Skip to main content

Sinds enige tijd werkt mijn superwifi niet meer. V10 is aangesloten en wifi versterker geeft nu een oranje lampje. Alles geprobeerd, resetten enzo maar verbinding blijft slecht met oranje lampje. Zet ik de versterker op de andere kamer dan krijg ik wel een groen lampje. Echter op deze kamer in principe geen beschikbare stopcontact en wil ik de versterker gewoon kunnen gebruiken waar deze altijd heeft gestaan en ook goed werkte.

Soms kan een paar cm of iets gedraaid al een verschil maken of je oranje krijgt of niet. Helaas zijn ook deze zoals alle wifi apparatuur gevoelig voor rf interferentie. Het kan dus zijn dat het apparaat nu (meer ) gestoord word door de buren, radar, etc, etc. dan voorheen en dan kan de superwifi niet meer goed functioneren. De enige goede oplossing is om alle superwifi pods bedraad aan te sluiten met een goed afgeschermde koperen kern CAT6(e)/7/8 kabel.  Upgrade je later je superwifi dan sluit je de nieuwe generatie weer aan op diezelfde kabel.


Een oranje lampje betekent niet dat de Superwifi het niet meer doet, en dat je "geen wifi" meer hebt. Met oranje kun je je prima redden, want er kan makkelijk een paar 100mb doorheen.

Oranje lampje betekent dat de Superwifi boven, middels 2,4ghz verbinding heeft met de Superwifi beneden, naast de v10. En dus werkt het. Alleen minder optimaal, want het liefst wil je hem via 5ghz verbonden hebben, waardoor hij groen gaat branden. En dat kan alleen maar door ze dichter bij elkaar te brengen,  of bekabeld aan te sluiten.

 


Als ik het goed begrepen heb zijn er twee superwifi’s waarvan er 1 bedraad is aangesloten op de v10 en de ander is draadloos verbonden met de eerste superwifi. Die laatste geeft nu een oranje lamp.

Zoals @Mo66 aangeeft is er wellicht een wijziging in de omgeving waardoor de superwifi’s niet meer over de 5 GHz band kunnen communiceren met elkaar en vallen ze terug op de 2.4 GHz band. Wat je nog zou kunnen proberen is om het 5Ghz kanaal te wijzigen. Liefst naar een kanaal voor binnenhuis gebruik want daar stoort radar zeker niet. Nadeel is dat het zendvermogen wat minder is.

De bandbreedte terugschroeven kan ook helpen I.v.m. de verdeling van het vermogen. Bovendien is dan de kans op interferentie dan minder aanwezig. Vaak maakt een wat kleinere bandbreedte niets uit omdat je beperkende factor het abonnement is. Ik koos daarom ook bewust voor een lagere bandbreedte met als resultaat een hele stabiele wireless backhaul.

Het kanaal en de breedte van de 5Ghz band is aan te passen in de modem via de webinterface.


Welkom op het forum @Jolanda W., je bent zo te zien al meerdere suggesties gekregen. Heb je daarmee al dingen kunnen proberen en lukt het daarmee?

 


Als ik het goed begrepen heb zijn er twee superwifi’s waarvan er 1 bedraad is aangesloten op de v10 en de ander is draadloos verbonden met de eerste superwifi. Die laatste geeft nu een oranje lamp.

Zoals @Mo66 aangeeft is er wellicht een wijziging in de omgeving waardoor de superwifi’s niet meer over de 5 GHz band kunnen communiceren met elkaar en vallen ze terug op de 2.4 GHz band. Wat je nog zou kunnen proberen is om het 5Ghz kanaal te wijzigen. Liefst naar een kanaal voor binnenhuis gebruik want daar stoort radar zeker niet. Nadeel is dat het zendvermogen wat minder is.

De bandbreedte terugschroeven kan ook helpen I.v.m. de verdeling van het vermogen. Bovendien is dan de kans op interferentie dan minder aanwezig. Vaak maakt een wat kleinere bandbreedte niets uit omdat je beperkende factor het abonnement is. Ik koos daarom ook bewust voor een lagere bandbreedte met als resultaat een hele stabiele wireless backhaul.

Het kanaal en de breedte van de 5Ghz band is aan te passen in de modem via de webinterface.

Bedankt voor uw reactie. Ik heb gezocht op internet maar geen idee hoe ik uw voorgestelde oplossingen kan aanpassen.Â