Skip to main content

Iedere zondagmiddag valt mijn wifi uit, van 14 tot 15 uur. Soms langer, korter.

Vaak heb ik gebeld, maar men heeft geen oplossing.

Dat is wel apart.

Gokje, de buren krijgen de kleinkinderen op bezoek met “bijbehorende” apparaten.


Heb jij toevallig de eco-mode op jouw Experia Box aan staan?


Hoe kan ik dat zien


Dan brandt er een blauw ledje op jouw Experia Box.

Ik denk overigens niet dat dat de oorzaak zal zijn immers dan zou het niet de ene keer langer duren dan de andere keer.


Wat ik me al langer afvraag, er wordt bij wifi problemen hier op dit forum niet (of weinig) gesproken over de gebruikte kanalen en de eventuele dubbeling daar in.
Ook wordt er hier niet gesproken over 2,4 of 5 GHz maar in de meeste gevallen zal het (nog) wel over 2,4 gaan, en daar is het aantal kanalen zeer beperkt, zeker als je er nog een paar overslaat, de naastliggende.
Ik ken de experiabox niet echt, wel de fritzbox, daar in kan je van alles zien over de gebruikte kanalen in de omgeving en zo nodig een ander kanaal kiezen voor jezelf.
De auto functie is er ook maar werkt niet (goed) in mijn ervaring.


Ook wordt er hier niet gesproken over 2,4 of 5 GHz maar in de meeste gevallen zal het (nog) wel over 2,4 gaan, ...

Nee, juist niet, vandaag de dag zijn het merendeel van de Experia Boxen, Experia WiFi's en "super"WiFi's uiteraard dual band met bandsteering. Het is dus feitelijk 5GHz wat de klok slaat.

 

Ik ken de experiabox niet echt, wel de fritzbox, daar in kan je van alles zien over de gebruikte kanalen in de omgeving en zo nodig een ander kanaal kiezen voor jezelf.
De auto functie is er ook maar werkt niet (goed) in mijn ervaring.

Ik zou ook nooit de auto functie adviseren als is die wel verbeterd nu alleen nog maar kanaal 1, 6 en 11 automatisch gekozen worden.

De gebruikte kanalen zijn eenvoudig met de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet te analyseren.


Beste @Miekej, welkom! Wat ontzettend vervelend dit! Heb jij inmiddels een ander kanaal geprobeerd te kiezen? Je kunt in elk geval eens de Wifi Manager doorlopen. Valt jouw wifi echt helemaal weg of wordt deze trager? Jouw verbinding blijft bekabeld wel gewoon stabiel? 


Het valt helemaal weg, dus ander kanaal is geen optie


Ik begrijp het! En je bekabelde verbinding? Die valt niet weg? Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Ik kijk graag met je mee. 


Ok. Gedaan.

***


Bedankt! Ik zie niet meteen iets vreemds, helaas, zou ik bijna zeggen. Op het moment dat je wifi wegvalt, valt je televisie dan ook weg? Ben jij doordeweeks ook rond dat tijdstip gewoon in huis? Dan valt de wifi niet weg? Je hebt niet toevallig ergens een tijdschakelaar tussen zitten? Heb je de mogelijkheid om de wifi analyzer app te downloaden? Zie je daarop dan ook iets vreemds op zondagmiddag?


Ja, tv valt ook weg.

Andere dagen gebeurt het niet. Ik ben thuis.

Tijdschakelaar: dan zou het steeds dezelfde tijd zijn, er zit een marge in. Soms voor 15 uur alweer wifi, andere keer bijna 16 uur.

Wifi analyser app? Geen idee


Ja, tv valt ook weg.

Andere dagen gebeurt het niet. Ik ben thuis.

Tijdschakelaar: dan zou het steeds dezelfde tijd zijn, er zit een marge in. Soms voor 15 uur alweer wifi, andere keer bijna 16 uur.

Wifi analyser app? Geen idee

Het lijkt erop alsof de hele netwerkverbinding tussen jouw huis en de KPN centrale/straatkast wegvalt op die zondagmiddagen. Het probleem is dus blijkbaar groter dan alleen wegvallen van WiFi.

Je kan zelf e.v.t. op de ExperiaBox inloggen en kijken of je iets op de ‘DSL Status’ pagina kan vinden. Als je glasvezel hebt is het anders, maar ook dan moet er ergens te zien zijn dat de hele verbinding eruit klapt op die zondagmiddagen. Zie https://forum.kpn.com/internet-9/dsl-kabel-schoentje-direct-op-de-kabels-uit-de-grond-in-de-meter-kast-aansluiten-501151?postid=1009228#post1009225 voor vergelijkbaar probleem, denk ik althans.

Kun je even aangeven of je glasvezel of DSL hebt?

En welk type ExperiaBox?


Ik heb geen glasvezel.


Ja, tv valt ook weg.

U gebruikt misschien een draadloze verbindingsset?

Dan zou je die er eerst maar eens uit moeten trekken denk ik.


Nee, gebruik ik niet.


Wat een ontzettend vreemde situatie, Mieke. Ik heb zojuist opnieuw naar je verbinding gekeken en ik zie op dit moment geen rare dingen. Wat ik je dan ook eigenlijk wil vragen is om op zondag, tijdens zo'n uitval, met ons te bellen. En dan niet zeggen dat je geen wifi hebt, want dan gaan ze eerst daar naar kijken, en daar zit het probleem niet. Gelijk aangeven dat je hele verbinding het niet doet. Dan kan daar naar gekeken worden, en hopelijk een monteur ingepland om hier eens ter plekke naar te kijken. 


Beste Erik,

Mij is gezegd, dat een monteur geen zin heeft omdat die niet op zondag komt. Als die niks vindt, zijn de kosten voor mij..…

 


Vandaag had ik pas om 15.30 weer verbinding


Het klopt dat een monteur niet op zondag komt. Het gaat er meer om dat wij geen monteur kunnen plannen als het systeem niet ziet dat er een uitval is op die dag. Vandaar dat het handiger is om dan tijdens zo'n uitval contact op te nemen. Dan ziet het systeem in ieder geval dat er wat aan de hand is en kan er hopelijk wel een monteur gepland worden. Die monteur zal dan op een werkdag komen maar kan dan alsnog gewoon alles nakijken, ook al heb je tijdens het bezoek wel diensten. 

Want het is ook nu tijdens een test weer zo dat het systeem vandaag geen verbrekingen ziet. En er dan vanuit gaat dat het wel in orde is.