Skip to main content

Gisteren heb ik een mail ontvangen met de aankondiging dat mijn 500 mbs/500 mbps internet abonnement omhoog ging naar 1 Gbps. Dat is op zich mooi en de snelheidsaanpassing is in zoverr al beschikbaar dat ik mbv Ookla speedtest zie dat down de ca. 940 mbps wordt aangetikt, maar up blijft deze steeds hangen op ca. 500 mbps. Dit heb ik bekabeld gemeten zowel achter de experiabox (v10) als achter mijn eigen router (draytek).

Geen groot probleem natuurlijk, maar is de upload eenvoudig omhoog te krijgen zonder dat ik een factory reset moet doen van het KPN modem. Want dat doe ik liever niet.

 

Hallo @soudie heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna de V10 een herstart gegeven?

 


Hallo @soudie heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna de V10 een herstart gegeven?

 

De glasvezel zelf niet. Experiabox wel al een aantal keren herstart. Ga vanavond ff alles uitzetten en dan weer opstarten.


Hallo @soudie heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna de V10 een herstart gegeven?

 

De glasvezel zelf niet. Experiabox wel al een aantal keren herstart. Ga vanavond ff alles uitzetten en dan weer opstarten.

Helaas, glasvezelkastje 15 minuten van de stroom gehad. Experiabox herstart. Geen verschil. De upload blijft "steken" op 500 mbps.


Vreemd, @soudie .  

Even het checklijstje af:

VPN → uit

-Netwerkkaart nieuwste drivers?  

-Meerdere laptops/pc's bekabeld geprobeerd?

-Geen gebruik maken van een ethernet naar USB device. 

-meten via de ookla app die in windows te downloaden is.

 

Als je hier alles kunt wegstrepen en je blijft die lagere upload houden, geef mij hier even een seintje.


Vreemd, @soudie .  

Even het checklijstje af:

VPN → uit

-Netwerkkaart nieuwste drivers?  

-Meerdere laptops/pc's bekabeld geprobeerd?

-Geen gebruik maken van een ethernet naar USB device. 

-meten via de ookla app die in windows te downloaden is.

 

Als je hier alles kunt wegstrepen en je blijft die lagere upload houden, geef mij hier even een seintje.

  • VPN: Niet van toepassing
  • 2 windows 10 laptops volledig up to date gebruikt voor testen.
  • laptops met cat6 utp van 1meter lang rechtstreeks verbonden aan de experiabox (een ethernet -- > USB). Verder geen activiteit (teams vergaderingen etc.).
  • Ookla app is gebruikt (zie screenshot)

Overigens begijp ik uit een aantal andere topics dat een reset op de glasvezellijn nogal eens effect heeft.

Het modem en de glasvezelbox zijn iig al een aantal keren gestopt en gestart.

 

 


@Erwin_ 

Zie antwoorden op jouw vragen hierboven. Was vergeten jou te taggen.


Ik heb een hele tijd exact hetzelfde gehad toen ik van 200 naar 1000 ging. Download was prima upload bleef op 500 hangen. 
ik gaf bij kpn aan dat volgens mij de lijnen nog asynchroon liepen. Kpn gaf aan dat in het systeem alles klopte en ze dus synchroon zouden moeten lopen. Ze hebben uiteindelijk een monteur gestuurd die zelfs met een kwastje de glasvezel schoon ging maken….. Hem ook aangegeven dat de lijn in mijn beleving asynchroon liep vanuit kpn. Hij heeft toen een medewerker gebeld terwijl hij bij mij was en gaf aan dat alles goed stond in het systeem van kpn!! Gelukkig hield deze monteur het vol en belde een andere afdeling en daar bleek uiteindelijk dat de lijn toch asynchroon liep.. Al met al is er toen ergens bij hun een vinkje in een bepaald vakje gezet en de lijn opnieuw opgestart en nooit meer problemen gehad. Al met al een heel verhaal voor uiteindelijk 5 minuten werk. Hoop dat je hier iets aan hebt.


Vreemd, @soudie .  

Even het checklijstje af:

VPN → uit

-Netwerkkaart nieuwste drivers?  

-Meerdere laptops/pc's bekabeld geprobeerd?

-Geen gebruik maken van een ethernet naar USB device. 

-meten via de ookla app die in windows te downloaden is.

 

Als je hier alles kunt wegstrepen en je blijft die lagere upload houden, geef mij hier even een seintje.

  • VPN: Niet van toepassing
  • 2 windows 10 laptops volledig up to date gebruikt voor testen.
  • laptops met cat6 utp van 1meter lang rechtstreeks verbonden aan de experiabox (een ethernet -- > USB). Verder geen activiteit (teams vergaderingen etc.).
  • Ookla app is gebruikt (zie screenshot)

Overigens begijp ik uit een aantal andere topics dat een reset op de glasvezellijn nogal eens effect heeft.

Het modem en de glasvezelbox zijn iig al een aantal keren gestopt en gestart.

 

 

Als ik moet gokken is het die USB → Ethernet adapter. Zo heb ik hier al menig issue voorbij zien komen met die dingen. 

 Heb je ook een laptop met een ingebouwde netwerkkaart. 

(Als jij zeker weet dat het daar niet aan ligt wil ik best een monteur inboeken.  Als het probleem aan onze kant is deze uiteraard gratis)


Vreemd, @soudie .  

Even het checklijstje af:

VPN → uit

-Netwerkkaart nieuwste drivers?  

-Meerdere laptops/pc's bekabeld geprobeerd?

-Geen gebruik maken van een ethernet naar USB device. 

-meten via de ookla app die in windows te downloaden is.

 

Als je hier alles kunt wegstrepen en je blijft die lagere upload houden, geef mij hier even een seintje.

  • VPN: Niet van toepassing
  • 2 windows 10 laptops volledig up to date gebruikt voor testen.
  • laptops met cat6 utp van 1meter lang rechtstreeks verbonden aan de experiabox (een ethernet -- > USB). Verder geen activiteit (teams vergaderingen etc.).
  • Ookla app is gebruikt (zie screenshot)

Overigens begijp ik uit een aantal andere topics dat een reset op de glasvezellijn nogal eens effect heeft.

Het modem en de glasvezelbox zijn iig al een aantal keren gestopt en gestart.

 

 

Als ik moet gokken is het die USB → Ethernet adapter. Zo heb ik hier al menig issue voorbij zien komen met die dingen. 

 Heb je ook een laptop met een ingebouwde netwerkkaart. 

(Als jij zeker weet dat het daar niet aan ligt wil ik best een monteur inboeken.  Als het probleem aan onze kant is deze uiteraard gratis)

@Erwin_ :
Er is denk ik een miverstand. Ik heb getest met 2 laptopt met een ingebouwd netwerkkaart. Er is geen sprake van een ethernet - USB adapter.

Maar het resetten van de glasvezellijn op afstand is geen optie? Daar lees ik ook veel over op dit forum.
Een monteur voor nu hoeft niet direct. Het is niet dat ik capaciteit tekort kom en het gaat om een “gratis” snelheidverhoging.


Aah,  Je schreef een maar bedoelde geen :D

Ik zal je verbinding hier een reset geven.   

 

 

 


Aah,  Je schreef een maar bedoelde geen :D

Ik zal je verbinding hier een reset geven.   

 

 

 

@Erwin_ Top, laat je weten wanneer de reset is uitgevoerd en moet ik dan de gasvezelkast en de experiabox even herstarten?


Aah,  Je schreef een maar bedoelde geen :D

Ik zal je verbinding hier een reset geven.   

 

 

 

@Erwin_ Top, laat je weten wanneer de reset is uitgevoerd en moet ik dan de gasvezelkast en de experiabox even herstarten?

@Erwin_ :

Ik merkte vanochtend al dat de reset al heeft plaatsgevonden. Ik heb alles nog een keer herstart.

Geen verschil.  Upload blijft (nog steeds) achter bij de download. Dan houdt het voor nu even op.

 

 

 

 


Heb je ook al de eigenschappen van de netwerkkaart gecheckt en deze wel staat op full duplex ?


Heb je ook al de eigenschappen van de netwerkkaart gecheckt en deze wel staat op full duplex ?

dat moet wel want anders haal je geen 1Gbit dowb


Dit lijkt echt op een verkeerd netwerkprofiel en is dan iets dat door KPN gecorrigeerd zal moeten worden. Ik denk dat ze bij de aanpassing van het 500/500 profiel simpelweg vergeten zijn om in het profiel ook de uploadsnelheid aan te passen en dat het dus niet een 1000/1000 profiel is geworden maar een 1000/500.

Mijn onderbuik zegt dat dit een adminstratief "dingetje" is.


Heb je ook al de eigenschappen van de netwerkkaart gecheckt en deze wel staat op full duplex ?

Download haalt wel 1 gb.

 

@groen_duiven Maar modem en netwerkkaart vd het testsysteem staan al op full duplex.

 

 

 


Dit lijkt echt op een verkeerd netwerkprofiel en is dan iets dat door KPN gecorrigeerd zal moeten worden. Ik denk dat ze bij de aanpassing van het 500/500 profiel simpelweg vergeten zijn om in het profiel ook de uploadsnelheid aan te passen en dat het dus niet een 1000/1000 profiel is geworden maar een 1000/500.

Mijn onderbuik zegt dat dit een adminstratief "dingetje" is.

@wjb : die indruk krijg ik ook. Daarom denk ik dat een  monteur daar ter plaatse niets aan gaat kunnen oplossen. De upload wordt ieder keer abrupt afgekapt op 500. Hij schiet razendsnel nbaar 500 en is het acuut klaar.


Dit lijkt echt op een verkeerd netwerkprofiel en is dan iets dat door KPN gecorrigeerd zal moeten worden. Ik denk dat ze bij de aanpassing van het 500/500 profiel simpelweg vergeten zijn om in het profiel ook de uploadsnelheid aan te passen en dat het dus niet een 1000/1000 profiel is geworden maar een 1000/500.

Mijn onderbuik zegt dat dit een adminstratief "dingetje" is.

Zou kunnen! Alleen mijn meet apparatuur zegt: “Er is niks aan de hand.”

Als we op zo'n moment dieper willen analyseren kom je toch op een servicemonteur uit. Die plan ik zo voor je in, @soudie .  Volgens mij hebben we de rest van de bottlenecks redelijk kunnen wegstrepen. 

(er blijft altijd  een klein risico dat het toch iets in je eigen domein is maar daar lijkt het, gezien alles wat je zelf al hebt gecheckt, niet op)


Dit lijkt echt op een verkeerd netwerkprofiel en is dan iets dat door KPN gecorrigeerd zal moeten worden. Ik denk dat ze bij de aanpassing van het 500/500 profiel simpelweg vergeten zijn om in het profiel ook de uploadsnelheid aan te passen en dat het dus niet een 1000/1000 profiel is geworden maar een 1000/500.

Mijn onderbuik zegt dat dit een adminstratief "dingetje" is.

Zou kunnen! Alleen mijn meet apparatuur zegt: “Er is niks aan de hand.”

Als we op zo'n moment dieper willen analyseren kom je toch op een servicemonteur uit. Die plan ik zo voor je in, @soudie .  Volgens mij hebben we de rest van de bottlenecks redelijk kunnen wegstrepen. 

(er blijft altijd  een klein risico dat het toch iets in je eigen domein is maar daar lijkt het, gezien alles wat je zelf al hebt gecheckt, niet op)

@Erwin_ inplannen monteur hoeft niet direct. Gangbare zaken zijn gecheckt. Voor nu laat ik hier ff bij. Dank voor de.ondersteuning allemaal. 


Wij hebben hier exact hetzelfde, ook alles gereset en getest maar niets veranderd er aan de upload.


@JohanTattooPromo Maak even een eigen topic aan en leg even uit wat je allemaal geprobeerd hebt. Mention mij maar in dat nieuwe topic. Dan pak ik dit wel op.