Skip to main content
Beantwoord

Gewenste plek modem is een andere plek dan bij glasvezelkastje in de meterkast

• February 14, 2025
  • 9 reacties
  • 255 keer bekeken

Recent glasvezel aangelegd via de kruipruimte de meterkast in. Modem staat in de woonkamer naast de tv, anders kan er geen tv worden gekeken, deze moeten verbonden zijn. Glasvezelaansluiting en modem kunnen dus niet verbonden worden. Kabel trekken mag niet van de woningbouw. 

Onmogelijk op te lossen dus, hoe kijkt KPN naar dit probleem? Dit moet bij duizenden huishoudens hetzelfde probleem opleveren.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Edwin97 . De meterkast is van oudsher de plek waar diensten als KPN etc. binnen komen.  Dat is volledig normaal. Als een woningbouw dan niet wil dat je daarvandaan een kabel trekt hebben we alternatieven. 

De nieuwe ontvanger kun je draadloos aansluiten.  Hou hierbij wel rekening met de afstand.  Dus misschien is een upgrade van het abonnement een oplossing?  

Ik weet trouwens niet wat je bedoelt met ‘een kabel trekken mag niet’ .   Bedoel je hiermee dat je niet mag boren? Want je kunt een kabel ook prima via de plinten wegwerken. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 14, 2025

Bedoelt u met 'modem' misschien het TV-boxje? Oftewel de ontvanger? Die moet bij de tv staan natuurlijk, maar de modem kan gewoon in de meterkast geplaatst worden. Werkt immers met wifi. Er moet wel een stopcontact in de meterkast zitten, ​@Edwin97.

Als de tv-ontvanger een DIW7022 is kan deze via wifi verbonden worden met de modem.

Als het een ander (eerder) model is kunt u verbinden door middel van een versterker.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 14, 2025

Hey bedankt voor je reactie! Het modem en tv-boxje zijn aan elkaar verbonden en staan hierom allebei naast de tv. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 14, 2025

Hey bedankt voor je reactie! Het modem en tv-boxje zijn aan elkaar verbonden en staan hierom allebei naast de tv. 

Er is dan dus geen verbinding met internet, begrijp ik. Dan moet de modem dus de meterkast in, toch?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 14, 2025

Exact! Maar dan heb ik geen verbinding meer tussen de twee kastjes, welke vereist is voor de televisie. Betreft een Experia Box V10 en een Arris VIP2952

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 14, 2025

Exact! Maar dan heb ik geen verbinding meer tussen de twee kastjes, welke vereist is voor de televisie. Betreft een Experia Box V10 en een Arris VIP2952

Je kunt een van de volgende apparaten gebruiken om verbinding (draadloos) te maken met de V10 in de meterkast en de Arris 2952. Je kunt deze zelf aanschaffen bij een elektronica-zaak of via de KPN-shop:

Draadloze Verbindingsset

Switch

Switch & Draadloze Verbindingsset

Wifi Versterker

Externe router

Je kunt ook altijd nog de app op de smart-TV gebruiken (KPN intypen bij Google Play, of een andere appstore als je bijvoorbeeld Tizen hebt, dwz Samsung) of, als je geen Smart-tv hebt, een Chromecast gebruiken, ​@Edwin97.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 14, 2025

Dus als ik het goed begrijp is de enige oplossing om zelf geld uit te geven aan het werkend maken van de verbinding? Dat klinkt mij toch erg vreemd. KPN levert deze spullen aan heel veel mensen en zou dit zelf in orde moeten kunnen maken. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 14, 2025

Dus als ik het goed begrijp is de enige oplossing om zelf geld uit te geven aan het werkend maken van de verbinding? Dat klinkt mij toch erg vreemd. KPN levert deze spullen aan heel veel mensen en zou dit zelf in orde moeten kunnen maken. 

...of je gebruikt de app, zie boven. Er is ook een TV Plus Box, dat is de tv-ontvanger die wifi heeft. Maar ik weet niet of je daarvoor in aanmerking komt. Probeer eens in Mijn KPN of je dat aan kunt vragen.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 14, 2025

Zit er dichtbij de TV in de woonkamer een coax of vaste telefoon aansluiting die in ook meterkast uitkomt ?

Dan zou je bijvoorbeeld bij niet gebruik van een deze beide deze kabel in de binnenleiding kunnen vervangen voor een netwerkkabel en er een op of inbouw netwerkaansluiting kunnen monteren waar je het TV kastje dan op aansluit dan ben je niet afhankelijk van de wifi verbinding en kan het modem keurig in de meterkast worden aangesloten. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 18, 2025

Hoi ​@Edwin97 . De meterkast is van oudsher de plek waar diensten als KPN etc. binnen komen.  Dat is volledig normaal. Als een woningbouw dan niet wil dat je daarvandaan een kabel trekt hebben we alternatieven. 

De nieuwe ontvanger kun je draadloos aansluiten.  Hou hierbij wel rekening met de afstand.  Dus misschien is een upgrade van het abonnement een oplossing?  

Ik weet trouwens niet wat je bedoelt met ‘een kabel trekken mag niet’ .   Bedoel je hiermee dat je niet mag boren? Want je kunt een kabel ook prima via de plinten wegwerken.