Skip to main content
Vraag

Glasvezel 1000Mbit/s schakelt terug naar 100Mbit/s (glascontact wanddoos voelt warm aan)

• June 26, 2026
  • 0 reacties
  • 5 keer bekeken

Een paar jaar terug is ook eindelijk hier in het hoge Noorden glasvezel aangelegd. 

Heb het KPN pakket 1000/1000Mbit/s. Overal ligt degelijke CAT6 kabel en tot op heden werkte dit ook allemaal prima. 

Maar sinds een paar dagen voelde ik gewoon dat er iets aan de hand was met de snelheid. Dus Speedtest.net erbij, snelheid testen, en de snelheid bleef hangen op maximum 100Mbit/s. Ik checkte zowel de glasvezelwandcontactdoos als het modem, en het viel me op dat het wandcontactdoosje warm was. Niet heet, maar wel warm. Ik heb uit bronnen vernomen dat:
1. Dit kastje hoor helemaal niet warm te zijn.
2. Dat dit kastjes wel zo vrij mogelijk moet hangen, ventileren
3. Dat dit kastje niet blij wordt van temperaturen boven de 25 graden.

Aangezien de temperaturen in onze woonkamer soms oplopen tot 30 graden en het kastje helemaal in hoek bij de grond zit gemonteerd half achter het gordijn, heb ik het sterkte vermoeden dat warmte de oorzaak is. Ik heb de omgeving rondom het kastje wat ruimer gemaakt, het gordijn aan de kant geschoven en de ventilator er op gericht. De snelheid bleef stabiel op 1Gbit/s. 

Maar nu, vooral met die torenhoge temperaturen merk ik wederom een terugval naar 100Mbit/s, het enige verschil op dit moment is, is dat de ventilator er niet op gericht is, maar dat die door mijn vrouw wordt gebruikt die op de bank zit. 

Wat ik wil weten is is een vaker voorkomend probleem bij andere KPN klanten met 1Gbit/s internet?