Skip to main content

Ik heb problemen met internet + tv in mijn huis. Ik heb alles op de volgende manier aangesloten.

Ik heb de KPN router met daaraan twee verschillende switches.

  • Netgear GS116LP 16-poorts (ondersteunt géén IGMP snooping, kwam ik te laat achter)
    • Hier zitten 6 Hirschmann APAC Wifi Access Points op aangesloten die PoE nodig hebben
      • Deze hebben 2 ethernet aansluitingen + wifi over 1 PoE poort
  • TP-Link TL-SG1005P 5-port switch (IGMP snooping supported)
    • Hier zit 1 Hirschmann APAC Wifi Access Point op aangesloten die PoE nodig heeft
      • Deze heeft 2 ethernet aansluitingen + wifi over 1 PoE poort
      • 1 ethernet aansluiting gebruik ik voor TV van KPN

Het probleem is als volgt. Internet werkt zonder problemen. Als ik de TV aanzet, dan gaat het mis en heb ik geen WiFi meer. Ook niet op andere plekken in het huis.

Ik had eerst alles op de eerste switch aangesloten, en kwam er later achter dat het TV signaal van KPN via een switch met IGMP snooping moet verlopen. Daarom heb ik dus later de tweede switch gekocht en heb ik nu een hybride opstelling.

Alleen zowel op de WiFi van de Hirschmann die aangesloten zit op de switch MET IGMP snooping, krijg ik problemen als ik TV + internet gebruik. 

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

 

@btdejong Welkom op het forum. 

Wat een lastig probleem. Ik denk bijna zeker te weten dat het probleem ontstaat door de switch zonder IMGP snooping

Vooral omdat het probleem zich alleen voordoet als je de tv aanzet.

Ik zou dan ook willen adviseren de eerste switch te vervangen voor een exemplaar die dit wel ondersteunt. Mijn verwachting is dat het probleem hiermee is opgelost. 

 


Wat gebeurt er wanneer je de Netgear switch uitzet en dan tv wil kijken ?


Dank voor de reacties. Na het testen op alleen de kleine switch met IGMP snooping, merkte ik dat het probleem er niet meer was.

Alles dus vervangen door 1 grote switch met IGMP snooping.

Helaas kwam ik er wel achter dat die Hirschmann APAC W punten (die 2x ethernet en wifi hebben) geen IGMP snooping ondersteunen. Dus als het multicast signaal van ITV wordt verstuurd, gaat dat desbetreffende wifi punt wel plat… Niks aan te doen.

Dank voor de hulp in ieder geval.