Skip to main content
Beantwoord

Geen verbinding meer mogelijk met werk VPN-server

• July 25, 2026
  • 8 reacties
  • 112 keer bekeken

Sinds kort (enige weken, mogelijk ten tijde van de firmware update van mijn Box12) kan ik geen verbinding meer maken met de VPN server van mijn werkgever, wanneer ik verbonden ben via mijn KPN verbinding.

Tot voorheen werkte dit altijd probleemloos, er zijn geen recente wijzigingen in mijn kpn contract of thuisnetwerk geweest.

Ik kan wel verbinding maken met mijn werk VPN als ik gebruik maak van internet via mijn telefoon hotspot, het ligt dus zeer waarschijnlijk aan mijn thuisnetwerk of verbinding.

Geprobeerd, maar geen oplossing:

• Modem reset (zowel via software als via het reset knopje)
  • Firewall op laag / uit
  • DMZ ingesteld voor de werk computer 
  • Verbinding via WiFi of via vaste kabel, dit maakt geen verschil 
  • Gecontroleerd of KPN veilig malware filters uit staan, die staan uit 

Het lijkt geen DNS probleem te zijn, in beide gevallen (thuisnetwerk of hotspot) krijg ik hetzelfde IP terug als ik een nslookup van de VPN server van mijn werkgever op vraag.

Kan het zijn dat KPN bewust mijn VPN verbinding blokkeert?

Ik heb recent een firmware update van mijn Box12 voorbij zien komen, kan dat een

issue zijn?

Beste antwoord door swilkens

Pas nadat is alle hardware had vervangen heb ik mij bedacht dat het ook aan de VPN applicatie zou kunnen liggen.

Die opnieuw geïnstalleerd en alles werkt weer.

😖

Het is mij niet duidelijk waarom VPN wel werkt via de telefoon en niet via KPN, maar na herinstallatie van de VPN applicatie werkt het overal weer.

8 reacties

• Auteur
  • Topper
  • July 25, 2026

Inmiddels heb ik ook een totaal andere router gebruikt, ik heb mijn Experia Box 12 vervangen met een Deco router - internet werkte prima, maar ook via die weg weigerde mijn VPN.

Daarmee ligt het dus misschien niet aan de router of mijn thuisnetwerk, maar aan de verbinding zelf?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 26, 2026

Daarmee ligt het dus misschien niet aan de router of mijn thuisnetwerk, maar aan de verbinding zelf?

Wat is jouw gebruikte VPN protocol en wat zijn de subnetten thuis en op het werk?

• Auteur
  • Topper
  • July 26, 2026

Hi ​@TDN 

Wij gebruiken Ivanti, aldus connection details gaat het om ESP - dus dat lijkt mij IPSec.

Werk (na verbinding met VPN via telefoon hotspot):

172.20.x.x (255.255.255.240)

Thuis

192.168.1.x of 192.168.59.x (met andere router, wat het dus ook niet oploste)

255.255.255.0

Dit heeft op KPN altijd gewerkt, pas recent weigert het. Omdat het wel werkt via elk ander netwerk (hotspots van 2 verschillende telefoons) en omdat het ook niet werkt als ik zelf de Experia box 12 vervang met een andere router (TP Link Deco 50X-PoE) vermoed ik dat het niet aan mijn werk / thuisnetwerk ligt.

Zal eens polsen of mijn prive IP op het werk misschien op een blacklist is gekomen ofzo.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 26, 2026

@swilkens Er zijn twee niet overlappende subnetten, dus daar ligt de fout niet. KPN blokkeert onveilig VPN protocol PPTP, maar IPSec is wel ok. Waarschijnlijk moet je jouw ip adres whitelisten op het werk.

• Auteur
  • Topper
  • July 26, 2026

@TDN had ik nog niet aan gedacht, slim - ik ga morgen even bij IT langs om te achterhalen of mijn publieke IP niet door wordt gelaten.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@swilkens, welkom hier! Zoals je merkt denken graag even mee. Was whitelisten de oplossing? Wellicht speelt IPV6 hier nog een rol in?

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • July 29, 2026

Pas nadat is alle hardware had vervangen heb ik mij bedacht dat het ook aan de VPN applicatie zou kunnen liggen.

Die opnieuw geïnstalleerd en alles werkt weer.

😖

Het is mij niet duidelijk waarom VPN wel werkt via de telefoon en niet via KPN, maar na herinstallatie van de VPN applicatie werkt het overal weer.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ai, ja dat zou ook niet het eerste zijn wat ik zou testen. Gelukkig heb je het weten te traceren! Ik wens je een fijne dag en post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen doen!