De kans dat jouw IP adres wijzigt terwijl je op vakantie bent is nagenoeg nihil.

Intressante bewering, vraag me af of iemand van KPN dit kan bevestigen, zou mooi zijn!

Het is de ervaring van zo ongeveer alle KPN klanten. Er komen hier regelmatig topics voorbij van mensen die een ander ip willen en het niet krijgen. Het enige punt waarop je een ander ip krijgt is de overgang van koperaansluiting naar glasvezel. Anders gebeurt het echt nooit.

Precies.


En met de technische overgang van TFT naar KPN.


Zelf gebruik ik noip.com dat gratis is.

Een domeinnaam die je daar aanmaakt is maar 1 maand geldig.

"Expires in 29 days". Wat heb je daar nu aan?


Zelf gebruik ik noip.com dat gratis is.

Een domeinnaam die je daar aanmaakt is maar 1 maand geldig.

"Expires in 29 days". Wat heb je daar nu aan?

Je moet binnen die termijn weer inloggen en je noip ddns verlengen.

Allemaal zeer vermoeiend.


Heb 10 domein namen waar ik dit mee kan oplossen, mijn punt is dat dit eerder een ingebakken feature was in de modem waar ik nu iets zelf moet bouwen om het voor elkaar te krijgen. Ik kan ook een raspi zero met een dynamic DNS client ophangen en dan werkt het ook allemaal. Maar hiervoor moet ik weer een extra apperaat onderhouden.

Zelf heb ik op een bestaand Linux-apparaat (mijn Raspi 4 die ik ook als Pihole heb draaien) een shellscript staan die middels een crontab iedere minuut mijn IP-adres controleert en deze aanpast bij één specifieke DNS-record bij Cloudflare middels hun API. Op deze manier blijven mijn websites en mijn OpenVPN-server bereikbaar. Zie deze video voor meer uitleg. Het is in minder dan vijf minuten in te stellen en vergt vrijwel geen resources: 

 

Deze manier werkt erg goed, ik heb het meermaals getest met een 4G-dongle op mijn Experiabox V10 en binnen enkele minuten is alles weer bereikbaar. De dongle is namelijk niet non-stop verbonden met het netwerk, pas als de PPPoE-sessie verbroken wordt gaat die dongle verbinding maken met het netwerk. Het enige wat ik moest aanpassen was de APN voor die 4G-dongle zodat ook websites bereikbaar blijven.

 

Ik probeer zelf juist weg te blijven bij de diverse Dynamic DNS-aanbieders om het wat meer in eigen beheer te houden, al mijn DNS-records worden door Cloudflare afgehandeld. Ik moet immers toch bij een publieke dienst mijn DNS-records onderbrengen. Recentelijk al mijn A-records vervangen voor CNAME-records die verwijzen naar het ene A-record die ik nog wel heb die als DNS-domain werkt. Zo heb ik nu home.dns.mijndomein.nl ingesteld en alles wordt daarheen doorverwezen (niet mijn echte domein). Het IP-adres van dat domein wordt dus iedere minuut bijgewerkt door het script wat in het filmpje hierboven uitgelegd wordt. De reden dat ik voor Cloudflare kies heeft te maken met het feit dat deze de komende jaren nog wel blijft bestaan en dat het mijn eigen publieke IP kan maskeren. De betaalde diensten zoals DDoS-protectie en dergelijke gebruik ik dan weer niet.


Ik heb volgens mij al 20 jaar hetzelfde ip ofzo. Waarom dan moeilijk doen met DynDns of dergelijke constructies?

Omdat het geen garantie is dat je IP 20 jaar zelfde blijft. Stel dat ik voor een lange tijd op reis ga heb ik geen mogelijkheid om eventuele problemen op te lossen. 

De policy bij KPN is dat jouw IP adres niet zal wijzigen. Je moet hemel en aarde bewegen om een wijziging van jouw IP adres voor elkaar te krijgen als het je al zou lukken.

De kans dat jouw IP adres wijzigt terwijl je op vakantie bent is nagenoeg nihil.

Intressante bewering, vraag me af of iemand van KPN dit kan bevestigen, zou mooi zijn!

Dit klopt. Je IP bij ons wijzigt eigenlijk alleen als je aansluiting technisch wijzigt. En dat is alleen het geval als je van koper naar glas gaat, of van ‘gewoon’ koper naar koper met Sneller Internet Buitengebied. En bij voormalig Telfortklanten op het moment dat zij ook technisch naar KPN overgingen/gaan.

 

Ik heb een reactie binnen. De collega geeft aan dat de informatie achter Provider slechts tekst is, en geen onderliggende betekenis heeft. Je zou dat gewoon moeten kunnen aanpassen, het feit dat dit niet kan is een bug. Daarvoor is melding aangemaakt om dat te laten herstellen.

De collega geeft verder aan dat je dan gewoon de gegevens van het account van noip.com kunt invullen in de velden daaronder en dat dit dan ook zou moeten werken. Zou je dat willen testen, @atisi ? Mocht het dan onverhoopt niet werken, kan ik dat ook doorgeven voor herstel.

Dit heb ik al paar dagen geleden gedaan als experiment, helaas heeft noip.com dit nog niet opgepakt omdat het helaas niet werkt. 

We zijn nog weer een paar dagen verder, het is door noip.com nog steeds niet opgepakt? Want dan geef ik dat ook even door aan de modemcollega's.

Heb je (of iemand anders) de mogelijkheid om te testen of het met een andere dyndns provider wel werkt? Dat geeft iets meer inzicht in of dit dan een specifiek issue is met noip.com, of met dyndns providers instellen in de Box 12 in het algemeen.


 

Ik heb een reactie binnen. De collega geeft aan dat de informatie achter Provider slechts tekst is, en geen onderliggende betekenis heeft. Je zou dat gewoon moeten kunnen aanpassen, het feit dat dit niet kan is een bug. Daarvoor is melding aangemaakt om dat te laten herstellen.

De collega geeft verder aan dat je dan gewoon de gegevens van het account van noip.com kunt invullen in de velden daaronder en dat dit dan ook zou moeten werken. Zou je dat willen testen, @atisi ? Mocht het dan onverhoopt niet werken, kan ik dat ook doorgeven voor herstel.

Dit heb ik al paar dagen geleden gedaan als experiment, helaas heeft noip.com dit nog niet opgepakt omdat het helaas niet werkt. 

We zijn nog weer een paar dagen verder, het is door noip.com nog steeds niet opgepakt? Want dan geef ik dat ook even door aan de modemcollega's.

Heb je (of iemand anders) de mogelijkheid om te testen of het met een andere dyndns provider wel werkt? Dat geeft iets meer inzicht in of dit dan een specifiek issue is met noip.com, of met dyndns providers instellen in de Box 12 in het algemeen.

noip.com heeft altijd al gewerkt, echter met de huidige modem werkt het niet. De enige provider die ik kan instellen volgens de modem is DynDNS, hiervoor moet ik betalen en dat heb ik er helaas niet voor over om het te testen. Geeft het maar door aan je modemcollega’s, want ik denk echt dat het aan de modem zelf ligt. 


noip.com heeft altijd al gewerkt, echter met de huidige modem werkt het niet.

Vreemd, want naar mijn weten is de V12 de eerste box van KPN waarop DDNS ingesteld kan worden.


noip.com heeft altijd al gewerkt, echter met de huidige modem werkt het niet.

Vreemd, want naar mijn weten is de V12 de eerste box van KPN waarop DDNS ingesteld kan worden.

De V10 en de V10a hebben dit ook. Bij de V10 heb je de keuze uit No-IP, DynDNS en TZO. Nu gebruik ik ze allemaal niet omdat ik het via een shellscript heb lopen die iedere minuut mijn IP controleert en die wijzigt via de Cloudflare API. Ik weet dat het IP-adres in principe niet wijzigt maar omdat ik een back-up verbinding via 4G heb draaien is het wel zo prettig dat mijn webserver, NAS en VPN gewoon bereikbaar blijven :)


noip.com heeft altijd al gewerkt, echter met de huidige modem werkt het niet.

Vreemd, want naar mijn weten is de V12 de eerste box van KPN waarop DDNS ingesteld kan worden.

Dat is niet vreemd, hiervoor zat ik bij een andere provider :-)